Gå til innhold
Arkivverket

[#36564] Oppslag Toten bygdebok - Midtbu


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har fått i oppdrag å finne opphavet til Erling Midtbu f. 1919 ved Høversjøen, Østre Toten kommune, men jeg mangler opplysninger som kobler ham til rette familie i FT1900. Noen som sitter med bygdeboka og kan gjøre et oppslag for meg, ville jeg satt stor pris på det!Jeg kan evt. nås på heidi alfakrøll slettemoen dått com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Vil anbefale at du legger inn denne etterlysningen på: www.slektshistorielaget.no Der sitter det folk med meget god kunnskap om lokalmiljøet og kilder på Toten. Tror jeg kan si med sikkerhet at området du søker ikke er dekket av noen bygdebok. For hele Toten, både Østre og Vestre, er det kun utgitt bygdbøker for Totenvika og Eina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for tips, Heljar. Dette var jeg ikke klar over; da jeg søkte på nett etter 'bygdebok Toten' fant jeg at det var gitt ut fem bind, så jeg trodde dette var et godt dekket område.Forøvrig må jeg bare presisere at dette ikke er noe betalt oppdrag, altså, men en vennetjeneste!Og om det ikke finnes bygdebok, så er det kanhende noen som har god oversikt over totenslekt her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Midtbu er da dekt i en av Toten-bygdebøkene. Jeg er i slekt med noen Mitby-folk i USA som stammer derifra. Det gjelder etterkommere av Ole Mitby, f. 1878. Hvis det er av interesse, kan du maile meg på espen[dott]brataker[krøllalfa]online[dott]no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Is Midtbu the same as Mitbo? If so, my great grandaunt, Oline Jensdatter, married Jens Johanason Mitbo on 5 Mar 1836 in Østre Toten. They later emigrated to US. Otherwise, I am not sure what the query is asking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Arthur: My query was about the local historybooks for Toten, and whether there was anything about Midtbu/Mitbo there. I am trying to put together a genealogy-puzzle for a friend of mine. It seems he might be of the same ancestry as you, I just received a few more clues (below). Do you know if your Jens had a brother Gunerius?Erling Midtbu was the son of Gustav and Oline. Gustavs parents were Johannes and Syverine. Johannes parents were Gunerius (and Maria?), Gunerius was the son of Johannes, maybe from Finland.Takk for innspill, Espen. Kanhende er jeg likevel heldig med bygdebøkene? Om jeg treffer på 'din' Ole bakover her, er jeg usikker på. Men jeg sender deg en e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

En finner opplysninger om Midtbu på Eina i Totens Bygdebok bd. V. Spørsmålet her dreier seg imidlertid om en familie med navn fra Midtbu i Høverroa, og dette området er ikke dekket av bygdebok når det gjelder gards- og slektshistorie. De tre første bind av Totens Bygdebok dekker 'generell' bygdehistorie, mens IV og V omhandler spesifikke områder med bl.a. gards- og slektshistorie. Dessverre er det bare Totenvika og Eina som er dekket, og mange flere bind må til hvis hele Toten skal være dekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Heidi, I only recently made contact with this part of my family so my knowledge is sketchy. Also, I have three different sources which don't agree. None of them give any more information on Jens Johnson (Johanson) as to syblings. One source has Jens born 10 Aug 1810 'near Oslo' and Oline born 17 Aug 1811 in Toten and three children: Johanna born 29 Apr 1840 in Toten, Marian born 1847 in Toten, and Johannes born 12 Sept 1848. Another source only lists two children: Joanna born 29 Sept 1840 and Olene Marie born 2 Mar 1846. The third source lists only Joanna born 29 Apr 1840 in Toten. One source lists Jens full name as Jens Johnson Skamsrud Mitbo.I too am interested in the history books for Toten as I would like to know the parentage of my great great grandfather, Jens Olson Trogstad Rostoen, and my great great grandmother, Elena Jensdatter Holen, married at Bakke Østre Toten on 3 May 1811. Which Toten Bygdebok would I need? I bought v II and v III last May but found no information except for a reference to another great grand aunt, Anne Jensdatter, on page 232 of v III. Any information to point me in the correct direction would be greatly appreciated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hi Arthur, I am not sure how these families connect, or if they do, but I could send over the info that I find on your side along my search? I have dates for Johanne 1836, Johanne 1840, Olene Marie 1846, Johannes 1848.Send me an e-mail at heidi |atsign| slettemoen dot comYou may also want to post a query of your own, as it seems that the previous replies in my thread here shows that the local history books are mostly farm-history, not genealogy. Maybe you will still get lucky and someone who knows Toten well will help you?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.