Gå til innhold
Arkivverket

[#36552] Cornelia Pedersdatter - Hitra ?


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som sitter på opplysninger om Cornelia Pedersdatter, født ca.1790, sannsynligvis på Hitra i Sør-Trøndelag. Finner henne på Hitra i folktellingen for 1801, på gården Titteren i Dolmøe sogn i Hitteren prestegjeld. Hun er her oppført som tjenestefolk, 11 år gammel. Hun ble gift med Ole Sivertsen-født 1781 på Hitra. De fikk bla. sønnen Sivert Olsen, født 12.juli 1821, og han ble gift med Gurine Larsdatter, født 15.11.1829. Det er spesielt opplysninger om Cornelias foreldre jeg søker.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her er hun i 1801, som du også sier: Lenke. Det kan jo tenkes at 16 år gamle Jørgen Pedersen, som også er tjenestefolk og står sammen med henne i tellingen, er broren hennes. Ellers er det jo to husmenn Peder Olsen der på Titteren i tellingen, som kunne være faren hennes/deres. Begge har en barneflokk boende hjemme, hvor det også kunne vært 'plass' til Cornelia.I utgangspunktet er dette bare hypoteser, men kunne kanskje være verd å sjekke litt for å se om noe faller på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Ketil. Takk for innspillet ditt. Dessverre så er det for mange løse tråder når det gjelder Cornelia,artig navn forresten, jeg må nok gå den tunge veien via Statsarkivet i Trondhjem. Tanken min var det sikkert var noen som satt på de aktuelle opplysningene, men den gang ei.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Dag Søpler

Cornelia var gift med Ole Sivertsen i 1819.Han var født i 1773 i Rindal.Men når døde hun? Har prøvd å lete i KB for Hitra/Dolm, men har ikke funnet henne.Har heller ikke funnet henne døpt.I følge FT 1801 er hun 11 år og oppholder seg på Titran (Frøya), men når hun gifter seg i 1819 er alderen 24år.Her er det nok noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielsen til Ole Sivertsen og Cornelia Pedersdatter, Hitra 1819, se par 7: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A03 (1818-1826), Ekteviede 1819, side 185. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2373&idx_id=2373&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Kjell.Jeg kan ikke hjelpe deg med Cornelias opprinnelse, men det ser ut til at du kan ha utbytte av temaene 61580, 63036 og 63057-Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jøss, jeg la ikke merke til at det var et gammelt tema som var kommet opp.-Men så fikk vi da samlet referansene til alle temaene da!John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Dag, Randi og John. Takk for velmente opplysninger. Dette sporet med Cornelia Pedersdatter viste seg å være feile personer. Jeg har etter at denne tråden ble startet løst den floken som var med de rette personene. Jeg innser nå at jeg burde opplyst om dette som avslutning på innlegget, men det ble dessverre ikke gjort i ettertid, og det beklager jeg.Mvh. Kjell Kvalvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.