Gå til innhold
Arkivverket

[#36585] Hjelp til fødsel i Berg i Østfold i 1848


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Min tippoldemor, Lovise Marie Larsen(Larsdatter) ble født i Berg i Smålenene den 11. okt. eller 10 november i 1848 eller 1849. Er det noen som har tilgang til å finne henne. Hun hadde en bror som het Johan. Hun ble gift den 3. mars 1878. Det ukjent for meg om det var i Berg eller Oslo.I F.T. for 1900 bodde hun med sin familie i Smaalensgaden 12 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

I KB for Berg Mini I4, folio 62, nr 44 finner jeg:Lovise Marie; født 13 nov 1849, døpt 7 jul 1850 i Rokke krk, foreldre husmand Lars Olsen og Oliane Jensdtr, Junkerhougen under gården Røsnæs. Hun er konfirmert 9 okt 1864 (KB Berg mini I5, fol 169, nr 15). Bosted Junkerhougen. Her bekreftes dåpsdato 7 juli og foreldre som angitt ovenfor.I Folketellingen for 1865 finner jeg trolig henne som tjenestepike på gården Jelmungen nordre hos Ole Matisen og kona Oleane Olsdatter.På Junkerhaugen bor det i 1865 en Lars Svendsen fra Idd, han er enkemann og har en datter Sophie hos seg. Noen Lars Olsen som passer finner jeg ikke. Finner heller ikke hennes mor i 1865.Jeg kan heller ikke finne at Lovise er gift i Berg eller Idd.Håper dette hjelper noe og lykke til videre. Med vennlig hilsenAsbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

I KB for Berg Mini I4, folio 62, nr 44 finner jeg:Lovise Marie; født 13 nov 1849, døpt 7 jul 1850 i Rokke krk, foreldre husmand Lars Olsen og Oliane Jensdtr, Junkerhougen under gården Røsnæs. Hun er konfirmert 9 okt 1864 (KB Berg mini I5, fol 169, nr 15). Bosted Junkerhougen. Her bekreftes dåpsdato 7 juli og foreldre som angitt ovenfor.I Folketellingen for 1865 finner jeg trolig henne som tjenestepike på gården Jelmungen nordre hos Ole Matisen og kona Oleane Olsdatter.På Junkerhaugen bor det i 1865 en Lars Svendsen fra Idd, han er enkemann og har en datter Sophie hos seg. Noen Lars Olsen som passer finner jeg ikke. Finner heller ikke hennes mor i 1865.Jeg kan heller ikke finne at Lovise er gift i Berg eller Idd.Håper dette hjelper noe og lykke til videre. Med vennlig hilsenAsbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svar Asbjørn.Det er nok stor mulighet for at det er rett person. Jeg må sjekke om hun flyttet til Oslo før 1878. I hennes barns dåp i 1878 var en Johan Larsen boende i Møllergaden en av fadderne. Sjansen er stor for at det var hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Jeg har sjekket kirkebøkene for Berg i tidsrommet 1840 til og med 1865 uten å finne noen Johan som kan være bror til Lovise. Jeg kan heller ikke finne andre søsken til henne.Det jeg imidlertid finner er den nevnte Lars Svendsen i(3) og hans datter Johanne Sophie som blir født i august 1843. Kona heter Oliane Olsdatter. De bor da på Junkerhaugen, og som tidligere nevnt bor de fremdeles der i 1865. Da er Lars blitt enkemann, men datteren bor hjemme, 23 år gammel. Dette betyr trolig da at det er Lars Svendsen som bor på Junkerhaugen fast. Det forhindrer ikke at Lars Olsen og familie kan ha bodd der, men det har kanskje ikke vært så lenge da jeg ikke finner at de har fått flere barn der; evt at de ikke fikk flere barn. I 1865 fant vi altså ikke disse to i folketellingen, men muligens Lovise som angitt tidligere.Siden navnene i denne historien er svært like kunne man tro at det her foreligger