Gå til innhold
Arkivverket

[#36592] Noen som kjenner disse navnene fra Drammen, Buskerud?


Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Hansen

Hei. Trenger hjelp for å finne disse personene;Kristian Hansen g.m Magna Johanne. De bodde i Øvre storgate (Gropa)i Drammen. De er for 'unge' til å finnes sammen i den siste FT. Kristian døde da han var rundt 40 år. Da giftet Magna seg på nytt med en Kristian Olsen. Faren til Kristian Hansen het også Kristian Olsen, han var dansk. Far og mor til Magna Johanne het Ole og Jenny Fredrikke. De bodde på Gulskogen, tror jeg. For en del år tilbake var det et etterkommertreff etter disse to. Er det noen som har noen kjennskap eller slektsskap til noen av disse?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Kan legge til at danske Kristian Olsen drev en type butikk på Konnerud, han hadde et kallenavn som jeg ikke er sikker på om jeg kan skrive her.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei AnitaHar du noen som helst formening om ca. når Kristian Hansen og Magna Johanne giftet seg?Og ..... jeg synes det virker rart at Kristian Hansen har en far ved navn Kristian Olsen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei Jon! Jeg aner ikke så veldig mye om denne siden av slekten egentlig.. Det er den siden det er så vanskelig å finne noe om. Det finnes ingen som kan/vil fortelle noe.. De giftet seg antakeligvis før 1919, da fikk de det første barnet. Vet det høres merkelig ut at faren het Olsen til etternavn. Det kan jo hende at den som har kommet med den opplysningen tar feil. Har lett i alle folketellingene, men finner ingen Kristian som var verken fra Danmark eller hadde nasjonalitet dansk. Hvor hørte egentlig Konnerud til under 1865-tellingen? Når det gjelder Magna Johanne's foreldre har det vært et etterkommertreff for en del år tilbake. Har et navnekart med bare fornavn på alle sammen. Ingen etternavn å gå etter der. Noen av søsknene til Magna Johanne vet jeg utvandret til USA. Dette er vrient syns jeg.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Ja, det er det. Magna Johanne's foreldre bodde på Gulskogen, i Rødgata. Jeg har lett under Vestfold, Strømsgodset sogn Skoger uten hell. Finner ingen Jenny Fredrikke g.m Ole der. Jeg må si at jeg står helt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette er egentlig ikke så vanskelig. Det gjelder bare å finne riktig sted å lete. Du veit jo når din farfar ble født. Hans fødsel er nok registrert i fødselsregistret for Bragernes.'FREG' Lenke'FEEG' for Bragernes finner du nok mikrofilmet på biblioteket i Drammen. Om jeg ikke husker feil, vil det i 'FREG' også stå vielsessted og vielsesår for din farfars foreldre. Har du flaks, vil også barnemorens pikenavn være notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

