Gå til innhold
Arkivverket

[#36591] Lange i Bergen


Gjest lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest lindis rokstad

Jeg søker opplysninger om Herman c Lange f ca 1834 og konen Christine Andersdtr f 1818 Dahls prestegjeld, lyster. De fikk en sønn Christian henrik i 1857.Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Sønnens dåp i Nykirken 1857 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=70483&merk=70483#ovre>LenkeEr dette Herman og Kristine i f.t. 1891 LenkeOg her er de vel i 1885 – Herman er ølskjenker LenkeHerman er født i Bergen, mens kona er født i Luster iflg. folketellingene. Christine dør i 1901, og da står fødselsåret oppgitt til 1814! LenkeI 1875 står kona som født 1824, Bergum i Lyster sogn LenkeI 1865 er Herman registrert som Herman Crispinusen Olsen Lange, 32 år, mens kona har oppgitt alder 48 år (f.ca. 1817).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Herman Olsen Crispinusen dpt. 3/3 1833 DK Bergen, foreldre Crispinus Lange og Edel Averette Olsdt.FS VRI: Gift 28/10 1856 KK Herman Olsen Crispinusen f.2/2 1822 far Crispinus Lange, og Kirsti Andersdt. f. 24/6 1814 far Anders Nilsen.Nå finner jeg riktignok ikke dåpen i Bergen (DA), men det har hendt flere ganger at jeg ikke har funnet dåp i Domkirken uten at jeg vet grunnen til det.Søsken til Herman [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=41319&merk=41319#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. takk for hjelpen. Er fortsatt i tvil om denne Christine Andersdtr er mor Til Helje Helgesen, men har trålet litt på Lange i Bergen og funnet : Datteren av Maren og Helge Helgesen. Karoline Henrikke ble gift med en Arne Madsen . En Theresia madsen giftet seg med Peder Lange om dette er en søster av Arne Madsen har jeg ikke funnet ut .Prøver å finne koblinger ut i familiene ang Lange, men det er ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. takk for hjelpen. Er fortsatt i tvil om denne Christine Andersdtr er mor Til Helje Helgesen, men har trålet litt på Lange i Bergen og funnet : Datteren av Maren og Helge Helgesen. Karoline Henrikke ble gift med en Arne Madsen . En Theresia madsen giftet seg med Peder Lange om dette er en søster av Arne Madsen har jeg ikke funnet ut .Prøver å finne koblinger ut i familiene ang Lange, men det er ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS. Kirsti dpt. 24/6 1814 Luster, foreldre Anders Nilsen og Kisti Eriksdt.Nå falt jeg av lasset. Hvordan kommer Helje Helgesen plutselig inn her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Oops. det må forklares, Gikk litt i surr.Se på tema nr 36485. Det store spårsmålet er om Christine Andersdtr er mor til Helje. Sønnen til Helje og Maren som ble døpt i 1864, Henning, hadde en fadder som het Peder Lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest lindis rokstad

Hei. Jeg prøver igjen..Litt mere info: Herman Olsen Lange f ca 1834 giftet seg med Kristine Andersdtr mellom 1850 og 1858 i bergen. Kristines fødselsår varierer fra 1816 til ca 1835. De fikk to barn sammen : Christian henrik f 1857 død 1862 og Sara oline f 1860 død 1862.Det som er spørsmålet er om Kristine er mor til Hans(Helje)Christian Helgesen f 1842. Hun fikk han med ungkar Helje Larsen.Ved dåpen til Hans (Helje) sin sønn Henning er det en Peder Lange som er fadder.Er der no en som kan hjelpe meg å finne ut av dette. Hadde det vært mulig å finne ut hvor Hans (Helje ) bodde før han giftet seg ?Jeg har en følelse av at jeg er på rett vei, men jeg må være 100% sikker.Vennlig hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Takk for hjelpen.Men det STORE spørsmålet er om denne Kristine er mor til Hans(Helje)Christian Helgesen. Og om hun senere giftet seg med Herman LangeSå mange med det navnet i Bergen på den tiden kan jeg ikke finne, men allikavel er det et ganske vanlig navn med mange skrive måter.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, kirkeboken for døpte i Domkirken 1842 må vel kunne gi deg svaret på det;her er mikrofilmen som den er på:B 2 1841-1851 09 1-143 Døypte 1841-1851 Gutar 143-283 Døypte 1841-1851 Jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel denne dåpne du er ute etter;det går an å legge spørsmål om dette inn på arkivformet og så sjekker de når de har anledning. Eller du kan leie mikrokort og gå å lese det på biblioteket. LenkeHåper du får ordnet det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Takk for hjelpen. Men det er ikke det som er nøtten.Kristine Andersdtr fikk Hans(Helje)Christian i 1842 med Helje Larsen. De var og ble ikke gift med hverandre.Så dukker det opp en Kristine Andersdtr gift med Herman lange på 1850 tallet.Det som er spørsmålet er om dette er den samme kristine andersdtr som er mor til Hans (helje) Kristian.?Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest lindis rokstad

