Gå til innhold
Arkivverket

[#36698] Hille Lassesdatter Kolmansvik fra Romsdal


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Søker hjelp for å finne opplysninger om Hille Lassesdatter Kolmansvik fra Romsdal, trolig fra Grytten. Ho var født 1810 og døde i 1891. Gift med Torfinn Olsen Demdal fra Voll i Romsdal, f. 1810,d. 1869. Dei bodde i Sletta under Berild i Voll.Jeg har prøvd meg på Raumadalsfolket, men finner ikke dette folket. Skulle gjerne visst noe om opphav, eventuelle søsken og hvor ho var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei.Hille er født 14 juni 1810 av foreldre Lasse Knudsen Skorgen og Guri Olsdatter. Lett litt i kirkeboka etter giftet mellom foreldrene, har ikke greid å finne det. Skal sjekke litt mer for å se om jeg finner Guri. Lasse Knudsen er her 1810 Lenkemvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I 1865 bor Helle og Thorfin på Sletten og har sønnene Lasse, f. ca. 1842 og John, f. ca. 1852. I 1900 finnes John på Ottervang, Berild, som fattiglem. Mvh. 'naboen' Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Ved Hilles konfirmasjon 12 sep 1824 står det at faren heter Andersen. Finner ingen Lasse Andersen i Grytten i 1801.Hille og Torfinn gifter seg sannsynlig i Voll, da jeg ikke finner giftermålet i Grytten fra 1830. Har ikke mikrofilm for dette soknet (etter 1818) så jeg får ikke sjekket farsnavnet.Ved Hilles dåp er Søren Torvig, Jacog Skorgen og Haldor Heen med hustruer faddere. Søren Lassesen Torvig? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11539&gardpostnr=4&personpostnr=62&merk=62#ovre>Lenke Jacob Skorgen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Skal forsøke å nøste litt. Først fra Vollboka s 208: Torfinn og Hille g 1835, det står ikke hvor. Kolmansvik ligger i Grytten, tvers over for Åndalsnes ved den korte tunnelen, og derfor ikke omtalt i Eidboka. Men ser en på fadrene nevnt i (4) har en der en Søren Torvik. S 292 under Torvik er Søren Lassesen, 1747-1827, nevnt, og det er vel trolig fadder en. Sørens far Lasse Justsen Reiten kjøpte Torvik i 1770 i navnet til eldste sønnen Søren. Lasse er nevnt i gamle Rf s 161. g m Guri Sørensd Skiri og de hadde bygslet gard på Nes noen år. Søren har og en bror Lasse, 1761-1815, g m Ågot Olsd Bø fra Innfjorden, Voll. Men de er barnløse i følge Vollboka s 120.Søren Lassesen Torvik, 1747-1827, var g m Eli Nilsd Griset, 1746-, Vollboka s 33. Far til Eli er Nils Lassesen, 1691-1760, fra garden Reiten i Grytten. Det hører også med at enken etter Nils, Eli Olsd Gridset i 1761 gifter seg med Ingebrigt Taradsen Skorgen.Forbindelsen her må være Reiten som er omtalt i Raumadalsfolket (gammel utgave s 160, nytrykk s 250). Jeg finner der skoleholder Lasse Knudsen Ødegaard, 27.3.1789-, g 9.7.1824 i Grytten kirke m enke Berit Olsdt. SoggeBakke, f Brevig 1787.Jeg spør meg derfor: Er Hille en u.e.datter fra før ekteskapet med Berit Olsdt? Siden onkelen Søren Lassesen Torvik er fadder ved Hilles dåp må det være en forbindelse - hvis det er den samme Lasse Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Dette ser ut til å ikke være så enkelt.Ved Hilles dåp står det husmann Lasse K S og hustru Guri Olsdtr. Uegte barn er ikke nevnt.Når Lasse Knudsen gifter seg med Berit Olsdtr i 1824 er han ungkarl på 34 år så det stemmer med den eneste Lasse Knudsen i Grytten ved FT 1801. Han har tydeligvis ikke hatt et tidligere ekteskap heller. Jeg var med andre ord for snar (i innlegg 2) i konklusjon om hvem Knud var.Da spørs det om det er Knudsen eller Andersen som er rett(innlegg 4). Forhåpentligvis vil Hildes gifte si noe mer om farsnavnet.Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Som sagt (innlegg 2) heter Hilles far Knudsen ved hennes dåp, og Andersen(innlegg 4) ved hennes konfirmasjon. Hva som er riktig er vel ikke godt å si utfra de opplysningen som finnes, men jeg finner 3 barn til som har har foreldre Lasse Andersen Skorgen og hustru Guri Olsdatter.Berit/Brit Lassesdatter Skorgen f.17 okt 1806 i Grytten Konfirmert 1821, finner henne ikke i 1865.Anders Lassesen Skorgen f 27 juli 1813, konf 1828. FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61539&gardpostnr=2&personpostnr=8&merk=8#ovre>LenkeOle Lassesen Skorgen f. 14 okt 1819 i Grytten. FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk til alle tre for verdifulle bidrag. Det ser ut til å være komplisert å komme forbi foreldrene til Hille uten flere kilder, men det har jo i alle fall kommet fram en god del.Hvis det ikke er flere barn enn de som du har funnet, Britt Iren, så tyder vel oppkalling på at faren het Lasse Andersen, med dette blir jo bare spekulasjoner.Det eneste jeg har notert i tillegg til det som står allerede, er at Hille og Torfinn ble gift i 1835, og at barna het Ole, f.1835, Lasse, f. 1837, Ingeborg, f. 1839, Lasse, f. 1841, Torfinn, f. 1845, Anders, f. 1848 og Jon, f. 1850. Lasse nr. 1 og Anders døde som meget små. Vår families tilknytning til dette folket er Ingeborg, som vart gift på Tustna.Ellers er forbindelsen til Kolmansvik fortsatt uklar, men de har vel trolig bodd der en stund. Vi får håpe på at noe nytt dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Du skriver: det eneste jeg har notert.... Da kan jeg tilføye hva som står i bygdeboka for Voll II side 208: Ole 1835, sjømann Ålesund, Lasse 1835-1837, Ingeborg 1839, Lasse 1841 kjøpte gard på Istad Bolsøy, Torfinn 1845 bygsla plass på Bervikstranda(like ved Skorgen), Anders 1848-1848, Jon 1850 krøpling, døde på legd. I 1865 fødde de 2 storfe og 12 sauer og lam og sådde 3/4 t blandkorn, 3/4t havre og 1t. poteter. Etter at Hillde Lassesd døde lå plassen ledig noen år før det kom ny bygselsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Erling Myrbostad

