Gå til innhold
Arkivverket

[#36628] Ilebæk i Høland, Akershus


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Sitter her med bygdeboka for Aurskog og Blaker b.1 s.305. Her står det at i skiftet etter Jon Helgesen Nordby i 1680, eide han parter i gården Ilebæk i Høland. Da jeg ikke vet hvor Jon Helgesen f. ca 1622 kom fra, lurte jeg på om han kanskje var fra denne gården. Er det noen som sitter med informasjon på dette? Kan det står noe i bygdeboka for Høland om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mads Torste(i)nsen var oppsitter på Nordby nordre(østre) fra 1627-43 da han overdro gården til svigersønnen Jens NN som var gift med datteren Ragnhild Madsdtt. Ragnhild ble oppgift med Jon Helgensen ca. 1655. Så Jon giftet seg nok til gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha, ja han giftet seg nok til gården Nordby. Derfor lurte jeg på om han hadde aner på Ilebæk i Høland siden had eide parter av gården. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Nå har du jo kommet ganske langt tilbake, så kildene begynner å bli sparsomme.Om han skulle ha aner fra Ilebekk kan ikke fastsås av bygdebøkene. Men det er i hvert fall ingen Helge som kunne vært faren hans nevnt der i angjeldende tidspunkt - såvidt jeg kan se.Så dessverre - du må nok annensteds for å finne hans opphav.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

At 'han eide parter' behøver ikke nødvendigvis oppfattes bokstavelig - det kan ha vært kona som var den egentlige eier. Kjenner du hennes navn kan jeg slå opp en gang til og se om jeg kan finne noen som kunne vært faren hennes der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Kona het Ragnhild Madsdatter fra Nordby. En av etterkommerne deres Helge Johnsen bodde på Ødegarden i Høland, se innlegg Lenke Men han var kun beboer der sammen med kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er tre Ilebekk-gårder i Høland - Nordre, Mellom og Søndre. De to første var krongods på den aktuelle tiden, men Søndre var i privat eie.Ved nærmere gjennomlesning av detaljer i gårdhistorien der finner jeg (sitat):...I 1677 solgte Odd Madsen Haugrim i Aurskog halve gården (16 lpd) til søsteren Ragnhild Madsdatter Nordby i Aurskog for 80 rdl...Så Jon Helgesen eide altså ikke selv noe i Ilebekk - og kom nok ganske sikkert heller ikke derfra. Hans opphav må søkes annensteds, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk skal du ha. Selv om jeg ikke fant ut av Jon Helgesen, så fikk jeg ihvertfall litt tilleggsopplysninger om Ragnhild Madsdatter. Ikke dårlig det heller. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.