Gå til innhold
Arkivverket

[#36545] Maren Jensdatter Hals oppholdt seg i Åmot i 1713


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

I et skifte fra København i 1713 opplyses det at Niels Jenssøn befinner seg i Kvikne, Lars Jenssøn befinner seg i Kvikne, Hans Jenssøn befinner seg i Kvikne, Karen Jensdatter befinner seg i København, Knut Jenssøn befinner seg i Åmot, Maren Jensdatter befinner seg i Åmot, Sophie Jensdatter befinner seg i Åmot og at Anne Jensdatter befinner seg i Ystad. Etterkommere etter alle disse er vel rimelig godt dokumentert med unntak av Anne der en er litt mer usikker på om den rette er funnet i kirkebøker i Skåne. Maren derimot har jeg ingen opplysninger om.Er det noen som vet noe mer om hvor det ble av henne?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Da befinner altså seks av åtte søsken seg i Østerdalen i 1713, hvorav tre i Kvikne og tre i Åmot. Siden faren vel ikke bor i Åmot, virker det da ganske sannsynlig at han kan holde til i Kvikne.Jeg lurer for øvrig fortsatt på identiten til Lars Brynildsen Storengs kone, Marit Jensd., helst født rundt 1690. Hun er imidlertid født en generasjon for sent til å være den her etterspurte Maren Jensd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

En liten rettelse; Lars Jenssøn Hals var den avdøde i skiftet fra 1713, så han befinner seg neppe på Kvikne ;-)Og Odd Roar - poenget med å starte denne tråden var å unngå en tråd til med 'opphavs-debatt'. Jeg ønsker kun å søke informasjoner om hvor Maren Jensdatter Hals kan ha blitt av, ettersom jeg ikke har vært i stand til å finne dette i de artiklene jeg har vært gjennom.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

OK. Har nettopp gjort et Googlesøk, men der finnes hun ikke. Ganske tenkelig er det vel at hun er gift på en gård i Østerdalen (for å avgrense leteområdet), siden hun må være godt voksen i 1713, da hun altså befinner seg i Åmot. En mulighet kan også være at hun er ugift, og bor hos en av søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.