søsknene til Magna het Olaf, Helga og Hjørdis. Det fornavnene på alle etterkommerene til Ole og Jenny Fredrikke, de som fortsatt bor i Norge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Har nå funnet foreldrene til Magna Johanne; Ola Hans. f.1867 i Lier og Jenny Lind f.1858 i Drammen. Foreldrene til Jenny tror jeg het Ole Reiers. Lind f.1826 Lier og Johanne Marie g.Lind 1828 Holmestrand. Magna Johanne vokste visstnok opp hos sine besteforeldre fra morssiden på Gulskogen. Er det noen som synes det er noe kjent ved disse navnene som kan hjelpe meg videre?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Anita, finner barna i kirkebøkene som Jon referer til:Ingeborg Betsy Ellida, ekte, født 3 sept 1896, døpt 11 april 1897 i Frogner Foreldre: Høvleriarb Ole Hansen f. 1867 og Jenny Fredrikke født 1860,født Lind Bosted: Lierstranden Faddere: Kone Ingeborg Gudmundsen Lierstranden, Pige Maren Kirstine Bakke Lierstranden, Skomager Ole Reiersen Lind Strømsø, Dagarb Henrik Hansen Renskog, Dagarbeider Martin Hansen Renskoug _________________________________Olaf født 1 apr.1893, døpt 2 jul.1893 i Frogner Foreldre: Høvleriarb Ole Hansen f. 1866 og Jenny Fredrikke Lind f.1861 Bosted: Lierstranden Faddere: Moderen, Pige Elise Kristensen, Pige Anna Johansen Lierstranden, Dagarb Erik Kristofersen Lierstranden, Fabrikarbeider Ole Olsen Lierstranden _______________________________Margrethe Ovidia født 7 apr.1895 døpt 30 jun 1895 Foreldre: Fabrikarb Ole Hansen født 1866 og Jenny Fredrikke Lind født 1860 Bosted: Høvikstranden Faddere: Kone Andrea Andersen Høvigstranden, Marie Olav??, Skomager Ole Lind, Høvelarbeider Johan Andersen, Høvelarbeider Henrik Hansen Lierstranden ___________________________________Helga Marie, født 12 mars 1892, døpt 18 apr.1892 i Frogner Foreldre: Dagarb Ole Hansen født 1866 og Fredrikke Lind født 1862 Bosted: Helgerud Faddere: Kone Jørgine Olsen Helgerud, Pige Anna Børresen Renskoug, Tjener Henrik Hansen Røken, Dagarb Julius Kristoffersen Gaaserud, og Faderen _______________________________Bergliot Johanne født 10 mar. 1898, døpt 7 aug 1898 i Frogner Foreldre: Sagarb Ole Hansen født 1867 og Jenny Fredrikke født 1860 Bosted: Lierstranden Faddere: Kone Hanna Caspara Antonsen Nordre Renskoug, Pige Julie Ovidia Hansen Nordre Renskoug, Dagarb. Haakon Antonsen Nordre Renskoug, Dagarb Henrik Hansen Nordre Renskoug, Dagarb Martin Hansen Nordre Renskoug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei! Det er disse jeg mener ja. Har funnet litt bokover på Jenny Fredrikke. Fant helt bak til hennes oldeforeldre. Men står litt fast på mannen hennes da; Ola Hansen. Har nå et navn å gå etter da; Hans Jakobsen. Jeg lurte litt på Lierstranda, gikk det under Drammen eller Lier på tellingene? Takk for all hjelp!Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Anita Dessverre finner jeg ikke Magna, mulig hun er født etter 1899 og den kirkeboken har jeg ikke. Ei heller viede, så jeg vet ikke hvor din Ola kommer i fra. Finner mange Hans Jacobsen på Familysearch, så kanskje noen kan gjøre et oppslag i kirkeboken når Ole og Jenny gifter seg, der vil det mest sannsynlig stå hvor han kom i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Den Magna Johanne Andersen som nevnes i innlegg 21 er født på Åssiden i Drammen den 14. juni 1890 - og døpt 7. sept 1890 som datter av sagarbeider Erik Andersen og Laura Johansen.Dette kan sees ved hennes konfirmasjon i Åssiden 2.okt.1904. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei. Ref22:Er ikke lenger sikker på om dette er den riktige Magna Johanne. Har nå fått vite at moren og faren til 'min' Magna het Ole(Ola) og Jenny Fredrikke. Jeg vet også at Jenny sitt pikenavn var Lind. Ref.19: Navnene på søsknene stemmer. Helga og Olaf emigrerte visstnok til Usa, antakelig sammen med noen andre slektninger. Som jeg skrev i innlegg 11; Magna vokste opp hos sine besteforeldre på morssiden. Det er disse opplysningene som jeg har fått. Som jeg skrev i innlegg 1 har det for en del år tilbake vært et etterkommertreff etter Ole og Jenny Fredrikke. Jeg kunne kanskje satt inn en annonse i Drammens Tidende hvor jeg kan etterlyse etterkommere? Det er ingen som er i min nærme slekt som var på dette treffet og har desverre ingen kontakt med noen av de andre som var der. Det jeg vet er at de bor/bodde i Drammen-Lier-området. Det må være noen som har opplysninger som kan hjelpe meg videre og kanskje få avklart en del.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hvis din Magna er født i 1890, ville hun jo iflg. folketellingen for 1900 hvert 10-11 år og mest sannsynelig sammen med sine foreldre ?Fant Henry Marinius født 14 apr. 1899, døpt 25 jun. 1899 i Frogner kirke foreldre: Høvleriarb. Ole Hansen født 1867 og Jenny Fredrikke f. Lind, født 1859 Bosted Nøstestranden Faddere: Kone Gina Olsen Lierstranden, Pige Julie Hansen Renskoug, Pige Petra Narverud Lierstr., Høvleriarb. Olaus Olsen Lierstr., Dagarb. Martin Hansen Renskoug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnitaDu må passe på så du ikke tar snarveier. Da kan du komme helt galt ut. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale deg å gjøre slik som jeg foreslår i innlegg nr. 9. Da følger du detaljert leddene bakover.Har sjøl bomma i starten- tok en snarvei på en av mine grener rundt 1890 og jobba i månedsvis med denne helt tilbake til 1700-tallet....helt til jeg oppdaget at det slett ikke var min slekt i det hele tatt, fordi jeg hadde slurva med en fødsel i 1890....noen hadde ikke den bestemoren de sa de hadde....... u see my point?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.