Gå til innhold
Arkivverket

[#36571] Kan noen hjelpe med oppslag i kirkebok for døpte i Tune 1833?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Ei jente Sophie som blir født 16.januar 1833 i Tune, skal ha blitt døpt 24.februar 1833 i Tune.Hun skal være datter av Tolf (Tollef) Syversen og Anne Cathrine Jørgensdatter eller Sterenberg.Jeg er interessert i alt som måtte stå angående Sophies dåp, som gjelder hennes foreldre.Disse foreldrene fikk tidligere datteren Birthe Maria Tolfsdatter, (min formor) f. 20.aug. 1825 i Tune, men hun ble visstnok dpt. i Ø. Fredrikstad 2.okt. 1825, og foreldrene var ikke gift.Svært takknemlig for all hjelp.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

SOPHIE TOLFSDATTER født: 16 januar 1833, Tune døpt: 24 februar 1833, Tune far: arbeidsmand, Tolf Syversen, Gleng mor: hustru, Ane Catrine Jørgensdatter Faddere: kone, Siri Syversdatter kone, Jøran Nielsdatter, Kurland husmand, Lars Nielsen, ditto (Kurland) ungkarl, Hans Enersen, Kurland ungkarl, Tor Helius Enersen, KurlandTune k.b. 7, side 143, nr. 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk Arild Oliver :)Iflg. denne debatten som dreier seg om Anne Cathrine Jørgensdatter/Sterenberg, (hennes far skal være en Jørgen Sterenberg) ser det ut som om hun har hatt et veldig utsvevende liv. LenkeDu nevner henne som hustru til Tolf i 1833, og da må det være to forskjellige Anne Cathrine vi snakker om i denne debatten og den andre.Hun var vel ikke gift med to samtidig. (Bigamist)En veldig fin opplysning for meg. Nevnes foreldrenes fødselsår?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Arild Oliver :)Jeg er frimodig og spør deg en gang til om foreldrenes alder er oppgitt?Jeg vet at du har kontroll på det meste av kirkebøker i området. Har du i tilfelle mulighet til å sjekke giftemål mellom Anne Cathrine og Tolf i perioden 1825-1833?Kanskje det kan gi meg flere svar.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor som har tilbragt en herlig week-end på Kråkerøy hos min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! ungkarl TOLF SYVERSEN (arbeider på Borregaard) og pige ANE CATHRINE JØRGENSDATTER VOLTER, gift den 9 november 1827 i Tune. Han født på Kattekras. Hun født på Kongsberg. Begge er nu værende på Grotterød. Han 27 år. Hun 34 år. Hans far SYVER TOLLEFSEN. Hennes far JØRGEN(etternavn sto ikke oppført). Forlovere var: skomager Anders Christiansen og husmnd. Jørgen Christiansen, begge med ført penn. Funnet i Tune kirkebok, bok 6, side 578, nr. 28, fich 9 av 14 (1822-1831). På side 863 i kirkeboka står det en del om forlovelsen.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takker deg så mye for hjelpen Arild Oliver ;)Denne Anne Cathrine Jørgensdatter Volter tror jeg ikke er min. Opplysningene om Tolf ser ut til å stemme, både alderen og Kattekras, men min Anne Cathrine Jørgensdatter (Sternberg/Sterenberg) skal være f. 1781, og hennes mor skal være Petronella Joh.dtr. Berg.Ser ut som jeg må begynne å nøste forfra igjen, og ta det bit for bit.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.