Gå til innhold
Arkivverket

[#36627] Rana - Trundhjem: Jektskipper Andreas/Anders Bang Pedersen


Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Den Rakel Elisabeth Pedersdatter som jeg har er føft 14.7.1785 i Gåskjønnlia, Nord Rana. Hun døde i Esvi, Rødøy den 16.5.1848. Hennes mann Peder Nielsen var født i Esvika, Rødøy i 1784. De hadde 3 barn. Sønnen Anders hadde 10 barn med Laura Rønning,Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvis det er rett Anders Pedersen Bang som bodde i Rødøy da har han i alle fall skaffet seg rikelig etterkommere. For det kan se ut som at han med 4 forskjellige kvinner har skaffet seg 22 barn! Kan det være mulig?Stakkars mann!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Historien om Anders Bang i Esvigen kommer i ei bok til høsten. Han hadde mange barn, og da både i og utenfor ekteskap.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Trond Aakvik!Den boka gleder jeg meg til! Men jeg lurer på en ting og det er om Anders Berg hadde to kvinner som bodde hos ham. Vet du noe om det?Jeg har nemlig en historie som jeg husker fra min barndom i Rødøy om en person som hadde så mange barn.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Datteren til Anders og Christine Jacobsdatter hette Rachel Elisabet Anderdatter, født 17.1.1847 i Esvik, Rødøy!Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til BirgerAv en etterkommer har jeg mottatt en slektshistorie helt opp til våre dager, men kan ikke sende deg den uten vedkommendes tillatelse. Denne etterkommeren er på langtidsopphold i Spania, så jeg får ikke mailkontakt før til våren.Anders Bang var gift to ganger, men hadde også en del barn langs norskekysten.Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei Trond og Birger.Takk for oppklaringen om at min jektskipper Anders Bang Pedersen Gåstjønnli hadde en søstersønn med samme navn i Esvika som senere ble en kjent jektskipper.For ordens skyld: Jeg har notert at Peder Nilsen Esvika ble født i 1770 i Sund i Hemnes og at han døde i 1848 i Esvika. Er dette feil ? Døde Rakel Elisabeth samme året?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert at Peder Nielsen var født i Esvika, Rødøy i 1794. Hans hustru har jeg notert som Rakel Elisabeth Pedersdatter, f. 14.7.1785 i Gåskjønnlia. Hun døde 16.5.1848. Hennes sønn Anders Pedersen Bang ble født i Esvika, Rødøy i 1819.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Trond Aakvik. På Anders Pedesen Bang ha jeg notert 22 barn. Ellers så har jeg kontakt med etterkommere av Anders og som ikke kjenner til at der er noen slektbok om han, Forøvrig så finnes der mye om hans etterkommere i Ellingsen-bøkene..Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjen...Anders Bang Pedersen Gåstjønnli har vært drøftet under mange temaer her. Bl a hans avkom Hans uekte barn Ellens skjebne synes utførlig utredet under tema 42007. Når det gjelder barna med Jonette Nilsdatter Brenne (senere gift med Peder Hansen Steinbekkhaugen mener jeg å ha funnet følgende: Niels Peter, født i Trondhjem i 1810 finner vi i 1865 på Steinbekkhaugen som Peder Bang Andersen. Han er tjenestekarl, 55 år gammel og født i Tr.hj. Sammen med ham bor kona Lydia Lutbom, tjenestekvinne, 49 og født i Vaagens pr gj., tjenestekarl ANthon Nielsen 28 og tjenestepige Inger D Nielsd 19. Her er flere tjenestefolk, men jeg antar at i alle fall de to nevnte er barn av Niels Petter og Lydia. Kan noen sjekke om ANthon og Inger er Niels Petters barn? Hadde han flere barn? I Ft 1875 finner vi på Enge Niels Peder Bang Pedersen som innerst og bådebygger. Han skal vøre født i 1813 i Nord-Ranen. Sammen med ham finner vi kona Lydia Lidbom født ANdersdatter i 1815 i Evindvig. Sammen med paret finner vi datteren Inger Nielsdatter (1849) som hjelper foreldrene. I samme telling finner vi ANthon Nielsen på Steinbekkhaugen. Han synes senere å ha kommet til Villen hvor han ble gift 2. gang med Hansine Andersd i 1891. Ubekreftede nettsideopplysninger tyder videre på at ANthon ble født i Straumen og døpt på Hemnes i 1843.Har noen ytteligere opplysninger om Niels Petter? Hanna Dorthea ANdersdatter, født i Trondhjem i 1813 synes å være den Hanna ANdersdatter vi både i 1865 og i 1875 finner på Reppen Nedre i Tjungsfjord i Rødøy som kona til Ole Sandberg Alexandersen. Dette passer bl a med at hun i 1875 har søsterdatteren Jonetta Johansdatter fra Ytteren (senere Kjetten) i tjeneste.Har jeg funnet rette Hanna?? Hadde hun og Ole barn? Anne Marie ANdersdatter finner vi både i 1865 og i 1875 på Ytteren hvor hun er gift med Johan Jacob Henriksen. Svar og korreksjoner mottas med takk..Godt nytt år...teg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.