Gå til innhold
Arkivverket

[#36580] Ole Pedersen fra Modum, født på 1790-tallet


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Enkemann Ole Pedersen, 43 år giftet seg 29.12.1837 i Hvaler krk. med ”Pigen Johanne Marie Johannesdatter Rösholmen, 21 år”. De får datteren Oline Marie på Hvaler i 1838, og flytter i 1839 til Fredrikshald. I innflyttingslista i Fr.hald står det da ”Arbeid. Ole Pedersen 48 ½ aar”, kommer fra Hvaler, døpt i Modum. Paret får 3 barn i Fr.hald, og Ole dør allerede 26.05.1847. Kirkeboka opplyser da at han er 59 år, men klokkerboka sier 48 1/2 år.Da paret giftet seg i Hvaler, la Ole fram ”Skifterettens attest af 11 Novbr 1837” i følge merknadsfeltet i kirkeboka. Det er da nærliggende å tro at det første ekteskapet hadde vært i et annet prestegjeld, og at attesten var nødvendig for å vise presten i Hvaler at Ole kunne inngå ekteskap på nytt. Det står dessverre ingenting om hvilken skifterett som har utstedt denne attesten, men siden han var født på Modum, er det mest nærliggende å prøve der. Hvaler kirkeboks inn- og utflyttingslister er omtrent tomme på 1830-tallet, så det har tydeligvis ikke blitt ført noe der. Prestearkivet for Hvaler har heller ingen bevarte attester for 1837. Siden datoen for skifterettens attest er bare 1 ½ måned før det andre ekteskapet inngås, antar jeg at Ole har bedt skifteretten om denne attesten for å legge den fram i Hvaler. Jeg vet ikke om dette betyr at det har vært avholdt skifte, eller om skifteretten utstedte slike attester bare for å vise at ektefellen var død.Er det noen som kjenner til noen Ole Pedersen som blir enkemann i Modum (eller området i nærheten) på 1830-tallet? (Det fins flere Ole Pedersen i passende alder i Modum i 1801.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har sett at anmerkning om at skifteattest er fremlagt også kan forekomme når det nye ekteskapet er inngått i samme sogn som det tidligere. Veldig ofte er det heller ikke mulig å finne selve skiftet i skifteprotokollen, som må bety at skiftet er holdt privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I følge VRI får Ole Pedersen og Oline Amundsen:Gunhild på Eiker 1816Amund på Eiker 1818Anne på Eiker 1820Peder på Eiker 1823Elen Maria på Eiker 1825Peder på Eiker 1830 I følge IGI får et par med samme navn barn i Røyken i årene 1825-1837. Neppe de samme - men det har vært feil i IGI før........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollen på Eiker:Olene Amundsdatter Skotselv 44 år - død 21. okt 1832. Enkemann Ole Pedersen.Barn:Amund Olsen 14 årPeder Olsen 3 årGunhild Olsdatter 17 årElen Marie Olsdatter 7 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Den Ole Pedersen som giftet seg på Hvaler, flyttet kort tid etter (i 1839) til Fredrikshald med kone og ett barn. Hvis han hadde en sønn på 3 år i 1832, burde vel denne sønnen vært med da?Det ser ut som du, Jan, har tilgang til en del data fra Modum-området. Vet du om skifteretten hadde noe journal o.l. over utstedte attester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort i fra at det finnes kopibøker fra Sorenskriveren på Eiker som gir deg oversikt over hvilke embedshandlinger de utførte 11. nov 1837. Statsarkivet på Kongsberg er i såfall adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier dødsfallsprotokollen i Fredrikshall når Ole dør i 1847? Hvilke barn sies han å etterlate seg? Her kan jo ev. barn av første ekteskap være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Dødsfallsprotokollene i Fr.hald starter først i 1859. Før det fins det en del