Gå til innhold
Arkivverket

[#36586] Ringsaker. Rustadhagen, Rudstadsveen og Ødegjordet


Gjest Steinar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gundersen

I 1865 bor Knud Knudsen (60 år f Ringsaker) som husmann med jord på Rustadhagen på Ringsaker. Hans kone Marthe Larsdatter (70 år f Ringsaker). [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60412&gardpostnr=207&sokefelt=skjul>Lenke I 1875 bor Knud Knudsen (f 1806 Ringsaker) som husmann med jord på Rudstadsveen på Ringsaker. Hans kone heter (hans 2.kone?) Sedsel Larsdatter (f 1845 Brøttum). Av barna er jeg spesielt opptatt av Berthe Knudsdatter (f 1873 Veldre) Lenke I 1900 bor Berthe Knudsdatter (f 1874 Ringsaker) som husmanskone på Ødesgjordet under Storlien på Ringsaker. Hennes mann Lars Syversen (f 1871 Nes Hedmark) er husmann med jord og arbeidsplikt på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Dåp Birthe: Ringsaker Mini 11 1870 - 78, dåp nr.146, s.144 Birthe f.24/8, dpt.: 16/11 1873. Ægte. Hm.Knud Knudsen Rustadeje og Sissel Larsdtr. Faddere ikke leselig? Skal se på det senere om du trenger dem. Hun er hjemmedøpt.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar. Dåpen på Birthe er i Veldre kirke, glemte det i forrige innlegg.Ft1875 Ringsaker som du henvender til viser Lise Olsdatter f.1869, hun er da datter til Sedsel Larsdatter: Ringsaker Mini 1870 - 78 Kort 4/17, dåp nr.9, s.111. Lise f.15/12 1869, dpt.: 23/1 1870 Veldre kirke. Uægte. Inderst P. Sedsil Larsdtr. Rustadeie og Ind. Uk. Ole Mikkelsen Nysveen. Faddere siden om du vilSamme bok Kort 1/17, dåp nr.122, s.19 Mathias f.1/8, dpt.: 15/10 1871 Veldre kirke. Uægte. Inderstp. Sessil Larsdtr. Rudstadeje og Enk. Hm. Knud Knudsen Rudstadeje. Faddere senere om du vil. Anmeldt af Barnefaderen som hans 1te og hendes 2dre Leiermaal.De har altså giftet seg mellom fødsel på Mathias og Birthe.Samme bok Kort 12/17, vielse nr.50, s.350. Vielse 5/11 1872 Ringsaker kirke Enkm. Selv. Knud Knudsen, Føde og opholdssted.Rustadeje, 64 aar, far: Knud Thoresen P. Sessil Larsdtr., født:Midtbrugeje, 29 aar, far: Lars Kristians. Forlovere: H.Storlien og Ole Evens. Rustaden(eie) Anm.: Må lese i org.kirkebok på papir på arkivet i kveld.Midtbruket er på BrøttumHar du det som står om familien i Veldre Bygdebok?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei og takk så mye, Lillian. Dette var kjempebra. Veldreboka har jeg bestilt og fikk beskjed idag at den ligger og venter på biblioteket. Jeg noterte meg i din oversikt at far til Knud Knudsen var Knud Thoresen. I 1801 tellinga er eneste kandidat dragon og gaardbruger på Bye på Ringsaker, og det er vel også i Veldre? Jeg tror jeg avventer videre spørsmål til jeg har lest i boka. Igjen takk, Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Ja, Bye er i Veldre, men det står ikke noe om at Knud Thoresen hadde en sønn ved navn Knud...skal se om jeg finner Knud Knudsens dåp til deg...Ringsaker Mini 4 1799 - 1814 Kort 2/7,s. 56 Knud døpt 12/1 1806 - ingen fødseldato, introd.2/2 Knud Thoresen og Anne Andersdtr. Smedstadejer. Faddere: Ole Olsen Smedstad, Ole Pedersen Smedstadejer, Hans Hansen Høybye, Ingebor Nedre Fielstad og Kari SmedstadEjer. Smedstad ligger akkurat i skille ved Moelv/Ring før Brøttum så det kan passe bra med at han giftet seg 2 gang med ei fra Brøttum. Ringsaker har dessverre ikke gårdsbøker enda..!!Dette er den eneste Knud med far Knud Thoresen i dette året.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Glemte å si at Knud Knudsen ble konfirmert 1/10 1820...det er imidlertid veldig utydelig der så jeg må evt. se i org. kirkebok - ikke mine fishkort - på arkivet for å se hvor han da bor.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Jeg har gitt Knud Knudsens mor feil farsnavn....hun heter Anne Oudensdatter - det var så utydelig der.Ringsaker Mini 4 1799 - 1814 Kort 5/7, s.159 (eller Folio 159 om det skal være korrekt) Coppulerede 26 October 1805 Ungkarl Knud Thoresen Smedstad og Pigen Anne Oudensdatter ibid. Her står ikke fedrene oppført.Ei heller alder på Brud og Brudgom...artif???!!! Caut(Forlovere): Gudmund Johanesen Smedstad og Arne Olsen Ødemoe.Tror faktisk det er lurt å lete etter begravelse på disse før mann stadfester hvem de er i FT1801 - bare et forslag altså!