Gå til innhold
Arkivverket

[#36690] Eva Dahlsveen (1925-1998). gift med Dr. Segelstad på Stange/Hamar - kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Thor André Segelstad (1908-1995) var ei tid distriktslækjar i Hafslo i Sogn, men vart sidan distriktslækjar i Løten før han til sist busette seg på Stange. Andre kona hans var:Eva Dahlsveen, fødd (uvisst kvar) 11.8.1925, døydde på Hamar 13.3.1998.Men kvar var Eva fødd? Og kven var foreldri hennar?Eg vonar at einkvan har detaljkunnskap om folk i dette området, for ikkje å nemna namnet Dahlsveen og takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane, loya@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Lars.Svar sendt deg pr. mail. Hun var født på Hamar.Og kan finnes i skannede kirkebøker for Hamar 1915-1936. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei Lars! Her kommer gode nyheter til deg, er sikker på at jeg har funnet din Eva. I Ministerialbok 2, 1915-36, Hamar, finner jeg følgende: Eva, født 11.08.1925, dpt. 31.01.1926. Far: Chauffør Bernt Dahlsveen, f. 1883 Mor: Gina, født Hansen, f. 1884 Bosted: Storhamargata 3, Hamar. Håper dette var til nytte? Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, da fant Per den samme informasjonen jeg sendte deg pr. mail. Og ut fra de opplysningene kan vi anta at dette er Evas far i 1900.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I Furnes er det to Dalsvee-plasser. Østre og Vestre. Dette er Østre og slekta bor oppi der fortsatt. Det var vel fanejunkeren som var første av den slekta på bruket. Hvor han var fra vet jeg ikke, men jeg tror han var i Brumund før han kom til Dalsveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Funnet en bror til Eva. Ole Henry f. 28.08.1913, dpt. 28.09.1913. En av faddrene var søsteren til Bernt, Mina Dahlsveen, hun som er født 1894. Familien bodde i Grønnegata 44, Hamar, da Ole Henry ble født. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved den dåpen Per viser til i innlegg nr.7, er Gina oppført som Hansdtr. Skinstad. Og da tror jeg det er henne vi finner her i 1900 tellingen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00623&gardpostnr=1194&personpostnr=7404&merk=7404#ovre>LenkeOg da kan dette være familien hennes på gården Skinstad i Modum, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Flere søsken til Eva. -Bjarne f. 29.11.1914, dpt. 03.01.1915, død 04.11.1999, Gubrandsdal, Oppland -Mary, f. 26.06.1917, dpt. 29.07.1917, Vang, Hedm. -Gerd, f. 16.10.1918, Hjemmedøpt. 18.12.1918, Hamar. Broren Ole Henry døde 04.03.1997, Oslo.Ved de siste barnas fødsel står farens navn som, Bernt Mikkelsen Dahlsveen. Da blir det lettere å finne ham i FT-1900. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune, Per og Thor for framifrå opplysningar om Eva Dahlsveen Segelstad.For å finna ut meir om Eva og mann hennar er eg svært interessert i å koma i kontakt med nolevande slektningar av ho, so då er det vel berre å ta tak i telefonkatalogen for det gamle nabolaget hennar...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane (loya@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har mye av slekta på pc'n. Du kan ta kontakt med meg. Jeg kan gi opplysninger om hvem du bør snakke med. Men jeg vet at familien henviser til meg ved spørsmål om slekta. Imidlertid er det nok slik at de har kunnskap som jeg ikke har.Fanejunkeren kalte seg i yngre år av og til Gålås. Dalsveen er skilt unna Gålås.Ellers ser jeg at det for Bernt står (fl) ved folketellingen. Jeg hadde ham ikke i mitt register, så jeg er noe usikker på hvor han hører hjemme, men det finner jeg ut, men jeg skal være borte noen dager nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bernt Mikkelsen Dalsveen og Gina Hansen Dalen (hj.værende Skinstaddalen) giftet seg på Modum i Buskerud 22.03.1913.Han var konfirmert på Furnes i 1898 og hun i Modum 1899.Fedrene er oppført som dagarb. Mikkel Larsen og dagarb. Hans