Gå til innhold
Arkivverket

[#36618] Fotokopi av skifter


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Jeg sendte følgende e-post til Statsarkivet i Trondheim:----Hei, mitt navn er Frank H. Johansen og driver med slektsforsking som hobby.En av sekundærkildene jeg har brukt er DIS-Saltens CD-ROM med avskrifter av skifter i Salten fogderi. Men her har de kun tatt med de viktigste opplysningene, ikke hele skiftet. Dessuten kan det jo være feiltolkninger her og der. Etter tips fra andre slektsforskere har jeg forstått at det er mulig å bestille fotokopi av skiftene fra dere. Jeg har navnene på de det ble skiftet etter og datoen skifteforretningen ble åpnet. Holder det?Og hva tar dere evt. betalt for slike oppdrag?mvh Frank H. Johansen----Fikk i dag følgende svar:----Deres henvendelse av 30.01.06 er registrert og har fått saksnr 06/XXXX.Vi gjør vårt beste for at De skal få høre fra oss så snart som mulig, men må beklage at vi for tiden har en ventetid på opp til 6 uker for behandling av saker.Vi må vennligst be om Deres postadresse.Med vennlig hilsenStatsarkivet i Trondheim-----Som statsansatt selv vet jeg at TTT - ting tar tid - men seks uker og postadressen for å svare på et slikt enkelt spørsmål?Tenkte kanskje det var noen her som kunne gi meg et kjapt svar? Og som evt. hadde erfaring med å få slike kopier fra Statsarkivet i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker. Det er vel følgende punkt som er relevant i min sammenheng:'Dersom det dreier seg om hobbyvirksomhet, gis det svar på konkrete spørsmål, eventuelt ved hjelp av nødvendige kopier, så langt dette lar seg gjøre innenfor en ressursbruk på ½ til 1 time. Gjentatte forespørsler fra samme bruker behandles restriktivt.'Når jeg ha navn og dato på for skiftet, burde vel det være overkommelig å ta en kopi av innen tidsrammen 30-60 minutter. Så får jeg bare passe på å ikke spørre for ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank Johansen

I dag lå det en konvolutt fra Statsarkivet i Trondheim i postkassa, men den var dessverre skuffende tynn.Svaret var:'For å forhindre slitasje av det originale arkivmaterialet kan statsarkivet ikke kopiere fra skifteprotokoller som er eldre enn 1850. Skifteprotokollene for Salten er mikrofilmet 1713.1837 og er tilgjengelige ved fylkesbiblioteket som formilder utlån til et lokalt bibliotek, slik at De selv kan finne frem de aktuelle skiftene for lesing og kopiering.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det enkleste i dette tilfellet er kanskje å dra opp til Riksarkivet og kopiere fra mikrofilm der. Etter ombyggingen kan man selv kopiere fra mikrofilm i den nye lesesalen med mikrofilmapparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, siden jeg holder til i Oslo, er sikkert det det enkleste. Har de 'alle' skifteprotokollene på tilgjengelig film på Riksarkivet? Trodde kanskje de bare hadde for de områdene som er dekket av Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

På RA har de mikrofilm av skifteprotokoller fra hele landet. Jeg er imidlertid litt usikker på hvor langt fremover protokollene er filmet for hvert enkelt sorenskriveri. For Troms, som jeg kjenner best, var ikke protokollene filmet lenger enn til et lite stykke inn på 1800-tallet (husker ikke eksakt år, trolig rundt 1820). Sist jeg var der la jeg imidlertid merke til at dette var utvidet til rundt 1860, så det bør være en god mulighet for at dette gjelder andre fylker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.