Gå til innhold
Arkivverket

[#36692] info om Christine Næsgaard født i Trondheim 1836


Gjest Inger-Johanne Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Johanne Tangen

Jeg leter etter moren til Christine Næsgaard. Christine ble født utenom ekteskap. Moren ble gravid visstnok med en tysk bergmann(prøyser?) mens hun var kokke på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hun er fortsatt i Buksnes i 1875 Lenke(Jeg så også den samme som deg Tommy)Har dere forsøkt å finne henne gift i Buksnes? Da vil sannsynligvis hennes foreldres navn stå i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

BeklagerTommy, det er ikke samme person. Den vi søker finner vi igjen på 1875-tellingen for 1860-Buksnes som gift med Hans Ulriksen. De hadde da allerede 6 barn (hvorav min bestefar Jørgen). Det er derfor vi søker hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Takk for hjelpen Astrid og Tommy. Christine Næsgaard fra 1865 og 1875-tellinga må være den samme som Kristine Kristofferdatter fra 1900-tellinga. Hans Ulriksen var bare gift en gang. (Hennes far var tydeligvis ikke så tysk som ryktene sier). Hvor kan vi finne mer info om foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette foreldreparet fra FS Christopher Ditlefsen (Viken) og Johanna Hansdatter (Sevatdal) var gift (ble født og døde på Røros)og enken bodde i Viken (Røros) i 1865. Kirsten er nevnt født 1838 i Rørosboka, men det står ingenting mer om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Hei Astrid, takk for hjelpen. Jeg har blitt fortalt at Kristine var født utenfor ekteskap og kom med hjuldamper til Lofoten (Buksnes) 18 år gammel. I folketellinga for Buksnes 1875 står hun med navn Christine Nesgaard, i 1900 står hun med navn Kristine Kristoffersdatter. Begge steder står hun som gift med Hans Ulriksen og med samme barn, så det er samme dame. Jeg kan ikke finne hennes mor og far i folketellinga 1865 fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet av erfaring at det ofte ikke nytter gjette seg til hvem som er noens foreldre ut fra folketelling eller FS (selv om det kan være til stor hjelp). Jeg tror heller ikke du foreløpig skal hefte deg for mye ved det muntlige overlevering i familien, for den kan også inneholde feil.Den opplagt mest rimelige fremgangsmåte er å finne vielsen i Buksnes. Hennes mann var derfra, alle barna ble født der, og det er stor sannsynlighet for at de ble gift der. Ved å finne vielsen vil du sannsynligvis få navnet på hennes foreldre eller i det minste hennes far.Det ser ikke ut til å finnes noen mulighet for å finne vielsen på via internet. Derfor håper jeg at noen som har tilgang til kirkebøkene, kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Takker for ditt svar.Kirkebøkene for Buksnes gikk med i kirkebrannen 1905 så der er det dessverre ikke noe å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Jeg har funnet den riktige Christine Næsgaard utfra klokkerbok.Hennes foreldre er også funnet på 1865-tellinga for Trondhjem (Christoffer og Berit Dorthea Næsgaard). Imidlertid kan jeg ikke finne foreldrene på 1875-tellingen.Hvor ble de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rita Bendiksen

Hei Inger Johanne. Jeg ser på etterlysningen din og Christin Næsgaard er min tipp-oldemor. Jeg har tidligere etterlyst noe slektninger av henne, men det har ikke vært noen respons. Håper du kan fortelle meg om hva slags forbindelse du har med henne, det hadde vært morsomt å vite. Mvh. Rita Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Bendiksen

Hei. Jeg ser lengere ned på siden at Jørgen, din bestefar, er broren til min oldefar, Leonhard Hansen. Også var jeg innom en lenke som var på siden, og jeg er litt forvirret, fordi at 'farens' navn er ikke det jeg har i mine slektsoversikter. Kanskje jeg har fått oppgitt feil, hos min mormor, det har vært interessant å vite. Mvh. Rita Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Bendiksen

Hei igjen, legger ved en bildefil (håper du får åpnet den), så dere kan se hvordan slektsoppsett jeg har på Christine Næsgaard. Mvh Rita Bendiksen

bilete0563.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Hei Rita Dette var virkelig morsomt.Christine Næsgaard var mor til min farfar Jørgen Hansen,Nymoen,Skotnes. Det stemmer at Jørgen hadde en bror som het Leonhard. Jeg har de samme opplysningene som du har på din anetavle. Så vi er uten tvil i familie. Din mor og jeg må være tremenninger. Det skulle vært artig å få vite hennes navn og hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Hei Rita Dette var virkelig morsomt.Christine Næsgaard var mor til min farfar Jørgen Hansen,Nymoen,Skotnes. Det stemmer at Jørgen hadde en bror som het Leonhard. Jeg har de samme opplysningene som du har på din anetavle. Så vi er uten tvil i familie. Din mor og jeg må være tremenninger. Det skulle vært artig å få vite hennes navn og hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Tangen

Hei igjen, beklager jeg svarte jo ikke på spørsmålet ditt. Navnet på Christines far, Christoffer Nesgaard, ble funnet i 'Kirkebok for Buksnes 1704-1793' da vi søkte på ekteskap mellom Hans Olai Jentoft Ulriksen og Christine Nesgaard inngått 15.06.1859. En mann ved navn Annar Gran, Rokne,7600 Levanger har gjenskapt det meste av denne kirkeboka ut fra riksarkivet i Trondheim.De originale kirkebøkene gikk jo med i brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Bendiksen

Hei igjen. Ja, du og mamma er i slekt. En av sønnene (De var 7 barn) til Leonhard Hansen var Anathon Hansen, som tok etternavnet Øvreskotnes, etter hjemgården, er min morfar. Anathon giftet seg med Ruth Stordal, fra plassen Stordal i Austnesfjorden, Vågan. Det finnes en del slektninger på denne siden. Dette var moro. Det er sjelden jeg får kontakt med slekt på den siden. Min epost er bendiksen@epost.no - Hvem er din farmor av de 8 barna jeg har til Jørgen? Hvh Rita Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.