Helgesen.Forloverne var Herman H. Skinstad og Hans H. Skinstad.Og da er del kanskje Ginas foreldre vi finner her på Dalen i Modum i 1900 tellingen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00623&gardpostnr=635&personpostnr=3705&merk=3705#ovre>LenkeNår det gjelder Bernts foreldre er jeg ikke sikker, men som en start kan dette være et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du vet, Mikkel-navnet står sterkt i Furnes. Mest kjent er vel Mikkel Dobloug, kombinertløperen, han har navnet sitt fra Furnes.Jeg må se nærmere på dette, men jeg tror ikke det er Mikkel Larsen.Dalsveen med eller uten h. De bruker begge deler har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Bernt var den eldste i barneflokken og i østre Dalsveen. Pt har jeg lånt bort min kirkebok for Furnes, men du skal få svar når det lar seg gjøre. Jeg har nok mere opplysninger på morsiden, men jeg liker ikke å distribuere slekt over en debattside, så vi får etablere telefonkontakt.Mina er halvsøster til Bernt. I alt var det tre jenter i Dalsveen som da var halvsøstre med Bernt. Mina er mor til de berømte Dalsveekara. De var et begrep som snekre her i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Det var lite familien kunne bidra med. Bernt Millelsen Dahlsveen gift m Gina. 4 barn. Bjarne, Ola, Mary og altså Eva. Bisatt 16 jul 1961 i Hamar. Bernts bestefar Ole Pedersen kostet bilett på Bernt til Dakota hvor han arbeidet på en farm i oppveksten. (Jeg vil tro han var konfirmert før han dro? for det var normalt). Bernt var første drosjesjåfør i Hamar og fast sjåfør for politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Norges leger, utg. 1996, bind 5, s.22: 'Segelstad, Tor Andre, 1908-1985, reservelege, Løten, f. Fana 26. jan. 1908. Navneforandring 1955 fra Seielstad. Stud 26, c.m. (cand. med.)Oslo 35 I. Distr. lege Løten 69-70. Fra 70 res.l. (reservelege) Sanderud sh. psyk. Død 8 okt. 1985.' som kilde oppgis Norges Læger, utg. 1976.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk, har du hvor han er født også? Seielstad, Segelstad og Segalstad er tre former av samme navn. Jeg vet om at det er Segalstadgarder i Fron, Ringebu og i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, Gausdal, Fron og Ringebu er nevnt, men er det noen forbindelse mellom Dr. Segelstad og Seielstad-navnet i Årdal i Sogn ?? Er navnet i denne sammenhengen ”importert” fra Gudbrandsdal (Fron, Ringebu eller Gausdal), eller har det sitt opphav i Sogn ??(Exempel: Nano Janette Seielstad (1886-) fra Årdal som satt i tysk krigsfangenskap.)Det finnes jo også folk i Luster med navnet SEIELSTAD nå !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg takkar so mykje for mange interessante innlegg og kan klara opp i ein del av dei andre spørsmåli som er komne opp:Thor André Seielstad, frå 1955 offisielt endra til Segelstad, var fødd i Fana, men far hans var komen frå Gudbrandsdalen. Han gifte seg første gongen i Berlin hausten 1934 med Nanon Frieländer, ei velhavande enkje av jødisk opphav. Eg har vore i kontakt med ein son av Thor André Segelstad og andre kona som fortel meg at dette ekteskapet i utgangspunktet var eit ''proforma'' ekteskap som skulle bringa den jødiske Nanon i tryggleik utanfor Nazi-Tyskland, men at det sidan utvikla seg til eit godt og kjærleg ekteskap. Forlovaren til Thor André i Berlin var forøvrig forfattaren Rolf Jacobsen!Eg kan leggja til at Seielstad-namnet i Luster ogso har røter i Gudbrandsdalen.Elles har eg gjennom kontakt med familien fått tak i dei opplysningane om Eva Dahlsveen som eg trengte for mitt føremål og takkar for alle innspel som har hjelpt meg finna nolevande etterkomarar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da må jeg driste meg til nok ett spørsmål: Har du også navnet på faren? Jeg har registrert deler av flere av disse Segalstadslektene - som jeg sjøl er i slekt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.