Gå til innhold
Arkivverket

[#36567] Evekuere


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Hei.Jeg sitter og hører på nyhetene, og der blir BÅDE personer OG områder/hus evakuert.Mitt språkøre sier at å evakuere bety å tømme, altså at områder blir tømt for folk.Kan personer bli evakuert ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Min fremmedordbok sier: Evakuere lat., fjerne tropper (med materiell) fra et besatt område; fjerne tropper, sivilbefolkning, syke fra et sted. Evakuering en, rømning, bortflytning.I flg. det skal det da være mulig å evakuere personer. Kanskje øret trenger en liten finjustering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Både ja og nei,tror jeg. Ordet kommer vel fra vacuus (tom), som i vakuum, tomt rom. Du evakuerer personene FRA et område; evakuerer du et område så må vel det forstås som kortform for å evakuere området FOR de folkene som måtte oppholde seg der. Slik sett er det alltid FOLKENE som evakueres, men du uttrykker det gjennom en underforstått kortform (evakuerer området FOR FOLK, hvor de siste to ordene er underforstått.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Min synonymordbok forteller at ordet er synonymt med 'bringe (noe, seg) i sikkerhet' (altså kan man evakuere folk) eller 'tømme, flytte ut av' (altså kan man evakuere et område).Jeg må likevel si meg enig i Knuts sprogøre. Det høres unektelig rart ut å evakuere folk, de må føle seg veldig tomme innvendig efterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.