skrivefeil fra prestens side. Innføringene er imidlertid så tydelige og bekreftes jo på to steder så her er det nok høyst sannsynlig to familier vi snakker om.Jeg har sett etter giftermål for disse Lars´ og Olianene uten å finne noe i nevnte tidsrom. Forøvrig nevner jeg at Lovise kan ha giftet seg i Halden/Fredrikshald, de KBene har jeg ikke. Data for hennes gemal vil vel hjelpe her?Dette til din informasjon.MVH Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Asbjørn du er fenomenal men du synes sikkert at det er interessant også. I F.T. for 1865 fant jeg en Johan Larsen som var tjenestegutt og 15 år gammel på en gård i Berg. Jeg mener å huske at det var anført at han ble født i Idd. Foreldrene kan ha bodd eller være født i Idd. Lovise Marie ble viet den 3. mars 1878 i Vestre Aker med styrmand Peter Christian Hansen. De bodde da i Balkeby og vigsselsdato var angitt i margen i kirkeboken. I F.T. for 1900 i Oslo bodde Lovise Marie med sin familie i Smaalendsgade 12 i Oslo(På Vålerenga) og det var anført at hun ble født i Halden. Jeg har gjennomsøkt kirkebøkene i Halden uten å finne henne. Berg ligger like nær Halden så det var vel tilfeldigheten av hva man oppga som fødested. Jeg har vært innom Oslo Byarkiv og som enke bodde hun hos datters familie ifra 1908 til sin død i 1927 og opplysningene om hennes fødested varierte ifra Fredrikshald, Smålenene og Berg.Mannens navn ble ved F.T. i 1900 oppgitt å være Petter Hansen. Han var da ansatt ved Nylands Mek. Verksted.Faddere var som regel søsken, foreldre eller nære personer. I dåpen til deres første barn deltok Sømand Andreas Hansen, Balkeby, arbeider Johan(John/Falens) Larsen, Møllergaden, enke Mathilde Hansen, Oslo, Anna Hansen Balkeby.Hennes utflytting ifra Berg til Kristiania må ha skjedd før datteren ble født den 6. august 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg håper å kunne finne ut av om en person Grethe Larsdtr, født i 1847 eller 1848 kan ha vært søsteren til Lovise Larsdtr.Grethe Larsdtr. ble gift med Charles Hanson, født i Sverige/Strømstad i 1847 og de emigrerte før 1872 til Minnesota i USA. Deres første barn, Antionette Odea Hanson ble født i 1872 i Minnesota. Hun ble over 100 år gammel.Vi fikk en brevlig henvendelse ifra USA i 1977 hvor de søkte etter sin slekt i Sverige og Norge og fokuseringen i Norge gikk på Grethe Larsen. Jeg tror de hadde noe kunskap om slekten i Norge da min mor og tante fikk telefonopprigninger om Norgesbesøket før sommeren i 1977.Om de sporet til riktige personer gjenstår å se, men min tante het Martinsen og min mor Engh så jeg regner med at de måtte ha noe kunnskap med oppsporingen.Jeg håper noen kan hjelpe meg å sjekke fødsler i Berg for Grethe Larsdtr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei igjen.I årene 1846,-47 og -48 finner jeg bare en Grete/Grethe Larsdatter. Hun er født 23 okt 1846, døpt 26 des s. å. og foreldrene er nedskrevet som Lars Larsen og Oliane Johnsdatter Junkerhaugen (det står også et navn foran dette gårdsnavnet men kan ikke tydes). Hun er konfirmert 13 okt 1861, bosted Junkerhaugen og foreldrene er Lars Svendsen og Oliane Johnsdatter.Jeg viser til mine tidligere innlegg og finner at navneforvirringen er total. Det er derfor ikke enkelt å si hvem som er det riktige (unntatt hvis Lars´ far het Svend Larsen eller omvendt).Jeg leter litt videre. Faddere og kildehenvisninger kan du få dersom du tror dette er noe.M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Ref (9); det ordet som ikke kunne tydes viser seg å være 'inderstfolk paa' og så Junkerhaugen som tidl sagt.Jeg har sjekket giftermål i Berg og Idd for perioden 1832-1847 uten å finne noen av Lars og Oliner som blir gift. Kan ha vært i Halden, men de kan ha kommet utenfra også. Sorry, det var så langt jeg kunne komme.