Gå til innhold
Arkivverket

[#36559] Gulskogen, hvilken kommune?


Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Hansen

Hei. Har litt problemer med å plassere Gulskogen i FT. Under hvilken kommune er det? Er det Drammen? Har ei gateadresse der, men klarer ikke finne den gaten. Mulig den het noe annet før? (Rødgata på Gulskogen, er litt usikker på skrivemåten)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Deler av Drammen på Strømsø-siden hørte i perioder til Vestfold, og Skoger ( Skauer) Her er et kart med Rødsgaten om lenken går inn: Lenke,+3048%20Drammen Hvis lenken ikke går inn kan du bare søke på kartet etter gaten. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Men hvordan skal jeg finne Rødgata i tellingen? Det går jo ikke an å søke på gater.. Må jeg da søke på Gulskogen? Men hvor skal jeg søke da? Under herad? Krets? Gard?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Det finnes ingen gater i FT 1900 Strømsgodset sogn Skoger. Jeg har søkt etter Rødgata i FT1900 for Drammen og Nedre Eiker, men ikke funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Et råtips fra min side er at Rødgata, før tilhørte Rød gård eller Rødskogen. Da Rød gård og Rødgata er på samme side av Ø. Eiker vei. Rødskogen ligger på den andre siden ned mot elva, men jeg vet ikke helt hvordan grensene gikk på den tiden.Søkte i 1900 tellingen for Skoger. Vis jeg ikke tar helt feil, noe som kan tenkes så ligger dette Lenke i RødgataKan se ut til at Røed (skrevet slik i 1900) er nåværende Rødgata. Kjenner noen av navnene derGata, ligger et annet sted i Skoger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Glemte å si at den linken jeg oppga er til Bedehuset, og vis det er det jeg tror det er så er det der jeg selv gikk på søndagsskole en gang..mvh. M. Pettersen (som bor 50 m unna Rødgata):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er vel ikke Rødgaten som er det spennende , det er vel heller noen personer som bodde der i 1900. Det kan utmerket godt hende at gaten ikke er representert i den tellingen , mens personene du søker etter enten bor på Røed gård , eller på en annen plass i nærheten. Rød gård lå/ligger ca. 70 meter fra Rødgaten. Prøv med personsøk.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Fra Dramme byhistorie: Rødgaten, tverrgate på Gulskogen fra Øvre Eiker vei over Randsfjordbanen og Skogliveien til det gamle stenbruddet. Har sitt navn etter Rød gård, hvorfra området er utparsellert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Spørsmålet blir jo også, når ble Rødgaten/Rødgata anlagt?? og hvilke folketelling er det snakk om?? Den villle nok mest sannsynlig ligge under Strøsgodset sogn Skoger, Vestfold under 1900 tellingen. Grensene i Drammensregionen, er utvidet/flytte mange ganger. Dagens Åssiden ble tillagt Drammen i 1951, fra Lier. Forslag: Send en mail til Drammen kommune, de burde jo vite litt mer konkret???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.