Gå til innhold
Arkivverket

[#36539] John (1890), Hans (1892) og Olaf (1894) Johnson - frå Mjøsomr. til Amerika 1901?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Vi får øyensynlig ikke i pose og sekk! Forslaget støttes!De som ikke får opp lenken får heller be om å få den tilsendt.Nå skal bondemannen arbeide noen timer; men vi treffes sikkert senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det gjør vi helt sikkert, Tor. Og la meg få lov til å berømme deg for innsatsen din i denne debatten. Den er imponerende!Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Godord er alltids hyggelig; men jeg lyver eller hykler ikke om jeg gjentar at dette hadde vi ikke klart uten at vi hadde vært et lag.Pollas liv i Oslo er fortsatt et mysterium. Selv om det kan sies å være en 'detalj' i forhold til hva temaet dreier seg om så hadde det vært morsomt å komme videre. Kanskje kan det avklare mer om hennes mann (menn?) også; selv om jeg tror at jeg har den rette i (4) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&gardpostnr=2001&personpostnr=46712&merk=46712#ovre>LenkeJeg gjentar spørsmålet fra tidligere (45): Hva med fengselsprotokoller? Opprette et eget tema på det? Kom med synspunkter.Iver stiller spørsmål om utflytterprotokoller for Vardal; ettersom familien var der i hvert fall i 1875.Det finnes endel på siden til Gjøvik og Toten slekthistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

NÅ kan jeg få ros.....Dere husker at jeg fant en bror Thorvald??? som ikke Hans Myhre hadde med i (74) og at jeg mente å ha funnet han sammen med John Berg og Jette Moe(resyme av dette i innlegg (99)Mannen var indexert som 'Tinvald'Her er han!©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Vardal 1873-78 Protokoll: A 7 Side: 082 Nr: 050 År: 1874 Kirke: Vardal, Vardal Sogn Født: 11.04.1874 Døpt: 26.04.1867 Fornavn: Tinvald Kjønn: M Ekte/uekte: E Far fornavn: Johannes Far farsnavn: Pedersen Far bosted: Øveraaseie Far yrke/stand: Huusm. Far født: 1836 Mor fornavn: Johanne Mor farsnavn: Nilsdr. Mor bosted: Øveraaseie Mor født: 1837 Vielsesår: 1856 Merknader: 1. fadder: Gift Mann Hans Olsen bor Rummet 2. fadder: Gift Kvinne Hans Olsens Kone bor Rummet 3. fadder: Mann Ole Andersen bor Sollien 4. fadder: Mann Niels Johannesen bor Øveraaseie 5. fadder: Kvinne Juline Johannesdr. bor Enger Tekst for faddere og hjemmedøper er automatisk kontruert fra følgende informasjonsfelter i avskrift: sivilstad, kjønn, yrke/stand, fornavn, farsnavn, slektsnavn og bosted. 'bor' plasseres foran bosted.Avskrift ved Inger-Berit Østby-Deglum.Nå må det vel være bevist at vi har den rette familien.James; I have found 'Torvald'; in fact he was baptized TINVALD. I have never heard such a name.I think this is a final proof; we have found the right family.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

