Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ole G Taraldset

[#36620] Sogneprest Peder Pedersen på Alstahaug f. ca. 1560-70

Recommended Posts

Gjest Ole G Taraldset

Hvor kom SP Peder Pedersen på Alstahaug fra ? Han var far til Jonas Pedersen, f. jan 1592, PKAP på Alstadhaug og senere Sogneprest i KK i Bergen. Jonas var gm Anna Jensdatter Mechelborg.mvh Ole

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Jonas ble pers.kap. i Alstahaug, Nordland, ikke Alstadhaug, NT. Han hadde såvidt jeg vet broren Mads Pedersen Søegaard (1610-1661), som ble skriver, senere fogd i Troms (Karlsøy) (1659), g. Inger Ottesdatter Lorch (fra Trondheim). Jonas skal være født i prestegården i Trondenes, der faren var visepastor før han kom til Alstahaug i 1599, mens Mads skal være f. i Alstahaug (?). Faren Peder (og kona Kristine Hansdatter) bodde på Sør-Herøy Prestegård. Men hvor han kom fra aner jeg ikke ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Inge Apesland

Sogneprest Peder Pedersen død 1639 som prest til Alstahaug prestegjeld på Helgeland (Nordland). Han var som Per N. har nevnt viepastor (prest) til Trondenes prestegjeld i Troms i 1590-årene før han overtok prestekallet i Alstahaug.Peder Pedersen var også far til: Oluf Pedersen d. 1638 som sogneprest til Nesna på Helgeland. Oluf Pedersen var g.m. Anne Abelsdtr. (Broch) prestedatter fra Steigen i Nordland. Fra dem stammer slekten Broch - 'Legatslægten Broch' (en gammel slektsbok).mvh Knut Inge A.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole G Taraldset

Takk til Nermo og Apesland Det med AlstaDhaug var bare en tasteglipp. Jonas er min 8-T og jeg har i mitt 'oppsett' både broren Oluf og Mads. Oluf er som nevnt gm Anne Abelsdatter Broch. Har og sett Oluf omtalt som en Broch , men det må vel være feil. Mads med etternavnet Søegaard har vært 'inne' hos meg, men er nå foreløbig 'ute'. Jeg har ikke funnet noen kilde for at han skal være Olufs bror. Dessuten har jeg og sett ham nevnt i en internettfil som sønn til en Peder Iversen Søegaard, igjen sønn av en Ivar Prip f. ca 1575 i Thisted. Så hva er rett? Skulle det likevel være så at han var en Søegaard, da peker vel pilen mot Danmark?Og tilslutt litt RÅ SPEKULASJON ! : Ut fra det faktum at 'prestefamilie ofte gifter seg med prestefamilie' (har sett flere eksempler på prestedynastier) kan Kristine f. ca 1573 KANSKJE være datter til HANS (uten farsnavn) - RKAP 1598-1617 i Nesna. Han kan igjen være sønn av JON SVEEN (og gi navn til Kristines sønn JONAS ?) RKAP 1570-? i Nesna. (se 'Norsk Prestehistorie' - Alstahaug). Oluf døde jo 1638 som prest i Nesna. mvh Ole

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Mener jeg leste en art. om disse personene en gang under navnet Lilleskjold. --Alv.--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.