Gå til innhold
Arkivverket

[#36582] Ole og Edvard Larsen til Amerika. Hvor ble de av ?


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Min fars onkler Ole Johannes Larsen f. 1874 og Edvard Peder Kareli Larsen f. 1876 reiste til Amerika i 1898 og 1899.Er det noen som kan hjelpe å oppspore hvor de havnet der ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Begge har jo oppgitt Woodville, WI som reisemål. Kanskje et utgangspunkt, hvis du ikke allerede har prøvd? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Etter å ha lest lenker i tidligere tema, så ser jeg at Edvard Norvold er funnet i 1900 bosatt hos sin bror Adolph (Otto) i Springfield Twp., St. Croix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Det er riktig fam. Arne har i innlegg 6.Dette med Otto i census 1900 er trolig feil og skal være Adolf. Han var f. siste dagen i sept. 1868, så det er vel heller tvilsomt at det kom et nytt barn allede i juni 1869, men det skal sjekkes.Johanna f. 1865 ble gift i Norge med Adolf i 1889. Hun er kona hans både i telliga fra 1910 og 1920. I 1910 er alderen deres byttet om.Det jeg lurer på er den videre skjebne til Edvard og broren Ole Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Et langt sidesprang: Tor har du løpt 1500m på meget gode 3.46.9 i 1973, og gått i gummistøvler hele militærtjenesten?, da må jeg si hei igjen. Og nå er du blitt bygdebokforfatter ?? Eller er det helbom ? PS! Beklager innbruddet, men jeg måtte bare spørre. Skal ikke gjenta seg. mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!:)World War I Draft Registration Cards, 1917-1918:Edward Peter Norvold (står oppført som 'Morvold'). Minneapolis, Hennepin, Minnesota. Født 30. mai 1876. Nærmeste slektning: Harlan Norvold (sønn), bosatt i Menomonee, Wisconsin.1930-telling fra Writing Rock, Divide, North Dakota: Harlan T. Norvold (oppført som 'Norueld'), født 1905. Gift med Gladys (23 år). Her bor også fire av hennes barn fra tidligere: Melvin Bolstad (7 år), Oscar (6 år), Anna (5 år) og Vivian (3 1/2). + moren til Gladys (?), Gunhild Lee.Finner ulike fødselsdatoer på Harlan (ulike slektstre lagt ut på ancestry.com); 12.juni 1903/6.desember 1903 i Chippewa Falls, Chippewa, Wisconsin. Han giftet seg med Gladys Viola Lee i 1930. Harlan døde i 1990. De skal ha to barn som lever i dag (etternavn: Norwald).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Kan dette være Ole?1900-tellingen for Iron River, Bayfield, Wisconsin:Ole Norvold, 25 år. Leieboer. Emigrerte i 1898. Det står at han ble født juni 1875 (dette kan selvfølgelig være feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Så akkurat på han jeg også, Lisa :) Det finnes også en Ole Larsen i 1910 i Pine Lake Twp., Clearwater, Minnesota, - 36 år gammel, ug., f. i Norge, imm. 1899. 'Laborer - Gen. Farm.' Hadde vært fint om vi kunne fått fødselsdatoen til denne Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiTakk igjen til Lisa og Arne for innspill. Det er uten tvil den riktige Edvard som nå er funnet.Når det gjelder Ole Johannes så ble han født 10.jan 1874 i Trondheim. At han brukte Norvold er trolig og han emigrerte i 1898.Til Thorbjørn på lyskaster var det vel. Du er inne på det riktige. Se heimesida til Sømna bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiEn spesiell takk til Lisa, for etter dine tidligere innlegg har jeg kommet i kontakt med slektninger i Amerika !!!Og siden du er i Trondheim. Ole Johannes hadde en tvillingbror - Karl Johan, som kalte seg Larsen. Han var malermester da han 19. mai 1902 giftet seg i Trondheim med Anna Mathilde Andersen f. 1879 i Trondheim. De bodde på Bakklandet. Om de hadde etterkommere vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.