Gå til innhold
Arkivverket

[#36608] Ole Amundsen, Øvre Eiker


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Min tipp tipp, Ole Amundsen f.ca. 1814 giftet seg med Boel Magrete Pedersdatter den 8/11-1843 Eiker. Er det noen som har mulighet til å sjekke vielsen? Det jeg lurer på er, hva det står i vielsen, om det er oppført foreldre på ham, eller fødested. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Ingunn ! iflg FS : Ole Amundsen f 1815 gift 8-11 1843 med : Boel Margrete Pedersdtr f 1815 far til Ole : Amund Olsen far til Boel : Peer Hansen Alle Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hei igjen, jeg har sett dette. Men det jeg egentlig er ute etter er noen som kunne sjekke kirkebøkene og se etter noe der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kirkebok for Eiker - MINI 13A - Kort 13/18 - Folio 376 - post 58:Viet i Haug Kirke, 8. nov 1843: Ungkarl Ole Amundsen Stenshorneeie, bosatt Nikkelsrud 28 år - Sønn av Amund Olsen og Pige Boel Margrethe Pedersdatter Ruudseie 28 år - datter av Peer Hansen. Forlovere: Hans og Anders Peders. Berg. - Begge Vaccineret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Boel Margrethe Pedersdatter er født her: LenkeHennes foreldre Peder Hansen og Boel Halvorsdatter vies på Eiker 20. okt i 1805. Da sies det i kirkeboka for Eiker at Peder Hansen er i fra Rudseie og at Boel Halvorsdatter er i fra Stablum. (Begge stedene er på Eiker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Å tusen takk. Nå må jeg jo bare få tak i kirkebøkene. Stenshorneeie eller Nikkelsrud ligger vel antagelig i Eiker det også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jada, Steenshorne og Nikkelsrud ligger begge i Eiker. Hva søker du? Leter du etter anene til Ole Amundsen og Boel Margrethe Pedersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Folketellinga for Eiker 1875 - på Torgersplassen:1. Ole Amundsen husfader gift husmand 1815 - Fødested: Eker, Haug sogn2. Boel Margrethe Pedersdatter kone gift 1816 - Fødested: Eiker, Fiskum sogn3. Petter Andreas Olsen søn ugift sagarbeider 1845 - Fødested: Eiker, Haug sogn4. Nils Olsen søn ugift sagarbeider 1854 - Fødested: Eiker, Fiskum sogn5. Olaves Olsen søn ugift arbeider 1859 - Fødested: Eiker, Fiskum sogn6. Anders Tostensen logerende enkemann forsørges af Fattigvæsenet 1792 - Fødested: ukjent, omstreifer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I Eikers kirkebøker 1813-1817 finner jeg bare en Ole født som sønn av en Amund:Født 29. jan 1814 - døpt 13. feb 1814 - OLE - Ungkarl Soldat ved det Hougsundske Comp. Amund Aslesen Aasen og Pige Guri Henriksdatter Steenshorneeie. - Uægte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hei igjen og takk så mye, det er anene til Ole Amundsen jeg leter etter. Det er jo rart hvis han ikke står oppført i kirkebøkene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dødsfallsprotokollen for Eiker:Ole Amundsen Skjelbredeie, 62 år - død. 6.nov 1877.Enke: Boel Pedersdatter.Barn:1. Nils Petter Olsen 32 Skjelbred2. Martin Olsen 27 Skjelbred3. Nils Olsen 22 Skjelbred4. Olaus Olsen 19 Skjelbred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Boel Margrethe Pedersdatter bor i 1891 som fattiglem hos sin søster Anne Dorthea (Kalles Dorthea) på en plass under Hoen gård på Eiker.Folketellinga - Eiker 1891 - Hoenseie:1. Kristian Nilsen gift 1818 forpagter og dagarbejder (jordarbejder) 2. Dortea Pedersdatter gift 1813 Fiskum3. Boel Pedersdatter enke 1816 Fiskum Øvre Ekers Fattigvæsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Denne søsteren dør i 1893 - hun kalles da Anna Dorthea Pedersdatter Rudseie - så da vet vi sikkert at Boel Margrethe var i live i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, nå fikk jeg vite mye på en gang. Men har du noe forslag for hvordan jeg skal gå videre angående Ole Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Klokkerboka på Eiker sier at Husmand Ole Amundsen døde 62 år gammel 31 okt. 1877 på Skjelbredeie og ble begravet ved Fiskum kirke på Eiker 10 nov 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har sjekka alle 4 dåpshandlinger for Ole Og Boel Margretes sønner. Når eldstemann ble født 1845, bodde de på Nikkelsrud. Når de tre yngste ble født bodde de på Skjelbredeie. Men det som er synd, er at det ikke var noen faddere med farnavn Amund... Altså brukte ikke Ole Amundsen noen av sine eventuelle helsøsken som faddere når han døpte sine barn. Hmm...kompliserende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg fant han!Ole Amundsen (Haga?) er konfirmant nr. 55 på Eiker den 25 april 1830. Det sies at han er født 26. august 1815 og at han er Indleg hos Peder Berg. Videre står det at han ikke finnes i minesterialboken. Altså blir det vi allerede vet bekreftet. Hans dåp er ikke innført i kirkeboka!At han er Indleg hos Peder Berg, kan tyde på at han ikke har foreldre som kan ta seg av han. Peder Berg var etter det jeg husker en rik bonde på Eiker.Jeg har tre forslag til å komme videre her:1. Be om profesjonell lesehjelp til konfirmantinnførsel nr. 55 - den 25. april 1830. Det står ting i BÅDE ministerialboken og i klokkerboken som er utydelige på min film. Her kan det ligge viktige spor.2. Sjekk militære kilder. Det finnes mulighet for at det kan finnes spor der.3. Sett proffe folk på saken, det KAN tenkes at Ole var født utenfor ekteskap. I såfall er det sannsynlig at det ble reist sak mot foreldrene. Her kan det være spor.Uff, dette var vrient, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har en feeling på at dette her er noe:Skifte på plassen Kullerud under Stenshorne 25. juli 1822:Amund Olsen er død.Enke er Inger Mari Hansdatter.Etterlatte barn:1. Ole Amundsen 5 år.2. Karen Marie Amundsdatter 3 år.Begge hjemme hos moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hmmm - - Kirkebok for Eiker: Vielse 28. mars 1815. Amund Olsen Steenshorneeie 26 år og Mari Hansdatter Korvaldeie 20 år.Tror nok dette er vielsen til den Amund som det skiftes etter i 1822. Bruden har mistet et fornavn tydeligvis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Enke Inger Mari Hansdatter Steenshorneeie er 26 år når hun gifter seg med 29-årige Ungkarl Anders Andersen Korsgaarden (?) på Eiker 9. nov. 1820. Hun giftet seg tideligvis før skiftet etter første ektemann var avsluttet.Spørs om ikke dette er et spor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HE-HE Karen Marie Amundsdatter (søsteren til Ole Amundsen som nevnes i skiftet i innlegg 20) blir gift med Hans Poulsen.Disse får datteren Maren Johanne i 1845 Lenke ........ og gjett hvem som er fadder for Maren Johanne??? Boel M. Pedersdatter Nikkelsrud (!) , Maren ??datter, Ole Amundsen (!), Peder Nilsen, Jon Polsen, ?? Krogstad.-Der satt´n gitt! - Syns i grunnen jeg var litt småflink nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.