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og mange takk igjen Asbjørn. For meg ser det ut som om den som har ført kirkeboka kan ha begått skrivefeil. Oliane Jensdtr. og Oliane Johnsdtr. er ikke så ulikt, men at Lars forekommer med tre forskjellige etternavn virker pussig. Jeg har en følelse at du har funnet de rette personene. Lars Svendsen var ifra Idd så det må undersøkes nærmere der om fødsel og ekteskap. Han var 58 år ved F.T. i 1865 og enkemann så Oliane Jens- eller Johnsdtr. døde i 1864-1865. Han var husmand uten jord og bødker. Hva var en bødker? Jeg må finne dødsfallet til Oliane.I F.T. i 1865 for Fredrikshald fant jeg Grete Larsd. boende som tjenestepige i Tarmstrædet, som ugift, 19 år og fødested i Berg Prestegjeld. Det må være henne jeg søker etter. Jeg må søke etter hennes giftermål som har skjedd før 1872. Hun ble som tidligere nevnt gift med Charles Hanson, født i Strømstad, Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Hans Petter. Nå som forvirringen synes å være på dete høyeste skal jeg gi deg noen biter til, så kan du jo selv vurdere. Jeg har lett i kirkebøkene både for Berg og Idd, og dersom du finner det ønskelig kan du jo få henvisningene siden. Jeg tar det nå i kronologisk rekkefølge og noe av det du spør om i (11) løsner litt:Det fødes en Lars i Idd 28. mai 1809 og døpes 4. juni samme år. Foreldrene er Svend Jacobsen og Anne Pedersdatter, og de bor på plassen Olafsrød under Torgalsbøen. Denne Lars Svendsen kan så følges helt til Junkerhaugen. Han konfirmeres 25 sep 1825; her står bare husbondens navn og ikke foreldrene, men han er tydeligvis i jobb på Knegterød (oppført dåpsdato bekrefter at dette er samme person).Samme Lars Svendsen blir gift med Oliane Iversdatter (kommer tilbake til det) 12. april 1835 i Idd. Hun er født i Berg, faren heter Iver Pedersen Røsnes, og hun er 25 år (d v s f. 1810). Disse to får ingen barn mens de bor her i Idd. Den 18. mai 1839 flytter de i h t KB til Berg, og de har ingen barn med seg. Denne flyttingen finner jeg også i KB for Berg notert på samme dato. Under 'Hensikt' står det, tror jeg, 'bor på ?-bakken under Røsnes i eget hjem'.Så kommer da noe av historien som vi kjenner med at Johanne Sophie fødes i 1843, riktignok heter mora her Olsdtr, men det får ligge så lenge. Så fødes Grethe slik jeg har vist tidligere 23 okt 1846: riktignok heter faren Larsen her, men igjen----. Foreldrene er her 'inderstfolk på Junkerhaugen'. Så fødes Lovise Marie 13 nov 1849, faren er her Lars Olsen og moren Oliane Jens/evt Johns-datter (det står klar og tydelig Jensdatter i KB. Flere barn som kan passe inn finner jeg ikke. Alle disse barna har bopel Junkerhaugen.17 apr 1863 dør det så en Oliane Johnsdatter Junkerhaugen, 53 år d v s f. 1810. Da jeg ikke har KB for 1810 lette jeg i stedet etter konfirmasjon og fant at en Oliane Johnsdatter Hjelmungen er konfirmert i Berg i oktober 1826. Denne innførselen er svært vanskelig å lese (KBene for Berg i denne perioden er jo viden kjent for sitt rot), men under 'Husbond eller