Gå til innhold
Arkivverket

[#36570] Nils Nilsson Økland, Sveio f. 1827 (t 1902 i Amerika)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter hva vi vet var Nils sönn til Nils Pederson Tjernagel og Gunvor Mattiasdtr Hovland. Det var Nils sitt andre ekteskap, han var först gift med Kari Pedersdtr Tveit.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FIN1718&gardpostnr=1995&merk=1995#ovre>LenkeSom mulige foreldre til Nils Pedersen har jeg funnnet Peder Nilsen Ökland f. ca 1752 og Marithe Hansdtr Kvalvåg ca 1750 FT 1801: LenkeGift: 27 mars 1780 i FinnåsTror dette er Gunvor i 1801:LenkeMulig död: LenkeMulige foreldre:Mathias Sæbjørnsson Hovland (Sakseid, Bömlo) og Ragnhild Omundsdtr Vorland (Vorland, Bömlo) LenkeLenkeDet eneste som er sikkert er foreldra til Nils Nilsson for de hadde han selv oppgidt i emigrasjonspapirene sine som familien i Amerika har tatt vare på.Det var oppgidt forskjellige datoer med hensyn til immigrasjonen, men det var rundt om 1847 - 1850.Jeg har dessverre ikke bygdeböker fra Sveio og heller ikke Bömlo III.Er det noen som kan hjelpe meg her?Nils Nilsson ble gift i Statene i 1857 med Regina Andreasdtr Daland som jeg har hatt et tema om.Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det stemmer at Peder Nilsson Økland f.1756,d.1800 og Marta Knutsdtr. Kvalavåg,Sveio f.1753, d.1824 er foreldre til Nils Pedersson. Foreldre til Peder Nilsson Økland er Nils Pedersson f.1731 Lio austre,Fjelberg (Ølen)Hordaland g.m Guro Johannesdtr. f.ca 1728 Økland ytre, Valestrand Foreldre til Marta Hansdtr. Kvalavåg er Hans Tørresson f.ca 1724 Kvalavåg d.1785 Kvalavåg i Sveio g.m Mari Steffensdtr. f.ca 1719 Bua i Sveio, d.1802 Kvalavåg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Johan Arthur-:) Skulle du sitte inne med mer om disse folka, tar jeg gjerne imot.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Kjerllaug!Eg fekk assosiasjonar til ein tidlegare debatt eg var med i om utvandring frå Økland, Sveio. Har du sett denne? Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, den hadde eg ikke sett, mye interessant å lese der. Denne Nils som jeg har vært på jakt etter (har det meste om hans forfedre takket være Jan Arthur) er han som er nevnt i 57 - 65 - 69 og 79. Det er altså to forskjellige Nils Nilsen Okland som bare er födt med et års forskjell.Denne Nils kalte seg for Nils Nelson Ackland i Amerika. '[for the marriage in 1857 between Nils Ackland and Regina Daland] is the earliest record she has of Nils in America and Nils's name by that time apparently had settled into Nelson Akland.'De har hatt store problemer med å finne hans opprinnelse etter som de bare hadde foreldra sitt navn og ¨trodde han kom fra Tysnes för de oppdaget at det var Ökland på Bömlo. Men så var han ikke derfra heller-:)Jeg har fått liste over barna:'Nils and Regina had eight children and lived in Elba, Dodge County, Wisconsin.. Two of their daughters were born in Wisconsin (Annette was born in 1858 and Louisa [or Edaq Lousie] was born in 1860). Their other children were Charles G. (b. ca. 1867, born in Minnesota), Lewis (b. ca. 1867); Edward L. (b. ca. 1865); Mattahine (b. ca. 1861 in Wisconsin); and Eda Louise Ackland (b. 1860 in Wisconsin) (Source: 1870 and 1880 US Census).The 1870 Minnesota census shows an entry for 'Jorgine or a 'Jorgina' (born ca1843) born in Norway as living with the Ackland family and 'keeping house' (Source: 1870 Minnesota Census). I believe this entry refers to Regina, wife of Nils and mother of the children therein listed..Annette [Nettie] Ackland (1858- ? ) was born in Wisconsin. [she may have never married] (Source: 1870 Minnesota Census). Nettie was a longtime resident of Albert Lea and still lived there in 1913 (Source: Freeborn County History (1913), 713)Louisa [ida L.] Ackland (1860- ?) was born in Wisconsin (Source: 1870 Minnesota Census).. 