Gå til innhold
Arkivverket

[#36696] Haugerød Arresthus, Øyestad (A-A). Tidsperiode?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nedenes lens 'arresthus' på Haugerød i Øyestad var i 'drift' i hvert fall i siste del av 1700-tallet og første del av 1800-tallet. Er det noen her i forumet som vet mer nøyaktig når det ble etablert (og for så vidt også når det ble nedlagt)? Såvel Gjest Baardsen som Ole Høiland skal både ha sittet der og rømt derfra. En av de mest dramatiske tildragelsene knyttet til Haugerød (Hougerød/Houerøe) arresthus, er fortalt her: http://www.idi.ntnu.no/~anders/books/Anne_og_Alet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Kjell Bråstads bygdebok b1 s 217 står det 'Da Nedenes fogderi fikk sitt fengesel på Haugerød på 1700-tallet, ble det tilsatt egen arrestforvalter.' (Men dette er vel kjent litteratur for deg?)Skal, hvis jeg rekker det, bla i gjennom bestafars 'Hilsen fra Øyestad' i morgen. Kanskje dere tilfeldigvis er mer stoff?Ellers har vel du lest Gabriel Scotts beskrivelse av dette med Anne og Alet i 'Jernbyrden'?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, den litteraturen du henviser til (både den ene og den andre) er for så vidt kjent, men hvis du vil gjøre et oppslag i 'Hilsen fra Øyestad', er jeg takknemlig. Ved siden av de personene som allerede er nevnt, har jeg et par slektninger som også hadde en periode i lenets arresthus. I det ene tilfellet (1819) er Haugerød identifisert, men i det andre tilfellet (1750) står det kun 'lenets arresthus' i den kildeopplysningen jeg til nå har hatt tilgang på. Jeg er derfor særlig interessert i opplysninger om etableringstidspunktet. Dernest: Dersom 'lenets arresthus' i 1750 ikke lå på Haugerød, hvor lå det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Her finnes arresthuset på Haugerød nevnt i året 1787: Lenke , se kapitlet «Bøndernes Forbittrelse. Foged Dahls Indsættelse i Nedenæs Arresthuus. Deputation til Frederiksværn». Men det besvarer vel ikke spørsmålet, siden det samme arresthuset er nevnt allerede i 1769 i forbindelse med Anne og Alet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har vært borti denne Wergeland-teksten før - og burde selvsagt også ha nevnt Christian Lofthus i tilknytning til arresthuset på Haugerød. Takk for lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gjest Bårdson var på Haugerød i 1816 nokre gonger under namnet Nils Andreas Rasmussen. I samband med arbeidet med å finne ut av dét, fann eg ei lita, gamal bok på biblioteket i Arendal om Øyestad, skriven av ein forgangen lærrar, trur eg det var. Han hadde omtale av dei fleste som hadde vore arrestforvararar der på staden. Eg skal sjå i den når eg kjem meg heim att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan vente! Imens kan jeg jo nevne at jeg har notert på kladd (antakelig fra arkivkatalogen for fogden i Nedenes (SAK)) at det i 1765 skal ha vært en besiktigelse av 'Arresthuset i Øyestad'. Det er vel foreløpig den eldste dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 'Øyestad og Hiis historie', bind 1 (Bergår Gundersen og Arne J. Myrdal) er arresthuset på Haugerød relativt fyldig omtalt. Nå er jo dette et bokverk som i mange deler er av heller tvilsom historisk gehalt - men noe av det som står der, er jo også riktig. På sidene 271-274 finner jeg følgende: 'Fengselet på Haugerød er så gammelt at det ikke foreligger noen sikre dokumenter om når det ble satt opp og tatt i bruk. Men det er rimelig å anta at det er blitt reist mellom 1670 og 1680. (...) Hovedfengselet for Nedenes len sto på Nedenes Kongsgård. (...) Da Nedenes gård ble solgt i 1737, falt fengselet bort, og fra den tid overtok Haugerøed som enefengsel i bygda og i Nedenes Amt'. I denne boka blir det videre hevdet at Haugerød arresthus var i bruk helt til Arendal kretsfengsel ble etablert i 1860-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett i indeksen for 'Hilsen fra Øyestad'. Det einaste eg fann, var noko om gamle hus i 1967-utgåva. Men der stod ikkje anna enn at der på Haugerød framleis var hus frå 1700-talet.I boka til J. Langraff frå 1898 stod det heller ikkje noko om kor gamalt arresthuset var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I et saksdokument fra kommunedelplanen for Arendal, lagt ut her på nettet (http://62.73.206.4/bevaring/63.pdf), finner vi følgende omtale av fredede bygninger i Vrengen, Øyestad: 'Vrengen skole som opprinnelig er bygd i 1650, og var skolestue fra 1840-60 og Haugerød fengsel bygd på 1700-tallet der bare selve arrestkjelleren er fredet (årstallene er hentet fra SEFRAK-registreringene)'.Vi legger merke til at heller ikke her oppgis det noe eksakt år for byggingen av arresthuset - men så tidlig som på 1600-tallet ser det ikke ut til å ha vært. Her har det kanskje skjedd en sammenblanding med skolehuset i den boka jeg refererte til i innlegg 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Myrdal si bok er ikkje mykje å lita på. Han har mellom anna ei historie om Gjest Bårdson på Haure som er reint oppspinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, du har rett i at det er mye fri diktning i boka - men det var da i det minste et fotografi av arresthuset der (for vi må vel gå ut fra et det er rett bygning som er avbildet - se innlegg 11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.