På tide å blåse liv i denne igjen, tror jeg. Det er litt mer kirkebøker å ta fatt i nå enn sist, og jeg mener derfor å ha funnet ut følgende:Far til Hille skal være Lasse Andersen (IKKE KNUTSEN) Skorgen. Han mener jeg er født 5.12.1784 på Viken i Veøy, og gift med Guri (eller Gurå) Olsdatter Korsand fra Rødven, da Veøy, den 3.12.1806 i Veøy. Barna er Berit, f. 17.10.1806, Hille, f. 14.6.1810, Anders, f. 27.7.1813, Anne, f. 8.6.1816 og Ola, f. 14.10.1819. Jeg har bra oversikt over Hille, og noe på Anders og Ola. Skulle gjerne hatt mer opplysninger om disse barna.Når det gjelder Lasse Andersen Skorgen eller Viken,så må vel foreldrene være Anders Olsen Viken, f. ca 1734, og kona Anne Olsdatter, f. ca 1744. Fint om det finnes mer opplysninger om disse og deres opphav også.Det samme gjelder foreldre til Guri Olsdatter Korsand. Faren er sikkert Ola Svendsen, f. ca 1730, ref. FT1801, men han var gift 3 ganger, og alt tyder på at Guri er fra andre ekteskap. Hva var navnet på kona, og hvor var hun fra. Alle opplysninger om disse mottas med stor takk, både konkrete opplysninger og tips om relevante bygdebøker/kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Guri Olsdatter Korsan er datter av Ole Svendsen Korsan, 1730-1808, i 2.ekteskap g 1770 med Birgitte Madsdatter Moen, 1738-93, fra Voll. Hun var datter av Mats Johansen Moen, 1677-1743 og Guri Ingebrigtsdatter Bøe, - 1758. 3 barn i dette ekteskapet.Ole Svendsen Vågshavn, fra Vågstranda var i første ekteskap g m Anne Stensdatter Moen, 1724-69, fra Voll. 7 barn i dette ekteskapet.Han gifter seg tredje gang med enke Anna Larsdatter Ø. Hunnes, 1746-1832, fra Vågsetra.Det var skifte etter Ole Svendsen Korsan 20.7.1806.Se Web.debatt 25223.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for gode opplysninger, Osvald. Da kom jeg et godt stykke videre på en side av anene! Antar at du ikke har noe mer på Ole Svendsen Vågshavn eller Korsan?mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.