'Addie' as she was known married E.O. Fossum and was still alive in 1913 (Source: Freeborn County History (1913), at 713). Matahine (Mattie) Ackland (1861-?) was born in Wisconsin ( Source: 1870 Minnesota Census).. Died before 1913 (Source: Freeborn County History (1913) , at 713).Edward L. Ackland (1865-?) was born in Wisconsin. [he may have died before 1910] (Source: 1870 Minnesota Census). Edward was not listed in the Freeborn County History (1913).Lewis Ackland (April 4, 1866-December 22, 1937) , son of Nels and Regina Ackland, was born in Manchester Township, Freeborn County. He was a lifetime farmer in Manchester. According to the Freeborn County History (1913), 'Louis Ackland, who farms in Manchester on the old Ackland homestead, was born April 5, 1866. He attended the school of his district and helped his father on the farm. He now owns and cultivates 120 acres and has a comfortable home and well cared for surroundings. January 1, 1901, Clara Josephine Nelson, daughter of Emil Nelson, became his wife and two children have been born to them, one of whom, Reuben, is living. Orlan is deceased. In political views Mr. Ackland votes the Republican ticket. He is stockholder in the Manchester Creamery and has served on its board of directors' (Source: History of Freeborn County (1913), at 713-714). He died at the age of 71. His wife's name was Clara Ackland, who predeceased him (Sources: 1870 Minnesota Census; Freeborn County History (1913); Lewis Ackland's Death certificate, 1937; Albert Lea Tribune, 1937).'Jeg kopierer ikke mer da de andre fremdeles er i livet. Men skulle det være av interesse for noen, så har jeg en del mer om dem.jeg er ikke god til å finne han immigrert, har lett både i Bergen og Stavanger. Det skal ha vært rundt om 1848-1850, som sagt.mvh Kjellaugp.s. Helga, har du skifta e-mail? jeg sendte et brev til deg,men fikk ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug!Fekk du ikkje svar seint i går kveld heller? Sendte mail tilbake då med forklaring kvifor eg ikkje svara før.mvh Helga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!mulige foreldre til Mathias Sæbjørnsen:Sæbjørn Mikkelsen (Mathiassen ?) frå Stord bs. Finnaas og Ragnhilde Knutsdatter.I skifte etter Ragnhild som døydde sist av dei to er det nemnd ein son Mathias Sæbjørnsen som passsar i alder. Han var då hjå presten i Finnaas. Prestegarden i Finnaas grenser opp til Sakseid. Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Helga. Du er den rene Sherlock Holmes. Jeg har lagt inn et nytt tema, da jeg fant Mathias døpt på Stord i 1754 Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Darla Roeber

I am descended from Nils Pederson and Guro Johannesdtr Økland. (Their great-grandson, John Johanneson Oakland, Sr., b. 1846, came to the US in 1865. By 1870 he was in South Dakota.) The names being researched in this forum are in my database. I do not read Norwegian very well, but I can study the digitized records and have enjoyed the research that I've done.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hi Darla,I can send you what I have if you like, but I'm still in Norway on Christmas holidays and won't be back in France (where I live) before Sunday night.You can contact me here: kellypetit@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her var det også ei som utvandra Lenke Marie vart gift Økland i Sveio og reiste til USA. Dei busette seg i Iowa og fekk 10 barn. Eg har oversikt over alle etterkomarane etter desse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.