Gå til innhold
Arkivverket

[#36615] Et gårdsnavn fra Nes, Akershus, gammel stavemåte 1738


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiI Mini 3 for Nes, Akershus har jeg funnet en vielse i 1738 og en konfirmasjon samme året.Vielsen: Ole Larsen Aas og Maren Christophersdatter Schou.?eng.Konfirmasjonen: Dorthe Christophersdatter Schou.?eng.Lurer på om bokstaven jeg mangler kan være en v eller en r, men er ikke sikker. Jeg har b.b for Nes og har lett etter en passende gård. Mulig det kan være gården Skogerenga, men det står ikke gammel skrivemåte her som det gjør på mange av de andre gårdene. Er ganske sikker på at det ikke er gården Skarning som menes, da jeg har funnet denne gården stavet på annen måte i kirkebøkene fra samme tiden.Er det noen som vet eller har forslag til hvilken gård det her kan være snakk om? På forhånd takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I 1801 tellingen hette Skogerenga 'skouereng' - bytter vi ut k med ch (som var vanlig) blir denne gården det nærmeste jeg kan komme.Andre aktuelle kan være begge Skøyengårdene.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Odd BredeTakker så mye forslagene dine.Kan jo se ut som Skogerenga er ganske nærme. Synd at jeg ikke finner noen Kristoffer der da gården ble eget bruk rundt 1750 eller senere. Kikket også på Hunstad og Frogner som Skogerenga lå under tidligere, men fant ingen spor der heller.Skal se nøye på Skøyengårdene etterpå.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Det står Schouveng på Maren Christophersdatter i vielsen. Tenk Dansk...tror jeg!!Om det er konf.nr.32 for 1838 ville jeg heller si at det står Berthe eller Beathe Christophersd. Schaarer.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Lillian.Beklager jeg ikke har svart på ditt innlegg før nå.Takk skal du ha for at du har kikket i kirkeboken for meg. Når det gjelder konfirmasjonen skal jeg ta å sjekke det opp så fort jeg får anledning.Det er den Maren Christophersdatter som er min ane. Da jeg ikke vet hvor hun kom fra, sjekket jeg også konfirmasjonene for å se om det kunne være flere med samme gårdsnavn. Slik at det er ikke sikkert at det er noen forbindelse mellom den Berthe jeg fant konfirmert og Maren. Maren er nok konfirmert før 1734, da jeg ikke finner noen med det navnet konfirmert (Hun kan selvfølgelig også være fra en annen bygd)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Vil du at jeg skal se om jeg finner en Dorthe og en Maren Chrsitophersdøtre konfirmert? Har alle kirkebøkene for Nes R. Kan du si sånn ca når de skal være født?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen LillianJeg kikket på nytt gjennom mine notater og finner den Birthe? Christophersdatter Skaarer konfirmert i 1738. Jeg skrev bare ned fortløpende de som het Christophersen eller Christophersdatter blant konfirmerte for å kanskje kunne finne søsken av min Maren. Den Dorthe jeg fant har jeg notert før Birthe så da må hun ha et nummer før 32.Det jeg har på min Maren er ikke så mye. Jeg fant henne gift i 1738, de får en datter Berthe i 1739 da bodde de på Åseie, og en datter Marthe i 1744 da bodde de på Skarning. Fadderne her ikke så langt gitt meg noen spor. Har lett etter flere barn av paret, men finner ingen fler. Har bare fått gått igjennom til og med 1749. Jeg har sjekket døde fram til 1753 uten å finne noen av dem (kan selvfølgelig ha oversett noe)Har mer arbeid igjen her.Som du ser, vet jeg ikke når hun er født eller når hun døde. Jeg vet heller ikke om den Dorthe Christophersdatter jeg fant konf i 1738 er en søster.Jeg har på fjernlån Mini 3 og Mini 4 for Nes. Vet at det finnes eldre kirkebøker for Nes, men har ikke fjernlånt dem ennå. Hvis du har tilgang på Mini 2 er det jo flott hvis du har anledning til å se etter en eventuell konfirmasjon til Maren. Hvis den inneholder konfirmasjonslister? Men det er jo litt jobb da jeg ikke vet når hun er født.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Confirmant Nr.28 Anno 1838 13 april er Dorthe Christophersdt. Schouveng.Du har rett i at det ikke er konfirmerte før 1734 - ihvertfall ikke i kortene mine.Skal ha det i bakhodet når jeg leter på disse årstallene, hun kan jo dukke opp mens jeg leter etter noe annet!!mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei LillianTakk skal du ha, får håpe noe dukker opp slik at jeg kan komme nærmere en løsning.Var selv på biblioteket i dag og fant faktisk to barn til av paret, Christopher i 1753 og Rønnov i 1756. Det betyr at det nok var flere barn mellom Marthe i 1744 og Christopher i 1753, får gå igjennom en gang til for å se om jeg finner fler. Fort gjort å overse noen, enkelte steder er også kirkeboken veldig utydelig. Leter også etter deres død slik at jeg kan få en omtrentlig alder på dem. Da blir det jo også kanskje lettere å finne ut hvor de kom fra:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila.Det var fint du fant flere...skal skrive det ut slik at det ikke blir borte for meg....du hører fra meg her så fort jeg finner noe!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.