Gå til innhold
Arkivverket

[#36626] Borger Mortensen og Christina Ingebretsdatter, gift 1763 i Haug kirke, Øvre Eike


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har i lange tider forsøkt å finne ut av hvem mine aner Borger Mortensen og Christina Ingebretsdatter var. De giftet seg i Haug kirke på Øvre Eiker i 1763 og jeg har funnet 4 barn, alle født på Eiker: 1) Morten f. 1765 (min ane), 2) Oline f. 1766, 3. Nils f.1768 og 4) Nils f. 1770.Jeg har ikke funnet noe om hvor Borger og Christina egentlig kom ifra eller når de ble født. Borger Mortensen Hage eie (54) som ble begravet 12.des 1773 fra Haug kan den være den riktige, men jeg har ikke funnet dødsfall for noen 'brukbar' Christina Inge-/Engebretsdatter i Eiker. Barna (nr. 1, 2 og 4) ble konfirmert i Haug; den yngste i 1787 og er også rimelige lette å finne i FT1801 for Eiker (bortsett fra Nils f. 1770 som kan ha blitt utstyrt med feil alder; 40 år istedet for 32). Moren er imidlertid ikke å finne.Kan noen hjelpe meg videre her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Jeg er også efterkommer av disse to og har registrert en lang rekke fterkommere. Jeg har også en del informasjon, men IKKE kvalitetssikret.Det er imidlertid gjort en del arbeid på denne slekten, både av, dyktige, genealoger med interesse for Eiker-genealogi. Jeg regner med at du vil høre fra demOm du ikke får kontakt, så la meg høre fra deg på shipping@mpmortensen.com.så skal jeg formidle kontakt.Jeg ser av min database at du er efterkommer av Ingeborg Marie BorgersdatterMvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Muligens helt på jordet.FS: Borger Mortensen gift 17/1 1764 Fiskum Christiane Ingebretsdt.Borger Mortensen gift 20/10 1765 Fiskum Anne Nielsdt.Borge Mortensen f.25/10 1733 Horgen N.Eiker gift ca. 1757 Kirsti Mortensdt. (Det finnes 2 med disse navn på Temte i 1801, men årstall for ekteskap kan da ikke stemme)Samme Borge (1733) gift ca. 1760 Haug Anne Nilst.Det som forundrer meg litt er at det ikke finnes noen sønn som heter Ingebret, men Nils finnes. Derfor lurte jeg på om Christiana døde da hun fikk Morten og at Borger ble oppgift med Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svarene! Berit! Christiane var nok i live i 1770. Her er kopi fra Døpte i Eiker 1764-1774:1252 17701118 NIELS BØRGER MORTENSEN HERSTRØMEIE CHRISTIANA ENGELBRETHSDMvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg husket på kirkebøkene etterpå, og jeg fant også Niels i 1770, men fant ingen av de andre barna født på Eiker.Jeg fikk også se at Børger med Anne og Børger med Christiana er 2 forskjellige par.Under pub.abs. så jeg ved en tilfeldighet nr. 1 (1764) Ingeborg Engelbretsdt. Schiestad eie, og lurte på om det kunne være en slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Turid Horpen

Det var 2 Morten Borgersen på Eiker i 1723. Morten Borgersen Horgen som giftet seg i 1724 og så var det Morten Borgersen på Gravseie soldat som giftet seg i 1723 med Ollov Halvorsdatter i Haug kirke. de hadde 4 barn. Borger som var født i 1728 og døpt 3 okt 1728 på Eiker.Mvh Turid Horpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDen Morten Borgersen som er på Horgen i 1724, skal ha hatt en sønn Borge. Denne Borge Mortensen skal imidlertid ha vært gift med 1.g. Kirsti Mortensdatter og 2.g. med Anne Nilsdatter. Se også innlegg 3 der begge ekteskap står. Borge var født ca 1733. Det ser derfor ikke ut som om dette er aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Jeg har gått videre på Morten Borgersen og Ollou Halvorsdatter.og har funnet en Halvor Olloufsen Krilaas som kan være faren til Ollou Må sjekke litt mere. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei kanskje et lite spor..Fra 1765 finnes det en Morten Engebretsen på Skotselv i Eiker. I den tellingen er han soldat. Han bor på Skotselv sammen med noen av sine søsken. Blant dem er Elias E. g.m Aase Olsdtr, OLINE, og Otter. Jeg har ikke sjekket disses faddere. Men siden Christina døper en datter for Oline så kan de kanskje være verdt å se på. Finner ingen av dem døpt på Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.