Gå til innhold
Arkivverket

[#36708] Sevald Helliksen f.2.3.1860 . Hvor ble han av?


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Hei. Sevald Helliksen er født 2.mars 1860 i Ullensaker av foreldre Hellik Sevaldsen og Maren Dorthea Hansdtr. Familien flytter via Jevnaker til Ådal. F.t. 1875 bor de på Jevnaker og her er Sevald med, men her slutter også alle spor. Finner ham ikke i senere f.t, ei heller under emigranter. Det sies at han flyttet til Hadeland/Land/Toten området og at han var gift og hadde barn. Kan noen hjelpe meg? Gode forslag til andre steder jeg kan lete mottas med takk. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hva sier skifte etter foreldrene? Hvis han lever ved foreldrenes død skal han være nevnt, og det kan da gi svar på hvor han er.Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei Nina. Jeg har slitt med å finne igjen denne mannen i flere år, men skiftepapirer har jeg nok ikke tenkt på. Moren dør 12.3.1921 og er da enke,hun er begravd fra Viker kirke i Ådal. Tusen takk til deg. mvh.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden det drøyer med forslag så kaster jeg fram muligheten for at det er han her i Vestre Toten (Raufoss): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00529&gardpostnr=181&personpostnr=1151&merk=1151#ovre>Lenke Fødselsåret er bom med ca. 2 år. Og Drammen stemmer ikke med vår Sevald sitt fødested.Men det ser ut til at Hellik/Helliksen-navnet er knyttet til gårds/slektsnavnet STRAND i Flesberg (der Sevalds far var født). Se denne familien i 1900: Lenke og han her: LenkeUllensaker er fødestedet til Sevalds mor, Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Beklager, men forsøket i forrige innlegg på å identifisere Seval er etter alt å dømme feilslått. Regine og Seval på Toten giftet seg 8/3 1884, og Sevals navn er iflg. FS-kilde Theodor Sevahl Tollefsen.(Jeg rotet det til med navnebruk vedr. Sevald kontra Hellik)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden jeg først dro meg utpå dette, så ser jeg at det er ett eller annet merkelig her. Har du, Turid, funnet Sevald på 1865, tellingen, - eller har du vært overlatt dette til spekulasjoner også vedr. dette. (I så fall, har du noen kandidater ??)Det ser ut til (iflg en FS-kilde) at Hellik og Maren fikk sønn (Hans Jacob Helliksen) i Eidsskog i des. 1864 (døpt 30 april 1865), så ting kan jo tyde på at familien flyttet enda mer på seg.Hva vet du om Helliks far. – Er det noe stedsnavn som kan ha blitt antatt som slektsnavn av unge Sevald. Røper kirkeboka i Ullensaker (dåpen i 1860 og ekteskapsinngåelsen i 1858), noe mer om barnets og foreldrenes identitet ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei.Sevald er døpt 18.mars 1860 i Ullensaker. Foreldre er Hellik Sevaldsen f. 28.1.1831 i Flesberg og Maren Dorthea Hansdatter, Sand i Ullensaker.Hellik sevaldsen og hans slekt bakover står omtalt i bygdebok for Flesberg, så om disse vet jeg mye. Det samme gjelder for hans mor Maren Dorthea i bygdebok for Ullensaker. Helliks foreldre bodde på Sønnåsen, så det kan jo være et navn å prøve. Hellik jobbet med mye rart og de reiste nok rundt en del før de slo seg ned i Ådal.I f.t 1875 for Jevnaker finner jeg Sevald med resten av familien. At de fikk en sønn i 1864 visste jeg ikke. Han må være død som barn. Han er ikke med i f.t 1875, og jeg har heller ikke hørt om ham. Det var 4 barn. Sevald f.1860, Hanna Mathilde f.1867, Thea f.1872 og min oldemor Karoline Hansine f.1875. Jeg har opplysninger om de andre, men vet ikke hvor Sevald tok vegen. Hilen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei igjen. I f.t.for 1865 finner jeg ingen av familien, har prøvd over hele landet uten hell. Ettersom denne folketellingen ikke er fullstendig, så er de vel blandt de som ikke er med. mvh. Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.