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei SteinarI Veldreboka, bind 1, står følgende på side 499: 'Rustadsveen Gnr. 127-bnr.9, denne lille selveierplassen ble utskilt fra Rustad i 1897. Inntil denne tid var plassen en husmannsplass under Rustad. I 1875 hette husmannen her Knud Knudsen (f. 1806). Hans hustru hette Sedsel Larsdtr. (f. i Brøttum 1845, d. 1900). deres barn: stedatteren Lise (f. 1869), Mathias (f. 1871), Berte (f. 1873) og Agnete (f. 1875).- I 1875 ble det holdt 1 ku og 4 sauer på plassen, og utsæden var 3/8 td. blandkorn og 1 3/4 td. poteter. - I 1897 var Ole Monsen (f. 1863) bruker. Han var gift med .......'. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har ikke satt meg inn i saken, men Ouden-navnet har gått igjen på Smestad - dersom det dreier seg om Smestad på Ring. Smestad ligger rett utenfor Moelv langs den gamle riksvegen mot Brøttum og Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei Lillian, Mette og ThorTusen takk for gode innspill. Mange ting å ta tak i her.Lillian: Du fant under (3) da Knud giftet seg, at Knud var født under Rustadeie. Under (5) da Knud ble døpt, er ikke Rustadeie nevnt mens derimot Smedstadeie. Den siste er vel mest å stole på?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Jeg prøver meg med en problemstilling til.Som nevnt i (1) bor Berthe Knudsdatter og Lars Syversen i 1900 på Ødegjordet under Storlien på Ringsaker. Sammen med dem med familiestilling FL bor Severin Knudsen og Andreas Knudsen. Jeg har antatt at disse er søsken til Berthe. Severin Knudsen er oppgitt født 1880 dvs faren Knud Knudsen ville da være 74 år gammel! Moren Sedsel Larsdatter var dog 39 år yngre. Er det noen som kan verifisere at dette er sant? (Hvem er foreldre til Severin Knudsen født 1880 Ringsaker?)Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Regner med at det er vielsen du henvender til i innlegg nr.10 - jeg skriver det som står i kirkeboka og i kolonen for Rustadeje og Midtbrukeje står følgende: Brudgommens Føde og Opholdssted. Brudens Fødested. Hva som da er virkelighet er ikke opp til meg å bestemme... dette ser vi imidlertid svært ofte er av varierende 'sannhet' - du må vel i svært mange tilfeller se på dette som personenes adresse. Noen ganger er det spesifisert hva som er føde og opholdssted, men i dette tilfellet står det kun et sted på hver person. Jeg finner ingen andre Knud Knudsen med far Knud Thoresen i det aktuelle tidsom så det er nok han...skal se på din andre teori også....kommer tilbake til det om litt.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Her kommer svar på innlegg 11.Ringsaker Mini 11 1870 - 78 Kort nr.4/17, dåp nr.74, s.85Andreas f.4/3, dpt.: 12/5 1878 Veldre kirke.Ægte. Hsm. Knud Knudsen Rudstadeie. Sessel Larsdt. Faddere: Ole J. Rudstadeie, Maria A. Sollien, Lovise K. og Kristofer J.ib., Barnets Fader. I anmerkningsfelt: Att. 10/2 1948.Ringsaker/Veldre Mini 14 1879 - 1890 Kort 1/5, dåp nr.18, s.12.Syverin f.13/7, dpt.: 15/8 1880. Husm. Knud Knudsen. Sidsel Larsdtr. Rustadeie, han født: 1806 (Notat under: + 20/12 79), hun f. 1845. Faddere: Selv. Ole Knudsen Rustadbakken og Kn., Selv. Knud Olsen Sollien og kn., ?? Simon Torrstensen Fuglsengeje. Ægte. Samme bok, Kort 4/5 begr.nr.17, s.190.Knud Knudsen, Hsm. gift. Død 20/12 1879, begr. 3/1 1880, Jordfestet: 11/1 1880. f.1806 Krogvikeie, ophold ved død: Rustadeie. Årsag:Slag. Lege ikke tilkaldt, meldt til Lensmann/Skifterett. Nå er jo forvirringen komplett....et fødested for hver av innføringene...dåp, Konf.- ikke tydet, vielse og død. Skal gå igjennom fødte for noen år før og etter og se om jeg finner flere Knud Knudsen med far Knud Thoresen... Skal også se på konfirasjon om jeg klarer å tyde den i dag. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Ringsaker/Veldre Mini 16 1891 - 1904 Kort 6/7 Begr.nr.9, s.206.Sisel Larsdtr. Enke Fattiglem, død 3/6, begr.11/6, jordf. 17/6 1900. Født Brøttum 1845, oph.v.død: Rustadsveen, årsag.Bronchit, lege tilkaldt, meldt: 6/6 1900Fant henne ikke på FT1900 og ettersom skriften er så fin er det bare å 'rase' igjennom årene...Ved å se på Knud Knudsens konfirmasjon igjen så kan bosted ved konfirmasjon være Krogvikeje...starter ihvertfall på Krog...., det kan være forklaringen på hvorfor det står som fødested i Begravelsesprotokoll. Det står også i konf.prot. at hans alder er ut i fra Dåpsprotokoll og her står 1806 12 Januar. Da er ihvertfall dette samme Knud Knudsen ved dåp og konf.Jeg finner ingen andre kandidater til Knud Knudsen hverken i dåp fra 1804 - 1808 eller i konfirmasjon. Ikke med far Knud Thoresen ihvertfall.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