Hei.Jeg tar dette frem igjen med et lite håp om noen som kan dytte meg videre i søket. Står helt fast.Jeg er 70% sikker på ar Cristine gift med Herman Lange, er min ane.På forhånd takk.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lindis rokstad

Hei. Koster støvet av dette innlegget i håp om at noen kan hjelpe meg.Et lite sammendrag: Min anefar Hans Christian helgesen var født utenfor ekteskap i 1842 av foreldrene Helje Larsen og Christine Andersdtr. I 1856 gifter en Herman Chrispinusen Olsen lange seg med ei Christine Andersdtr. Kan dette være mor til Hans Christian Heljesen????.Grunnen til denne funderingen er at en sønn av min anefar Hans C Heljesen hadde en Peder Lange som fadder.Se ovenfor på innleggene.Vennlig hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Har sjekket folketellingen for Bergen 1885 og min anefar Hans C Helgesen og familie bor i Værftsgate 6 og den mystiske Christine Andersdtr og Herman lange i Værftsgate 1.En tilfeldighet eller................????. Er jeg på rett vei i tankene om at Christine er mor til Hans siden de bor i samme gate???????? Eller er dette en umulig nøtt å knekke som jeg har brukt mange år på å løse?Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette blir vel bare gjentakelse av tidligere opplysninger, men for ordens skyld, her er dåpen til Henning Martin Christian - Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 4 (1859-1871), Fødte og døpte menn 1864, side 118. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8327&idx_id=8327&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-116>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner en rebslager Peder Lange i f.t. 1875 for Bergen, gift med Theresia Jørgine Madsen Lange - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1301&kenr=000&bnr=0441&lnr=000>LenkeVed giftermålet i Bergen er hans fulle navn Peter Christian de Lange, født 19.1.1843 - LenkeAv giftermålet i selve kirkeboka går det fram at han var sønn av rebslager Jacob de Lange - Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 2 (1861-1883), Ekteviede 1869, side 66. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For orden skyld, dåpen til Herman Olsen – sønn av Crispinus Lange og Edel Olsdatter - Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Fødte og døpte 1833, side 251. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8643&idx_id=8643&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-252>Lenke Permanent bildelenke: LenkeCrispinus og Edel ble gift i Domkirken i 1827 – se nr. 45 - Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 12 (1821-1840), Ekteviede 1827, side 407. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeCrispinus var sønn av Sven Lange og født i Domkirken sogn i Bergen. Her er dåpen til Crispinus – Lenke.Her er dåpen til den eldre broren Andreas - LenkeVed dåpen til Crispinus er moren registrert i DA med farsnavn Bendixdatter, det stemmer også med selve kirkeboka - Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), Fødte og døpte 1803, side 89. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke I folketellingen 1801 har hun Crispinusdatter som farsnavn - Lenke Men ved vielsen i 1800 er hun også Bendixdatter - LenkeIfølge folketellingen 1801 var Sven Pedersen Lange 33 år, født 1768 – her er dåpen hans i Domkirken i Bergen i 1768 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei. Takk Grethe.En info som er grei å ha i videre søk. Men jeg må nok innse at dette er og blir er umulig sak å løse. Siden Hans C Helgesen ble født som uekte og foreldrene ikke ble gift med hverandre, og de i tilegg hadde noe 'vanlige navn'. Håpet mitt var å finne enten Herman eller Christine som faddere til noen av Hans C sine barn.Og etter det jeg har funnet ut,, bodde Hans C hos Nils Nilsen under konfirmasjonen og det tyder nok på at han var fosterbarn eller noe.Så jeg må nok bare innse at videre info på denne slektsgrenen blir tom.Men skulle no noen ha noe info så er alt hjertlig mottat med mange takk............ Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.