Gå til innhold
Arkivverket

[#36539] John (1890), Hans (1892) og Olaf (1894) Johnson - frå Mjøsomr. til Amerika 1901?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Ja, det ser nok ut til at Polla har vært et populært pikenavn. I Nes kommune/Hedmark fylke viser et FS-søk for perioden 1852-1872 at det er døpt 23 pikebarn med fornavn Polla. Her er de to eneste i dette søket med Olsen til etternavn. Dessverre ingen f.1864, men likevel såpass interessant at det bør sjekkes mot kirkeboka om gårdsnavnet skulle være Berg?POLLA OLSENChristening: 17 MAY 1869 Nes, Hedmark, NorwayFather: OLE OLSEN Mother: HELENE MIKKELSDRPOLLA OLSENChristening: 27 JAN 1861 Nes, Hedmark, NorwayFather: OLE PEDERSEN Mother: ANNE LARSDRKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ta en titt på innleggen (4) og (5) igjen!Den Olaf Antonius OG Paula Olsen Berg er de ENESTE med klaff på de navnene Lars starter debatten med.Som Iver påpeker: Nes, Furnes, Ringsaker er rundt Mjøsa.Et hjelpemiddel til å identifisere Paula/Polla er jo fortsatt at hun hadde en bror Nils, født juni 1856 (20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Denne Othea Paula som er til oppfostring i Vang i 1865 er døpt 1-6-1862 i Horten (iflg. FS) med foreldre Ole Berg og Thea Pedersdtr. Det er nok de som er her i Horten i 1865 Lenke men her er det ingen broder Nils!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, Aase, man må være abbonent. Det er ikke noe info i disse tellingene som hjelper oss til å finne familien i Norge. I 1910 er Pauline gift med en Ole N. Olsen. Hun er 45 år gl. og har vært gift i 7 år med Ole. Begges 2. ekt.I 1920 er Paula 55 år gl. Døtrene Polly 16, Olga 11 og Lilly 9 bor sammen med dem.Det er jo heller ikke sikkert at Paulas 1. ektemann reiste over. Han døde kanskje i Christiania? Hun hadde vel neppe oppgitt at hun skulle til sin bror om hennes mann da var bosatt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her gjeld det å holde tunga i rett munn, som dei seier.Utgangspunktet frå USA i innlegg (1) er eit foreldrepar, Olaf Antonius Johnson og Paula Johnson Berg, Paula f ca 1864, og tre søner, John A 28.02.1890, Hans Christian 17.06.1892, Olaf H, 05.12.1894. Mor og søner utvandra 1901 frå 'Gjøvik eller Hedmarken'.Dei må vere identiske med dei tre gutane frå innlegg (3) - og der får vi også dei fulle namna deira: Johan Albert, Hans Christian og Olaf Henry. Henry har vel gjerne vore Henrik i Noreg, og Johnsen kan ha vore Johansen, Johannessen, - eller Johnsen.Familien som emigrerer i 1901 i innlegg (9), passar bra på mange måtar. Ulempen er alderen på borna. 'Poller' er 35 år - akseptabelt. Johan er 2 år for ung - akseptabelt. Hans er 5 år for ung, og Olaf like eins - begge deler eit stykke unna det vi kan rekne som normal feilmargin. Fødestaden til borna kan vere Kristiania - sett at det berre står eit repetisjonsteikn i kjelda, og at Nes Hedm gjeld berre mora?Kvar er dei i 1900? Beste kandidat for Johan er i Sem Lenke som nemnt i innlegg (14). Beste kandidat til Hans er nemnt i (16), med ny lenke i (32) og til Olaf i innlegg (15). Dersom desse er søner av 'Olaf Johnson', har dei altså ikkje patronym.Med å bruke landsomfattande søk og funksjonen 'Neste person' vil eg påstå at dei tre gutane, som etter alderen skal vere påfølgjande sysken, ikkje finst i lag nokon stad i landet i 1900, og dei tre som er nemnde ovanfor er dermed endå betre kandidatar.For ikkje å få eit forferdeleg langt innlegg, sluttar eg av her, så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det nyttigaste no ville vel vore å finne ei dåpsinnførsle for dei tre gutane i Kristiania, men det er vel ikkje så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her må man ikke glemme yngstesønnen Karl, som var 5 mnd. gammel da de reiste. Han var vel også den eneste av barna som ble ført med rett alder. Dette skulle jo også tilsi at hans far oppholdt seg i Norge i 1900. Denne Karl gjenfinner vi i 1920-census som stesønn til Paulas ektemann Ole N. Olsen. Han er da 19 år gammel. Dette 'beviser' jo også at det var den 'rette' familien som reiste i mars 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Karl har eg faktisk oversett, eg tenkte ikkje på å bla ei side fram i emigrantprotokollen. Han bør då kanskje også vere i 1900-tellinga, dersom alderen er rett. Den var vel i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit lite apropos til Olaf Antonius: Her på våre kantar var det vanleg å gje faren sitt