Gå til innhold
Arkivverket

[#36665] Norderhov i Ringerike / Enger og Engerholmen


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Var Engerholmen en husmannsplass under Enger ? Og alt det der er vel i vaar tid druknet i villabebyggelsen ? (Sendes med hilsen til Elef Ellefsen 'som vet alt om Ringerike' !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. At jeg vet alt om Ringerike, er nå mildt sagt en overdrivelse :-))Kan ikke huske å ha hørt navnet Engerholmen. Finner det heller ikke i tellingene for 1865 og 1900. Ei heller er den avmerkerket i Kartboka for Ringerika.Men der finnes en plass Engerodden, som lå under Enger. Legger ved et foto, scannet fra boka *Norske Gardsbruk - Buskerud fylke, bind I, utg.1948* Bildet er helst tatt ca.1946.Garden bestod da av 20. da. dyrket jord og 100 da. produktiv skog. Våningshuset bygd omkring 1890, sidebygningen gammel og bygd til i 1866. Stabbur gml. Skysstasjon 1866 til 1926. Gjestegiveri fra 1926.Dette bruket er et av de få som ikke avbildet i oppfølgeren av Norske Gardsbruk, utg. 1990. Dog er det anmerket at våningshuset er nytt. Nok om Engerodden. Det er jo ikke Engerholmen? Vil forhøre meg rundt etter helga. Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk for ditt omfattende svar, Ellef. Jeg må se nærmere på mine kilder i neste uke. - Denne lille spöken min om 'han som vet alt' var bare en form for takk, for jeg har beundret sporene av mye av det du gjör på Ringerikesiden. Hei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Ellef Ellefsen (2) - Jeg hadde nok tatt dette etter hukommelsen (slikt skulle vel aldri forekomme når man har altfor mange 'baller'i luften). Det var en sammenblanding av meg: min tip-oldemor Maren Olsdtr. (Enger ?) - dpt. Norderhov 9/3-1774: Foreldre: Ole Thronsen Enger(en husmann fra Enger ?) og Ragnhild Birgersdtr.(Börgesdtr.?)fra Holmestuen(= ?) Disse navnene er vel kjent i 'ditt' distrikt ? Jeg har dessverre ingen referanseböker for hånden her i London. Det jeg leter etter er Ole Thronsen og Ranhild Birgersdtr. (=Börges- ?) opprinnelse. Takknemlig for litt hjelp, men vi venter oss slett ikke for mye, bökene er vanskelige å lese fra den perioden. /Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (4): Vil forsøke å finne ut noe angående Ragnhild og Oles opprinnelse. Kan ta noe tid. (Har forhørt meg litt rundt, men ingen hadde hørt om Engerholmen. Denne Engerodden jeg skrev om var som fryktet, kun et blindspor).Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Er det bare et sammentreff av navn? Eller kan Ragnil Børgesdtr og Ole Tronsen som i 1801 var registrert under gården Løken i Haug annex være aktuelle? Men her stemmer ikke alder, ei heller på deres eldste datter Maria (Maren). LenkeVil ved leilighet se i kirkeboka fra 1774. Er i hvert fall på sporet av Holmestuen. Lå ikke langt fra gården Løken. Det var forresten skole på Holmestuen fra 1847 til 1917. Da ble den nye Vang skole tatt i bruk, og Holmestuen ble ombygd til lærerbolig. Er ikke sikker på dens videre skjebne. Men Holmestuen har i alla fall gitt navn til en vei. Se kartutsnitt: Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