foreldre' står det noe interessant; John Pedersen og Kirstine Olsdatter, Berget under Røsnes. I tillegg står det at Oliane er døpt 3. mars 1810, samt noe som tyder på at hun var uegte og at faren var utlagt som Iver ett eller annet; ev t at det menes at man tidligere har skrevet feil og kalt faren for Iver. Dette gir jo da mening når vi ser på hennes navn under giftermålet. Som sagt, alt er svært utydelig og krokete så jeg kan ha fel! Forøvrig har jeg etter fattig evne sjekket at Lars ikke er gift to ganger; altså inget nytt giftermål mellom 1839 og 1843.Jeg skal overlate vurderingene til deg. Mye tyder imidlertid på at det hele tiden er de samme folkene vi har med å gjøre. Men jeg har en liten tvil angående denne Lars Larsen og kone. De er kalt inderstfolk, mens jeg har sett at Lars Svendsen er kalt gårdmann et sted, skjønt prestene skrev jo litt etter sitt eget hode. Kanskje Grethes giftermål kan hjelpe noe.Lykke til med puslespillet. Vennlig hilsen; evt kilder kan vi jo ta på mail når den tid kommer.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen Asbjørn! Du har gjort en kjempejobb. Jeg har en god følelse av at Sophie, Grethe og Lovise Marie var søsken. At det ble notert at foreldrene var inderster på Junkerhougen da Grethe som ble født i midten, tillegger jeg ikke så stor verdi. Lars Svendsen var husmand uten jord og bødker(Tønnemaker) ved F.T. for 1865 og ved fødselen til Lovise Marie i 1849 var han notert som husmand. Det er en del navnesurr, men jeg har tro på at det er riktige personer. Jeg har søkt på foreldrene til Oliane i F.T. for 1801 men det ga ikke noe resultat så de var nok også innflyttere mellom 1801 og 1810.Jeg har lagt inn et nytt innlegg for å forsøke å finne ut når Grethe og hennes mann utvandret til Amerika. Søking etter giftermålet vil jeg ha i fokus for å se på forlovere/garantister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Asbjørn!Du har gjort en kjempeinnsats i mitt innlegg. Det er mulig at jeg strekker strikken vel langt, men jeg håper på å finne når Lars Svendsen døde. Datteren Sophie skulle jeg gjerne få rede på hvor ble av. Hun hadde også tilleggsnavnet Johanne? Hun født datteren Anna Olava Larsdtr. den 12. februar 1868 utenom ekteskap mens hun bodde på Junkerhougen sammen med faren. Anna Olava døde den 4. september i 1875. Fikk hun flere barn etter at datteren døde og ble hun boende i Berg? Barnets far var skomakeren og ungkaren Andreas Olsen på Skaatte(Skotta) under Vestgård hvor hans far var forpakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Hans Petter. Dessverre forsvinner alle spor så langt jeg har muligheter for å finne Lars og datteren og hva som skjedde med dem. Kanskje må du få hjelp av noen som har KB for Fredrikshald. Sophie er døpt Johanne Sophie (Se (5)). Ellers kan jeg legge til at ved i dåpsinnførselen for Anna Olava står det tilføyet (- senere har piken anmeldt som fader Karl Andreassen Hjelmungen).Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Hans Petter. Dessverre forsvinner alle spor så langt jeg har muligheter for å finne Lars og datteren og hva som skjedde med dem. Kanskje må du få hjelp av noen som har KB for Fredrikshald. Sophie er døpt Johanne Sophie (Se (5)). Ellers kan jeg legge til at ved i dåpsinnførselen for Anna Olava står det tilføyet (- senere har piken anmeldt som fader Karl Andreassen Hjelmungen).Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.