Gå til innhold
Arkivverket

[#36650] Emilie Tetlie f. 1876 i Buksnes g.m Peder Kristensen f. 1877 i Buksnes


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Ber om hjelp til å finne forfedrene til Emilie Tetlie f. 1876 i Buksnes.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01860&gardpostnr=648&personpostnr=4898&merk=4898#ovre>Lenke Opplysninger om forfedrene til hennes mann Peder Kristensen f 1877 i Buksnes ville jeg også blitt svært glad for. Datteren Margot ble konfirmert Lenke (nr 64) og giftet seg med Hartvig Hansen f. 1896 i Vaagan. Lenke (nr 52) Hartvig Hansen sine foreldre tror jeg er å finne her Lenke Tror dette er konfirmasjonen til Hartvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

De enste Tetlie gårdene jeg kan finne er disse to. 13 Tetlien Leksviken Leksviken Nordre Trondhjems amt 25 Tetlien Skage Overhallen Nordre Trondhjems amtDet tyder vel på at faren muligens kom fra en av disse, men jeg finner ingen Tetlie i 1875 folketellingen der oppe.I 1900 er det kun en Tetlie der som ikke er født der, og det er Elias Tetlie født 1827 i Overhalla.Her er hans familie i 1875: [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1860&kenr=007&bnr=0035&lnr=00>LenkeDesverre bruker han kun Tætli i 1865 også så det gir oss ikke farsnavnet hans der heller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Ditt forslag om Elias Eliassen f. 1827 er interessant. Dette er vel samme person, gravlagt, ID 169610 http://www.disnorge.no/gm/vis.php?id=18&mode=ko Han har i flg din lenke for FT-1875 en sønn som heter Nikolai f.ca 1858 i Buksnes. Emilie ble født i 1877. Nikolai Tetlie var da 19-20 år. Han kan være hennes far. Elias Larsen Hammer og Henrikka Sofie Williamsdtr Tetlie kan da være hennes oldeforeldre.Vielsen til Emilie Tetlie og Peder Kristensen som muligens giftet seg ca 1897-1899 har antagelig svaret. De var begge fra Buksnes og giftet seg antagelig der. Kanskje noen har mulighet via kirkebøkene for Hol til å bekrefte eller avkrefte om Nikolai er Emilies far? Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Lenken til gravminner fungerte dessverre ikke for meg. Under Nordland fylke, etternavn Tetlie, finnes Elias Tetlie(ID 169610) Han døde 31/3-1901. Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg så Elias Tetli der, men selv om det er veldig sansynlig at det er den samme Elias Eliassen som jeg fant i Overhalla, bør det nesten bekreftes, enten ved å finne han utflyttet fra Overhalla. Det ser ut som om hele familien flyttet ut. Ekteskapet hans vil vel sansynligvis kunne bekrefte om hans far het Elias. Skulle hans far være Elias Larsen Hammer, som jeg nok tror, så er han i slekt med meg og jeg har hans aner flere generasjoner bakover.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

I Hol bygdebok under Sennesvik s. 293 står det om Elias: Elias Tetlie var f. i Overhalla i Namdalen i 1827, d. 1901. Han var g.m. Maren Malene, datter av Nils Tanke, Finstad. Hun var f. omkr. 1831 og døde 1891. De hadde følgende barn: 1. Nikolai 1858-1938, 2. Andreas 1863-1944, 3. Kaia 1853-1944, 4. Emilie f. 1876 g.m. Peder Christensen, Taen, sønn av Olea Klæbo og Peder Christensen. De flyttet til Henningsvær. 5. Nils Tanke 1870-1937, 6. Edvard 1862-1943.De ble gift den 10. januar 1853; ungkar Elias Eliasen, 25 år fra Overhalla, oppholder seg på Finstad - og pike Maren Malena Nilsdatter, 23 år.Fra Hol bygdebok under gården Kylpesnes s.264: Olea Klæboe f. 1851 - datter av Daniel Olsen og Christianne Henriksdatter Falch - var 1. gang gift med skipper Peder Christensen, som omkom på Vestfjorden, 2. gang med enkemann Eilert Bang fra Steine... I første ekteskap hadde hun sønnen Peder Olaf Mikal f. 1877, ingen barn i 2. ekteskap.De giftet seg 3. juli 1876 skipper Peder Mikal Christensen f. 14.09.40 Skjerstad - han oppholder seg i Stamsund. Hans far: Christen Jensen - Olea Klæbo Danielsen f. 24.01.51 Taen (i Hol) far: Daniel Olsen.Det var den 11. juli 1876 (ei uke etter bryllupet!) at skipper Peder Mikal Christensen omkom 'druknet på reise til Bergen' - han ble begravet den 8. sept. s.å. - sannsynligvis på Taen kirkegård.Håper dette skulle være noe å jobbe vidre med! Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Da er de vel ikke særlig tvil om at er den Elias Eliassen jeg har funnet. Hvis du gir meg emailen din kan jeg sende det jeg har på han, Solveig.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei.Tusen takk Per Magne for suveren hjelp! Jeg hadde bygdebøkene for Hol på lån for ikke så mange ukene siden. Det er tydelig jeg trenger den igjen. Synd den ikke lenger er å få kjøpt. Jeg hadde et navn, mulig sted, f.dato og år fra 1920 og utover, fikk lånt meg film fra Vaagan for tidsrommet og jeg fant det jeg søkte. Da var Hol bygdebok sendt i retur. Så tusen takk, du har gitt meg mye flott å jobbe videre med!Ja, Anne, du fant din Elias som også ble min Elias. Skikkelig artig! Min email er: kma-h@bluezone.no Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.