RETTELSE: Til Ellef Ellefsen ang. mitt innlegg (4)Jeg hadde dessverre oversett at det var en feilskrift i notatseksjonen min, men personkortet viser det som er korrekt:Maren Olsdtr. (Enger) ble döpt i Norderhov 9/3-1794. (Altså ikke 1774 som jeg skrev.) I am so sorry. Hilsen ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Ja, da passer det med 1801-tellinga også. Det gjør trolig letingen lettere.Holmestua står den dag i dag. Ligger kloss ved Haug kirke. Jeg var bare ikke klar over dette, før en med bedre lokalkunnskap tipset meg om det i dag. Har sjøl sett den flere ganger. Brukes til bl.a. kontorer. (Den kom ikke med på kartutsnittet jeg la inn. Bare millimetere om å gjøre. Ligger rett 'nedenfor' Haug kirke. Tipper du ser den dersom du bruker Norgesglasset, Norge i bilder, eller andre karttjenester på internett. Kirkens parkeringsplass er mellom kirkegårdsmuren og Holmestua.).Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Ellef: jeg synes at dette er moro, (med din hjelp)- og Berit Knudsen har også (tidligere) vært inne på saken (hun fant dåpen).Du skrev: 'Er det bare et sammentreff av navn? Eller kan Ragnil Børgesdtr og Ole Tronsen som i 1801 var registrert under gården Løken i Haug annex være aktuelle? Men her stemmer ikke alder, ei heller på deres eldste datter Maria (Maren).'Var Holmestuen en husmannsplass under Löken eller Enger ? Og disse 2 lå kan skje ikke så langt fra hverandre ? Det er litt slitsomt for meg å få geografien til å stemme. Det er 'to bla' Löchen' som faddere i 1794 og jeg er tilböyelig til å tro at det er de samme foreldrene fra KB 1794 som vi har for oss i FT 1801.Maren. Maria og Mari er som regel det samme, (men det finnes undtak...) Allikevel: denne Marias alder - 8 år i FT 1801- stemmer jo ikke, som sagt. De ventet vel ikke 2 år med å döpe ungen. Ingenting er lett.Min interesse skyldes at min oldemor Karen Næss fra Nes gård i Maridalen (Aker) var datter til Maren Olsdtr. fra Norderhov.Nesten hele hennes etterslekt utvandret til Minnesota og North Dakota, og der har jeg vært 4 ganger og blitt kjent med en mengde hyggelige slektninger. Man får da litt igjen for dette slitet, men det kreves en uendelighet av tålamod, tid og penger, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tipper at Holmestua opprinnelig lå under Løken. Har en transkribert liste av Ekstra Skatten 1762 for Norderhov. Under gården Løken er der ført to Holmenstuen-husmenn. OBS ved denne: Husmann Borger Holmestuen og kona Mari.Løken, Enger og Holmestuen ligger i nærheten av hverandre. Løken ca. 300 meters luftavstand fra Holmestuen og Enger omlag 450 meter fra Holmestuen.Nå mener jeg Maria/Maren sin alder passer svært så godt i 1801-tellinga. 8 år, vil si hun var 7 år (gikk i sitt 8. år). Vi finner som du vet ingen på 0 år i denne tellinga.Fant trolovelsen og ekteskapet til Ole og Ragnild i kirkebok nr.7 for Norderhov 1789-1911. (Rullefilm HF 409).Side 31b: Trolovet Skjærtorsdag 21.apr.1791 i Haug: UngeKarl Ole Thronsen Enger og Pigen Ragnild Børgesd. Holmestuen. Caut: Ole Enger og Jørgen Thon. - De ble gift 3.aug.1791 i Norderhov kirke. Side 35a.Side 75a: Ægte Børns Daab 9.mar.1794 i Nordrehoug - Ole Thronsen Enger og Ragnil Børgersd. D. Maria. Faddere: Samuel Western, Haagen Holmestuen, Ole Olsen Loe, Peder Hougs Hustru: Kjerstie, Eli Olsd Løchen.Marie hadde en eldre bror Tron, dpt. 8.jan.1792 i Haug. Blandt faddere var Ole Svensen, Haagen Børgersen og Marte Børgersd. - Maries yngre broder Børger ble døpt 10.juli 1796 i Haug. Her var blandt faddere Ole Svendsen Holmestuen.I kirkebok nr.6, side 178b, finner vi blandt konfirmerte 6.nov.1785 i Norderhov: Ragnil Borgersd Holmestua, 16 Aar.Byttet til rull HF 408. I kirkebok nr.5 1758-74, side 222a, er en dåp i Haug kirke: (Prekenen ble holdt 20.jan.1771, men under den aktuelle dåpen er det skrever 6.jan. En liten bokstav