This could be Tinvald's emigration:LenkeGiven name, age and emigration date are correct. He's living in Kristiania (Oslo, a lot of people moved into the capitol.On the other hand; the drawback is the surname Pedersen... I have seen something else before:About 1900 the naming tradition changed from patronyms onto ordinary surnames. His father was a 'Pedersen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Another unknown child; Oline:©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Døpte i Vardal 1873-78 Protokoll: A 7 Side: 129 Nr: 020 År: 1877 Kirke: Vardal, Vardal Sogn Født: 08.01.1877 Døpt: 11.02.1877 Fornavn: Oline Kjønn: K Ekte/uekte: E Far fornavn: Johannes Far farsnavn: Pedersen Far bosted: Føllingstad Far yrke/stand: Inderst og Skomager Far født: 1835 Mor fornavn: Johanne Mor farsnavn: Nilsdr. Mor bosted: Føllingstad Mor født: 1836 Vielsesår: 1856 Merknader: 1. fadder: Gift Mann Ole Olsen bor FøllingstadEie 2. fadder: Gift Kvinne Ole Olsens Kone bor FøllingstadEie 3. fadder: Mann Peter Johannesen bor FøllingstadEie 4. fadder: Mann Nils Johannesen bor FøllingstadEie 5. fadder: Kvinne Tonette Olsdr. bor FøllingstadEie Tekst for faddere og hjemmedøper er automatisk kontruert fra følgende informasjonsfelter i avskrift: sivilstad, kjønn, yrke/stand, fornavn, farsnavn, slektsnavn og bosted. 'bor' plasseres foran bosted.Avskrift ved Inger-Berit Østby-Deglum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Have a look at (99) family #3:The Emigration record shows another Jette. However;I had a telephone conversation with Hans Myhre and we are sure Jette at US Census 1900 Richland; district 136 are the right one.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

But now I've got the right information on her emigration:Lenke, juli 14: Arne I Moe, smed (blacksmith) Jetta Moe Hof; Solør.It shows she was married before the emigration (in Hof parish, Soloer area)Hans Myhre told me he will look for the wedding record.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hva er det som skjer; den er jo også feil.Nå har jeg prøvd og sjekket flere ganger; det blir alltid feil.Gjør det slikt isteden:1930 United States Federal Census Record about Tingvald J Berg Name: Tingvald J Berg Age: 55 Estimated birth year: abt 1875 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Race: White Home in 1930: Colfax, Richland, North Dakota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

James and Lars; if you want to get in touch with the descendants of Tinval Berg it should be easy.Send me an email at the address at (99)and I'll help you. Also notice the links for Census 1920 and '30 were wrong. See above.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg er skikkeleg imponert over det fantastiske teamarbeidet som har ført til at opphavet hennar Polla er klarlagt.I am truly amazed by the brilliant teamwork that has lead to the tracing of Paula's Norwegian background.Framleis står det att å avsløra kven far til desse tre brørne var, men eg vil tru at finn ein rette kyrkjesokni i hovudstaden, so skal ogso det problemet løysa seg!Still remaining is the revelation of the three brother's father and his identity, however, I feel confident that once the correct Oslo parish has been located, we'll also discover this part of the Johnson ancestry.Hjarteleg takk/thanks a million for all this wonderful assistance!Med venleg helsing/Cordially yours,Lars E. Oyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Aase R Sæther

- og for å rydde litt i alt vi har hatt føre oss ovanfor: her er den andre Carl døypt, han med tilknyting til Bredgt, og fødselsdato 1.juni (passar med folketellinga); mor Pauline Olsen har dermed så avgjort ikkje noko med 'vår' Polla å gjere.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Som ein ser, er Polla oppført som 'sep. kone' - så det skulle tyde på at Olaf framleis var i live i 1900, men ute av biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Aase for endeleg avklarande innlegg! Dei tre innleggi dine frå juli kan eg ikkje sjå at eg nokon gong fekk mekding om, men eg var bortreist pøå den tidi, so kanskje likevel... Men siste innlegget synest stadfesta at me har feil mor...? Ho heiter Pedersen og ikkje Johannesdotter... Men fødselsdatoane stemmer jo bra...Hesten døyr nok aldri her i garden, so lenge det finst havre... Eg har òg oppdaga kor raskt kyrkjeboksøki går no, so kanskje eg freister nokre av dei ''håplause''!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Du har sjølvsagt heilt rett, Aase; eg såg ikkje so langt attende, og opplysningi er forsovidt ''perifær'' i denne samanhangen...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg har no dei opplysningane som eg treng om denne huslyden og takkar på ny for glimrande forskingsarbeid!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.