namn til ein son som var fødd etter at far var død. Her har vi ein Olaf i 1894 - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Tor, Odd Brede, Iver, Kolbjørn, Carsten og Arne for talrike spennande innlegg, og ogso takk til Hans som har kontakta meg direkte. Eg er imponert over den entusiasmen som dette spørsmålet har skapt, og eg vil tru - og vona - at når so mange hovud kjem saman til felles innsats, so må me etter kvart komma fram til ei løysing?Tor nemnde alt i innlegg #4 ein Olaf Antonius Johansen som i 1865 var 3 år gamal og busett i Christiania. Han kan svært gjerne vera far til desse Johnson-søskeni, og teorien til Aase om at Olaf Antonius, eller kven no faren kan ha vore, døydde før Olaf Henry var fødd i 1894 og at Karl kan ha vore hennar son med ein annan og ukjend far, tykkjer eg so absolutt kan ha noko for seg!Er det kanskje å mogeleg å identifisera Nils Berg frå emigrantlista 1881?Nok ein gong ein stor takk for alle gode tips so langt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja; dette er en av de mest spesielle jeg har vært med på å lete etter her i Norge: Det ser jo ut til at det her har vært to 'vanskelige' generasjoner etter hverandre.På ett eller annet vis bør det være mulig å få bevis; ikke bare en (sterk) indisierekke slik som nå.Aases (34) gir et bra resyme'.Iver's kandinat i (38) er fasinerende! Lar det seg gjøre å finne ut noe mer om henne på Byarkivet eller Riksarkivet? Jeg vil tro at rettspapirene burde vise om en dømt kvinne har barn??Jeg, som så mange andre har lett etter Nils O. Berg's emigrasjon. Ettersom det kan synes som om vi arbeider med en splittet 'førstegenerasjon' også; vil det klart være vanskeligere å finne han...Det som også synes som en klar fellesnevner er 'Berg'-navnet.Carsten (30) har det kanskje i Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vi er enige om at rett emigrantfamilie er funnet; antagelig er nok Olaf Antonius også rett mann.Men er vi på helt feil spor når det gjelder Othea Paula fra Horten?Har Aase funnet noe likevel i (28) LenkeHer har vi 'Paula' med et 'riktigere' navn enn dama fra Horten; sammen med en bror, begge med rett alder, fra Mjøsområdet!Det som klart kan rive ned denne teorien er om Nils Berg virkelig hadde patronymet Olsen? Jeg gjorde i hvert fall feilen å 'føye' den til; men på image'n fra 1900 ser jeg ingen 'O'Står den der på Ellis?Lars opplyser i innledningen at 'Olaf Antonius Johnson og kona Paula Olson Berg (Paula fødd kring 1864) skal ha hatt minst tre søner:'....Hva vet vi sikkert: Jo, at Paula /Polla emigrert med etternavnet JOHNSEN.Hun fikk barn med en Olaf Antonius JOHNSON. Hun ble senere GIFT med en OLSON.Men vet vi i det hele tatt sikkert at hun var FØDT Olsen??Er det umulig at hun var født Johansen/Johnsen og tilfeldigvis fikk barn med en med samme etternavn?Om tankene mine har noe for seg gjenstår det å linke familien som Aase fant opp mot 'Berg'.Det var jo en husmannsfamilie i 1865; de kan jo ha flyttet flere ganger på seg siden da. Til 'Berg'???Jeg ser rett over Mjøsa til Hedmarken; men må nok til å grave i bøker for å finne et svar!Avslutningsvis; vær snill å kritisk vurdere tankerekken min. Er jeg helt på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Tankerekka di er helt OK, Tor !! Men her må man også ha flere parallelle tankerekker. Uansett tror jeg årene 1900/1901 må ha vært svært turbulente Paula/Polla/Paaller og hennes barn. Og etternavnbruken ved folketellingstidspunkt, avreise og ankomst til USA kan ha båret preg av dette. Dette gjør jo denne ”leken” spesielt spennende.Et lite apendix til 38:Storgt. 40 der denne unge Karl (uten etternavn) holder til i 1900, er et av byens sykehus !! (Som senere ble kalt Kroghstøtten sykehus) !! Unge Karls mor er ”Ole Eriksens hustrus barn”. Denne formuleringen er enestående i opplistingen av barna i Storgt 40, og kan med fordel tolkes som at Ole Eriksen IKKE er far til Karl.På Karls sedvanlege bustad, Bredgt. 25, bor det heller ingen Ole Eriksen !! – Ikke på tellingstidspunktet hvertfall.Til sammen 6 personer står oppført med Bredgt 25 som sin sedvanlege bustad. Heller ikke her er Ole Eriksen oppført. Men det er den fengselsinnsatte Pauline Olsen og spedbarnet Karl !!Merkelig ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Aase, - virker ikke lenken jeg gav til Ellis Island i innlegg 8? Du får meg til å bli usikker når du spør om Carents kan være Erics e. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.