foran kan tolkes som f., skjønt det var særs uvanlig å føre fødselsdagen inn på den tid. Det ble også holdt gudstjeneste i Haug den 6.jan. En mulighet kan jo være at presten glemte føre denne dåpen da. Nok om det. Tror det er riktig spor:Døpt 20. (eller 6.) jan.1771 - Børger Lars: Holmestuen og Marie Svendsd: barn Ragnild. Test: Samuel Stixerud, Gulbrand ibdm, Tryg Bølgen, Kari Ferden, Kari Loe.Vil ved en senere anledning lete litt mer. Har en del slektninger (3.menninger) sjøl i Amerika. De *maser* at jeg må ta en tur. Får se hva det blir til, for de bor viden spredt. Mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Takk Ellef, jeg er helt stumslått, så omfattende og overbevisende er det. Jeg blir jo nödt til å melde meg inn i Ringerike Historielag etter dette.Jeg er ikke i minste tvil om at du har 'fanget fuglen' her. Men bruk ikke alt for mye tid på denne saken for min skyld. Men hvis du skulle komme over noe av interesse: her er min e-postadresse: helge.naess2@btopenworld.comPS: om nordmenn i USA - min erfaring både i mors trönderslekt, og i fars Aker-slekt - de bosatte seg nesten alle til å begynne med i midt-vesten, men senere er det jo blitt litt spredning. / Hjertelig hilsen, Helge Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Svarer her nok en gang, da det kan ta en god tid før jeg tør sende og svare på e-post. Til tross for at jeg bruker Norton Internet Security og Ad-Aware, var det en som fortalte at maskinen min sendte ut virus. Skannet uten å finne noe, så mulig jeg må tinge hjelp fra en datakyndig.I kortregisteret til Skifteprotokollene for Ringerike og Hallingdal fant jeg:Skifteprot. nr.24 1808-1815. Fol. 38b - Skifte 'Holmestuen' i Haug i Norderhov 29/6-1807, 12/5-1808. Enke Maria Svendsdtr. død. Barn:1. Haagen Borgersen Holmestuen.2. Svend Borgersen (Jæger).3. Kari Hansdtr. ! Enke efter N. Andersen4. Marthe Borgersdtr. (g. Gulbrand Erichen Nærstad Eie).5. Else Borgersd. (g. Paul Olsen Hønenfossen).6. Ragnild Borgersdtr. (g. Ole Tronsen i Christiania).7. Christine Borgersdtr. (g. Asbiørn Michelsen Smed).Brto. 38 rd. - 2- 9. Nto. 19 - - 9.- - - - - - - - - - - - - - - - - -Ser det og er holdt skifte på Holmestuen 16/5-1749 etter avdøde Kari Olsd. gm Svend Jørgensen. Her var barna: 1.Ole 11 1/2 år, 2.Niels 9 1/2, 3.Jørgen 6 1/2 md. 4. MARIA 13 2/3 år. 5. Inger 6 1/2 år. 6.Rønnaug 4 år.Svarer deg privat, hvis PC-en blir virusfri. Forresten, Ringerike Slektshistorielag gikk ut av Ringerike Historielag for 2 år siden. Søk på internett så finner du slektshistorielaget.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Takker igjen. Ref. innlegg 13: Nå må jeg ta meg litt tid for å studere det materialet som jeg så ufortjent har fått. Mange plikter kaller.PS om viruskontroll: - ja dette er på siden av saken. Men jeg har operert internet helt siden det kom på markedet, og bruker en sakkyndig hjelper samt abonnerer på et anti-virus program (tör ikke nevne navnet, som reklame, men det begynner med N). Slikt koster noen hundre kroner pr. år (i England) men er sikkert verd det.Min PC-tekniker har også installert en skikkelig blocking-mekanisme for å sperre all reklamen. Jeg hadde opptil 30 slike falske meldinger i dögnet, så det lönner seg å få litt hjelp.Og jeg holder nesten ukentlig kontakt med noen av mine norsk-amerikanske slektsvenner. - Det er ufattelig hvor stor nytte man kan ha av slikt. Ja, verden forandrer seg. Dette er helt uvurderlig. Takk for nå. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.