Gå til innhold
Arkivverket

[#36565] Oppslag Hurdal bygdebok - gården Morten


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har fått i oppdrag å finne opphavet til Helga Midtbu f. 1916 på Morten i Hurdal, men jeg mangler opplysninger som kobler ham til rette familie i FT1900. Noen som sitter med bygdeboka og kan gjøre et oppslag for meg, ville jeg satt stor pris på det!Jeg kan evt. nås på heidi alfakrøll slettemoen dått com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se også innlegg på Helgas ektemann, Erling Midtbu: LenkeJeg vet ikke hvor godt Hurdal bygdebok dekker slektshistorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Har sett litt i bygdeboka og kan ikke finne Helga under Morten, men du finner telefonnr. til Erling Midtbu i telefonkatalogen for Hurdal. Hvis du har forslag til hvem som er Helgas foreldre kan jeg prøve å finlese. Finner en Hans Lauritsen Morten f. 1887 som har en datter som heter Helga, de bor riktignok på Ner-Tømta fra 1913 men kan jo være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for at du viser interesse for innlegget mitt, Liv Synnøve! Det kan nok stemme det du har funnet, for jeg har nettopp fått nye opplysninger om at foreldrene kunne hete Hans og Ragna. At hun kunne være fra fra Egersund og at hans foreldre het Hans Buraas og Mina Gjødingsbråten? Ser det riktig ut? Sier bygdeboken noe om disse? Om det ikke lar seg gjøre å referere alt, så forstår jeg det, altså, men en pekepinn mot noen navn og gardsnavn bakover, hadde vært til god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Hei igjen. Her kommer mer.Hans Lauritsen Morten gift med Ragna Halvorsen fra Oslo. Barn: Ragnhild, Helga, Torleif, Hallvard og Odd.( Hurdal bygdebok II side 109 - 110 ). Så fra Sø - Morten. Laurits Isaksen f. 1858 gift med Mina Kristiansd. Gjøngsbråten. Barn: Alfred, Hans (Tømta), Anna (g.m Halvor Bundli), Martin, Edvin (Hurdal Auto), Ole (Rognstad), Trygve, Erling (Lærer på Strømmen skole), Borghild og Olga ( side 248 ). Videre på Burås ( s. 20 ): Isak Jørgensen Lium fra Feiring gift med Mari Nilsdatter med 13 barn. Hurdal bygdebok er kjent for å inneholde endel feil, men her har du nå litt å begynne med. Da Hurdal ikke er stort er det en bok med gards- og slektshistorie og den er lett å finne fram i så sant anene er fra gardsbruk. Kanskje lurt å låne den for det står også endel hvor de mange søknene fra Burås dro. Lykke til. Kanskje litt om Mina: foreldre Kristian Hansen f. 1821 på Skrårudeie i Eidsvoll gift første gang med Inge Marie Hansdatter Burås død 1850, andre gang med Anne Kristoffersdatter Knaibråten. Barn: Marie, Edvard, Andreas, Laura, Mina (g.m. Laurits Morten), Hilda (g.m. Søren Burås). Hvis barna står i kronologisk rekkefølge er Mina datter av Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Åh, tusen takk, dette var god hjelp! Veldig greit.Sto det forresten noe om Mari Nilsdatters opphav? Jeg har kikket på Buraas i 1801, men fant verken henne (hvis hun var født da?) eller en passende fars-Nils der. Jeg tar for meg anene bakover i første runde, så blir det å 'brette' treet utover etterhvert. Derfor er det supert om jeg får hjelp til å koble meg på 1801-tellingen med de som var fra Hurdal? Kristoffer Knaibråten med kone, for eksempel?Og så får jeg se om jeg finner egne bøker for Feiring og Eidsvoll, som kan gi meg en pekepinn videre med Lium og Skårudeie. Undres om de har dem på biblioteket her i Bergen.Tusen takk, igjen, Liv Synnøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Mari var sansynlig datter av Anna Olsdatter Tosterud fra Feiring og Nils Madsen Knai. De giftet seg i 1825. Anna var først gift med Jon Gulliksen, giftet seg i 1803. Kristoffer Knaibråten er vel kanskje Kristoffer Nilsen Toms f.1786 gift med Marte Jørgensdatter, de hadde flere barn bl.a ei som heter Anne Margrete. Jeg hadde kirkebøkene før, men mistet de desverre under et datakrasj ellers kunne jeg gitt deg mer sikre svar. Om bøkene ikke finnes på biblioteket er det ikke vanskelig å låne dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.