løse ark i prestearkivet. Jeg fant en lapp med Ole Pedersens navn, dødsdato, årsak og bosted, men hverken enken eller barn var nevnt. Det var heller ikke noe skifte etter ham. Enken og barna fikk understøttelse fra fattigvesenet.Jeg har vært i telefonisk kontakt med statsarkivet i Kongsberg om dette. Vedkommende jeg snakket med 'trodde ikke' det fantes noen kopibok o.l. ang. skifterettens attester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt lyst til å droppe kandidaten fra Eiker riktig ennå. Det er jo slett ikke sikkert at han tok med seg sine barn når han flyttet. De kan ha blitt igjen på Eiker hos slektninger eller lign.Dette er sannelig ikke så lett. Du veit jo ikke hans alder:Vielse 29. des 1837 - sies å være 43 år - (altså født 1794)Innflyttingsliste - 1839 – sies å være 48 ½ år. (altså født ca. 1791)Minesterialbok dødsfall – 26. mai 1847 – sies å være 48 ½ år (altså født ca. 1798)Klokkerbok dødsfall – 26. mai 1847 – sies å være 59 år. (altså født ca. 1787-1788)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Et spørsmål til: Er Støen en gård i Eiker eller i Modum? Eller det er kanskje bare en plass, for jeg finner den ikke som gård noen av stedene i 1801-tellingen.Hvis vi kunne finne den Ole Pedersen som giftet seg i Eiker, i 1801-tellingen, så ville vi jo også få alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Har forsøkt å finne ut hvilket Støen det kunne være som Ole Pedersen kom fra da han giftet seg med Oline i 1813. Jeg har søkt i 1886-matrikkelen og sett i bygdebøkene for Modum og Flesberg (Eiker har vel ikke bygdebok med gårdshistorie). Det viser seg at det er mange bruk som heter Støen eller Støa i Modum, Eiker, Flesberg og andre sokn i nærheten.I Modum fins det Støen under gården Hassel, og 3 forskjellige Støa: under nordre Glitre, Kaldåker (i bygdeboka, antagelig Kalager i 1801) og Komperud (vet ikke hva denne het i 1801, kanskje Kæmperud). Dessuten fins det et Bøenstøen under Skibrek i 1886-matrikkelen. Men ikke på noen av disse gårdene finner jeg noen Ole Pedersen i 1801.Ved vielsen stod det 'Ole Pedersen Støen fra Modum' (innlegg 6 ovenfor), og det tolker jeg som at det var Ole som var fra Modum, men at det ikke nødvendigvis betyr at Støen var i Modum.I Øvre Eiker fins det i 1886 Støen både under nedre Faasen og nordre Knive, men heller ikke på disse stedene finner jeg noen Ole Pedersen i 1801. Dessuten fins det her flere bruk som ender på støen; Rudstøen, Sprirstøen etc.Antagelig var vel Ole Pedersen på Støen som tjener o.l. en kort tid før han giftet seg, og bodde således et annet sted i 1801. Mest sannsynlig kom han fra et Støen som lå i nærheten av Skotselv der Oline Amundsdatter kom fra.(Søking etter aktuelle Ole-er i 1801-tellingen vanskeliggjøres også av at en del barn ikke har noe farsnavn registrert selv om det framgår av sammenhengen hvem faren er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg har nå fått kopi av dødsfallsprotokollen for Eiker fra 1834, hvor det fremgår at den Ole Pedersen, som var enkemann etter Oline Amundsdatter på Skotselv, fikk attest fra skifteretten datert 8.sept. 1834 fordi han ”igjen agter at begi sig i Ægteskab”. Dette ekteskap ble imidlertid inngått allerede 28.sept. 1834 da enkemand Ole Pedersen, 47 år, bosted Skotselven, født på Modum, giftet seg med Pige Aase Olsdatter, 48 år.Det er jo en mulighet for at denne Ole Pedersen kunne bli enkemann på nytt innen ”min” Ole Pedersen giftet seg på Hvaler i 1837, men den muligheten er vel ganske liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.