Gå til innhold
Arkivverket

[#36674] slekten Wiingaard, Herøy, Volda, Ålesund


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heipå Fløåvær i Herøy, er Rasmus Sperre gift med Anne Lucie Wiingaard datter av Ottar Jensen og Marte Hansdtr Wiingaard som er omtalt under Sunndal, Volda i Voldasoga III s. 43 som forfader til Wiingaard-slekten i Ålesund.Fant Wiingårdslektsiden på nettet men ikke noe klar forbindelse til MarteEr det noen som kan hjelpe.I Herøyboken s. 291 i Bind III står Marte H. Wiingaard omtalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI Herøyboken står det også hvem foreldrene var, Hans Hansson Wiingaard og Kirsten Jacobsdatter. De hadde også datteren Dorte. Det er også skrevet at Hans er nevnt som både Kristenson og Eirikson. Vet ikke om du kom så mye lenger med dette, men det kan jo være andre som kjenner slekten bedre. Vet at det i Ålesund finnes en som har arbeidet mye med denne slekten de siste årene.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Hei SteinarRasmus Sperre og Anne Lucie Wingaard er mine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre og eg har kanskje litt informasjon, men må først finlese det som står om 'Moldeslekta Wingaard'.Elles kunne det vore greit å vite din innfallsvinkel her. Om du er innom andre sider ved den same slekta. Det vert litt personleg for meg dette, sidan eg er via-via er opppattkalla etter far til Anne Lucie: Ottar Jonson Sundal og hans bestefar att Ottar Jonson Sundal f. ca 1618. Otto/Ottar har gått igjen i slekta sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er min brors kone som er etterkommer på Sperre/Wiingaardher er en annen link til Wiingaard Lenkedenne er jo litt pussig siden han som er nevnt i Herøyboken må være eldre, med et barnebarn f. 1732 eller er det innenfor, tror ikke det er samme person.steiols5 @ start.nose s. 617 på Andreas Lillebø og Severine Oline som er oldeforeldre til hun jeg leter for.du finner Lillebøspørsmålet en annen plass her i forumetSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Det er ting som er uklare her. Eg har notert frå ei anna kjelde, eg trur det må vere 'Øverlid: Borgund og Giske' at det var Anne Lucie Assens som var gift med Hans Hansson Wingaard og mor til Marte Hansdtr. Dersom det er den same H.H. Wingaard det er snakk om! Rett eller feil, det eg har notert meg er følgjande: At Hans Hansson Wingaard f. ca 1669 - d. 1735 var handelsmann på Flåvær, på Laberget på Valderøy og på Grimmergaard i Ålesund. Handelen på Grimmergård overtok han når svigerfaren Nils Assens døydde i 1718. Frå 1724 oppheldt H.H. Wingaard seg mest i utlandet og helst i Nederland. Årsaka til dette skulle vere at kona var eit 'mektig kvinnfolk' som lett kom i konflikt med folk! Anne Lucie Assens levde ca 1686 - 1753. Vidare at Marte Hansdtr. Wingaard var fødd i 1702. Dette er då i grenseland med omsyn til at A.L.Assens då var ca 16 år. Ei mogeleg forklaring her er at Kirsten Jacobsdtr. var førstekona til Hans H. og mor til Marte. Anne Lucie Wingaard var fødd i 1732 og døydde berre 32 år gammal, men rakk å bli mor til min tipp-tipp Otto Rasmusson f. 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heirekkefølgen synes å være:1. Hans Eriksen Wiingaard f. ca 1748 skal en bedømme etter alder oppgitt da han døde i januar 1699, gravlagt 1699 i Borgund. Skifte 7/6-1699 (Sunnmøre sorenskriveri, skifteprot. 1, fol 281.) se peker til siden i tidligere innlegg han var gift medIngeborg Aagesdatter (kanskje Widerøe)Skifte etter Hans E. viser at han hadde barna1. Hans Hansen Wiingaard snart myndig (dvs 21 år)2. Dorthe Hansdtr (formynder mester Jens Oudensen på Molde) Denne Dorthe var det som var gift med Pål Knudsen Schultz Borgund. (se Herøyboken s. 291 under Flåvær Bind III)2. gen1. Hans Hansen Wiingaard g. m. Kirsten JakobsdtrBarn1. Marte Hansdtr Wiinsgaard g. 1. m. Ottar Jonsen, Sunndal Voldasoga 3. s. 43 Der står det at han er ættefar til Wiingaardslekta i Ålesund g. 2. m. Anders Torbjørnsen Bjørkedal, Volda 1716 - 1781 Voldasoga 3. s. 243Ottar og Marthe hadde Barna1. Mons Nikolai Ulrik Wiingaard Handelsmann i Ålesund2. John Wiingaard f. 1731 død i Bjørkedalen 17683. Anne Lucie Wiingaard f. 1732 g. m. Rasmus Larsen Sperre4. Helvik Wiingaard f. ca 1735 på Flåvær, Herøy, g. m. Peder Klausen, Bjørkedal . s. 312/313 Voldasoga 3. Hun vokste opp på Bjørnsgården men var født på Flåvær. Hun døde 1780, 76 år gammel den alderen må være feil siden hun er yngst av søskenflokken. Barn: Daniel 1763, Matrhe 1768? Ane Lisbet 1773. Anders og Marthe hadde BarnaOttar Andersen f. 1739 d. 1743Marte Hansdtr d. 1758, skifte 25/7-1758 og Anders ble gift 2. m. Guri Jonsdtr 3. generasjon3. Anne Lucie Wiingaard f. 1732 g. m. Rasmus Larsen Sperre Borgund. (vet ikke hvem som er hans foreldre) Flåvær s. 291/292barn:Ottar Rasmussen g. m. Karen Larsdtr f. 1761 ukjent sted d. 7/11 1783 se s. 617 i Herøy Bind IRasmus Sperre g. 2. m. Anne Helene Willumsdtr Schjelderup Hennes foreldre bodde på Flåvær.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Då ser det i alle fall ut til at det var Anne Lucie Assens som var mor til Marte f. 1702 og ikkje Kirsten Jacobsdtr.Eg kan supplere Herøysoga på eit anna punkt: Karen Larsdtr. f. 1761 kom frå Lille Nørve i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk fikk med meg det du skrev litt for sent til at jeg fikk det med.har lagt inn A. L. Assens der du har opplyst, hun har en søster som het Hedvik som jeg har fra før, dette navnet går jo igjen senere i slekten etter Anne og Hans WingaardAnne solgte ifølge Herøyboken jo Flåvær til Rasmus Sperre, som da var gift med hennes datterdatter Anne Lucie Wingaard.Det finnes en del Wingaard registrert i Bolsøy kirkebok på digitalarkivet. Det er etter Nikolay W. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiMons Nikolai Ulrik Wiingaard Handelsmann i ÅlesundHer er nok Mons en forkortelse for Monsur og ikke en del av navnet, se Borgøy kirkebok på nettet, der han har nanvet Nikolai Ulrik da han ble gift 26 jun 1782 med Karen Rebecca Rhodes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitil Bjørn Jonson Daledet var for å få vite om jeg har det rette oppsettet jeg spør, det er noe rotet det jeg finner i de forskjellige kildene.ellers takk for henvisning til den andre diskusjonen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.