På Smestad finner jeg en Ouden som fikk sønnen Amund ca 1673.Amund Oudensen døde i 1744. Jeg finner også Ouden Engebretsen f og d 1738. Muligens noe å gå videre på mht Anne Oudensdatter?Dersom oppkallingsreglene slo til så kunne en Ouden da ble født ca 1740. Han kunne ha en datter Kari gift 1805?En Ouden Engebretsen 62 år var gårdbruker i Nordhagen i 1801. Ei Anne Oudensdatter var 26 år og tjenestejente på Sørby på Ring i 1801. Ikke så langt fra Smestad. Imidlertid var det ingen Ouden, Oudensdtr eller Oudensen på øvre eller nedre Smestad i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Til innlegg nr.15. Smestad er adresse ved vielsen til Knud Thoresen og Anne Oudensdatter - det står ingen steder at noen av dem er født der!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Takk Lillian og Thor for innspillI (13) har Lillian gitt meg følgende info: Ringsaker Mini 11 1870 - 78 Kort nr.4/17, dåp nr.74, s.85 Andreas f.4/3, dpt.: 12/5 1878 Veldre kirke.Ægte. Hsm. Knud Knudsen Rudstadeie. Sessel Larsdt. Faddere: Ole J. Rudstadeie, Maria A. Sollien, Lovise K. og Kristofer J.ib., Barnets Fader. I anmerkningsfelt: Att. 10/2 1948.Hva betyr kommentaren i anmerkningsfeltet?Andreas Knudsen fra Rudstadeie reiste fra Ringsaker med reisemål Amerika 28.mars 1903. Han var da snekker.Andreas Knudsen Rustaden reiste fra Oslo 3.april 1903 med skipet ”Montebello” med mål Wisconcin. Han var definert også her som snekker. Reisen var prp (betalt på forhånd?).Han ankom Ellis Island i New York 18. april 1903. Han brukte navnet Andreas Knudsen. Han kom med båten Philadelhia fra Southhampton i England. Målet kan antas å være Merrill i Wisconsin.Kan kommentaren nevnt ovenfor være at han kom hjem igjen?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar.Har sett på den dåpen til Andreas igjen og det er ingen kommentar, bare Att. 10/2 1948. Han fyller jo 70 år det året - om han lever? Har du funnet han igjen i Amerika? Han eller noen andre i slekta må ha bedt om en attest, men til hva kan ikke jeg fortelle deg. Har sjekket mine adressebøker for 1943/44, 1953/54 og 1955/56, der er det ingen. Ei heller i mitt gravstedsinformasjon for Veldre.Har du ikke funnet han i Amerika kan muligens hans adresse være i evt.foreldres skifte!! Bare et forslag!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Steinar.Vil tru at det kansje er dette du leter etter: Andrew L Rostad [Andrew L Rastad] Age: 42 years Estimated birth year: abt 1878 Birthplace: Norway Race: White Home in 1920: Worcester Ward 1, Worcester, Massachusetts Home owned: Own Sex: Male Marital status: Married Relation to Head of House: Head Year of immigration: 1901 Able to read: Yes Able to Write: Yes Mother's Birth Place: Norway Father's Birth Place: Norway Image: 705 Det står på census at han er carpenter, snekker.Ann Kristin

bilete0570.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Takk Ann Kristin! KjempemessigHer var det mange ting som passet, selv om emigrasjonsår skulle være 1903, ikke 1901. Dette var absolutt noe å gå videre med. Dette blir spennende men trenger nok flere 'bevis'.Skifteattest ved fars død er et godt tips Lillian, men jeg har ikke så mye erfaring med det.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Steinar. Kan ta det på Hamar om jeg finner ut når de døde? Skal se om jeg finner det ut. Vet ikke om jeg rekker det nå første mars for vi har årsmøtet først og lite bemaning fra styret på arbeidsmøtet etterpå...men i nærmeste fremtid etter første mars. Bare ha litt tålmod...sikkert vanskelig nå, men.... Ang. emigrasjon så ser vi ofte at årstallet på Censuser ikke stemmer helt....han er jo snekker også og Ann Kristin er en 'kløpper' på Amerika. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Steinar.Trur vi kan si at den Adrew Rostad jeg fant ikke er den rette. Fant WWI registrerings kort og der står det Adreas Lauritsen Rustad og fødelse ar 1877. Jeg skal lete videre og se om jeg kan finne den rette Andreas Knudsen.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei igjen.I Orginal manifest for Andreas Knudsen står det at han skal til father Lars Lien, Merrill, Wisconsin. Er dette riktig?Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.