Gå til innhold
Arkivverket

[#36610] Fattiglem og tilsvarende betegnelser


Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

I forbindelse med oversiktene i Digitalarkivet, er det ofte oppgitt som stilling:Fattiglem, almisselem eller sykehuslem.Dette er vel en betegnelse for de som er fattige.Kan Statsarkivet si noe om hva som er forskjellen på disse betegnelsene og eventuelt hvorfor det er brukt i ulike sammenhenger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg oppfatter fattiglem (person underholdt av fattigvesenet) og almisselem (en som mottok almisser) som tilnærmet synonyme begrep, mens sykehuslem forteller at vedkommende var hjemmehørende på sykehus/institusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Spørsmålet er jo allerede besvart, men fikk lyst til a kommentere 'stillingsbetegnelsen': Fattiglem.Mener det er tragisk dersom personer får tittelen 'Fattiglem' registrert som sin stilling. Virker som endel prester, klokkere, kirkesangere og sorenskrivere nyttet betegnelsen om alle som mottok støtte fra Fattigkassen. Og det var ikke få. Som et eksempel mottok 154 familieforsørgere pluss 156 enslige personer, en eller annen form for understøttelse i året 1885 her i Norderhov.Var de så uheldige å dø mens støtten ble gitt, risikerer de nå å sveve rundt på nettet i all evighet med dette ettemælet. Men videre diskusjon om dette hører vel hjemme i andre fora.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg oppfatter et almisselem som noen som kanskje ikke greier å arbeide, men som andre tar seg av og gir til livets opphold. Ofte tror jeg det var slektninger som tok seg av allmisselemmene. Fattiglemmene ble vel understøttet av fattigkassen, og de som fikk støtte av fattigkassen bodde vel som regel fast på en og samme gård i motsetningen de som var legdslem. Det var vel de som hadde fattiglemmene i sin forpleining som mottok betalingen fra fattigkassen? Legdslemmene ble vel sendt rundt til forskjellige gårder etter en bestemt ruteplan hvis jeg har forstått dette riktig? Dette var vel gamle og arbeidsuføre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.