Gå til innhold
Arkivverket

[#36703] Slekten Tostrup


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

For den som liker å kose seg med å lese skifter, så kan dette være av stor interesse Lenke ikke minst for de som også interesserer seg for Ludvig Holberg og hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Glemte å nevne at Nikolaus Tostrup g.m. Sophie Holberg ikke er oppført med noen sønn, Andreas. Se skiftet med lenke i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Både geografisk, navnemessig og miljømessig sammenheng her viser at det må dreie seg om sørlands-Tostrup.'Skarpheten' skyldes at feil som dette gjerne 'akselerer' utover. Hos meg har det nylig medført noter om helt andre personer (av Tostrup-slekt i Trøndelag), som jeg med øyeblikkelig virkning i dag har fjernet igjen. Det er et problem at tilsynelatende seriøse slektsoversikter må kontrolleres på kryss og tvers for å unngå å peile seg inn på helt gale spor. Har jo også selv enkelte teorier, som riktignok er ganske sannsynlige, men likevel raskt blir til absolutte sannheter uten at en så mye som vet om de er noenlunde riktige.Det bør kanskje finnes en eller annen måte å markere forskjell mellom det som er sikkert og det som kan antas å være litt sannsynlig, for jeg mener absolutt at slikt også bør være med, siden en kommer mye lenger med granskingen hvis slike 'luftspeilinger' skulle vise seg å være reelle bilder, noe de ikke så sjelden faktisk er hos meg. (Har bl.a. siste året bortimot endelig bevist diverse tidligere 'tippeobjekter' i Nord-Østerdalen, særlig i området Kvikne / Innset / Rennebu. Bl.a. fadderlister har her vist seg å være til stor nytte.)Ang. Tostrup, så vil det kanskje være lurt om du tar med begge slektene et stykke mot nåtiden, så blir det lettere å holde oversikten. Jeg utelukker heller ikke at disse to kan ha et eller annet felles opphav lenger sør, siden navnestilen hos dem ikke er så ulik, og de vel nærmer seg i geografien også (på Sørlandet). Men det blir umulig å finne ut det så lenge en ikke klarer å identifisere kapteinløytnanten i Meldal. Ganske merkelig at det skal være så vanskelig, siden mange andre offiserer på den tid er kjent med opphav. (En parallell er for øvrig Jacob Fredriksen Tostrups sønns svigerfar, Christen Nilssen Holberg.)Foreløpig vet en vel ikke en gang sikkert hvilket eller hvilke Tostrup som har gitt navn til de to slektene. Både Flensburg og Sjælland nevnes, og jeg har funnet et nesten likt navn på Himmerland også (nordligste del av Jylland). Siden Jacob Tostrup er offiser, og mange slike i Norge på den tid er tyske, så er vel Flensburg-området et minst like sannsynlig opphavssted som København-trakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til Finn for lenken i (51). Mener å huske at noe av dette er gjengitt i mer leselig tekst et eller annet sted, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

Ved en gjennomgang av den skannede kirkeboken for Meldal har jeg nettopp oppdaget at i 1736 begraves Bent Magnussen Tostrup, 72 år og født i Skåne (se s. 341 øverst).Navnet viser at han ikke ætter fra Jakob Fredriksen Tostrup, men et eller annet slektskap kan kanskje tenkes? Bent Tostrup tilhører samme generasjon som Jakobs barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.