Gå til innhold
Arkivverket

[#36710] Svenning Eriksen Helgebøel, f.1754 i Hofoss, Brandval


Gjest Terje Vaagan
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Vaagan

Hei.En av mine forfedre er Svenning Eriksen Helgebøel f. ca 1754 i Brandval. Han bodde på husmannsplassen Helgebøel som var en plass under Hofoss i Brandval. Svenning var gift med Kari Andersdt. f. ca 1760 og de hadde sønnen Arne Grobøl f. 1784.Meget mulig at Svenning Eriksen var av folket på Hofoss. Ønsker opplysninger om ekteparets forfedre og slekt. Ønsker også evt flere opplysninger om plassen Helgebøel.På forhånd takk !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Terje ! Svenning Eriksen f 1755 Brandval foreldre : Erik Jonsen f 1722 gift 1744 med Ingrid Svenningsdtr, Tollerud Barn: Ingri f 1745, Anne f 1748, Gjertrud f 1752 Svenning f 1755, Jon f 1759, Eli f 1763, Jon f 1765. Iflg FS Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn grønvold

Hei Terje Erik Jonsen er nok den Erik som blir født på Søndre Eik i Brandval i 1722 med Jon Arnesen og Ingrid Eriksdatter som foreldre. Erik dør i 1782 på Helgebøl. Ingrid Svenningsdatter er nok hun som er født 1723 på Tollerud i Brandval med Svenning Gundersen og Anne Syversdatter som foreldre.Ingeri dør 1791 på Helgebøl. Arne Svenningsen Grobøl er forresten min forfar, hans datter Karen født 1811 er min tipoldemor, hvordan er du slekt med Arne Grobøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Bjørn ! Stemmer nok disse opplysningene her ja. Fikk disse opplysningene + litt til av en som jeg ikke husker navnet på akkurat nå.Arne Grobøl skal visst være av mine forfedre, gjennom hans sønn Ole Arnesen Grobøl(teppa) f. 1814/15. Vet du med 100 % sikkerhet hvem Arne Grobøl var gift med ? Har et navn i min database jeg, men mulig du vet dette bedre. Jeg er også interessert i hennes forfedre.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei Terje. Arne Svenningsen Grobøl var gift 2 ganger. Første gang 13-okt-1810 i Brandval med Olea Eriksdatter født 1779 på Botner/Tollerud i Brandval, død 30-mar-1833 på Grobøl. Andre gang 30-nov-1838 i Brandval med Karen Eriksdatter født 25-des-1810 på Melbyberget i Brandval. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Bjørn !Takk for opplysninger. Ukjent for meg at Arne Grobøl var gift to ganger, jeg hadde kun Olea Eriksdatter Botner som ektefelle til han. Jeg har noen av Olea sine forfedre fra før. Sønnen Ole Arnesen f. 1814 er min tipp-tippoldefar. Han hadde sammen med Karen Olsdt. Pind f. 1810 i Brandval, en sønn Ole f.1833 utenfor ekteskap. Hennes slekt vet jeg ingenting om.Vet du noe om Olea og Arne hadde flere barn enn Karen og Ole ?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei! Jeg er også i slekt i direkte linje nedad ifra bror til Erik Jonsen, Arne Jonsen f.1719, som overtok Eik Sørgård i 1750. Jeg har forsøkt å vedlegge en fil som viser Ingrid Eriksdatter og de av forfedrene jeg har notert. Jeg mangler div. fødselsår m.v. så dersom noen har opplysninger så tas de mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei! Jeg er også i slekt i direkte linje nedad ifra bror til Erik Jonsen, Arne Jonsen f.1719, som overtok Eik Sørgård i 1750. Jeg har forsøkt å vedlegge en fil som viser Ingrid Eriksdatter og de av forfedrene jeg har notert. Jeg mangler div. fødselsår m.v. så dersom noen har opplysninger så tas de mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Hans !Har selv noen få opplysninger om forfedre til Erik/Arne Jonsen Eik. Men selvfølgelig interessert i å få disse opplysningene som du har også. Har du notater som omhandler selve gården Eik Sørgård også ?Du kan sende på mail til meg : terje.vaagan@malvik.kommune.noHvis jeg har opplysninger som du ikke har, skal du selvfølgelig få disse også !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.