Gå til innhold
Arkivverket

[#36711] Ole Larsen f. ca 1712 ble gårdbruker på Mosbø i Sunndal Møre og R


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om denne personen. De opplysningene jeg har er fra Sunndalsboka 3 av Iver Seljedal: Ole Larsen skal være født ca 1712 og døde i 1767. Han giftet seg med dattere Ingeborg Larsdatter f. ca 1710 og døde ca 1750. Hun var fra gården Mosbø. De fikk følgende barn: 1. Kari f 1737 2. Lars f 1739 3 Peder f 1744( min ane han ble soldat og husmann på garden Gravanes i Øksendalen) 4. Lars f 1747 5. Eli f 1748Ole ble oppattgift i 1753 med Guri Olsdatter og fikk med henne en datter Ingeborg f 1754. Så langt Sunndalsboka. Etter gamle navneregler het kanskje foreldrene til Ole for Kari og Lars? Men, hvor kom de fra? Sunndal? Har ikke funnet andre opplysninger om familien. Håper derfor noen kan bidra. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan O.K. Johnsen

I Sunndalsboka 4 for Mosbøen i Øksendal ser vi at Ingeborg ble gift med sin fars ettermann: 'Ole Larsen (1736-58). Var f. ca. 1712 (foreldre ukjent)'. Videre står en hel del om forholdene på gården under Ole. Men seljedal har altså oppført hans foreldre som ukjente. Dette er i utgangspunktet et dårlig tegn, men jeg har selv funnet forfedre etter å ha studert kirkebøker på microfilm - til tross for at Seljedal med hans rike tilgang til kildene som sogneprest - har ansett personene som 'ukjente'.Ser vi på samme gård i boken 'Øksendalen i eldre tid' blir en noe forvirret. Der står det at 'Lars Olsen og Ingeborg Larsdatter Mosbø var eiere av gården omkring 1740-50. 1753 døde Ingeborg Larsdatter Mosbø'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bjørn Eide

Til Knut Sæther. Har du i ditt arbeid med Sunndalsslekter kommet over opplysninger om opphavet til Ole Larsen? Er i tilfelle takknemlig for tips om hvor jeg kan lete. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Eg trur neppe eg kan hjelpe deg her. Den slektsforskinga eg har drive gjeld stort sett 1800-talet og siste tiåret av 1700-talet. Men neste gong eg skal til Sunndalsøra kan eg jo undersøkje nærare i kyrkjeboka dersom denne finst på mikrofilm.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Knut Sæther

Hei. Eg hadde jo tenkt å gje deg tilbakemelding om denne Ole Larsson som var f. ca. 1712, men så vart saka nesten 'tåglømt'. Men som du sikkert sjølv har funne ut i mellomtida, går ikkje kyrkjebøkene for Sunndal så langt bakover i tid som dette. Derfor blir det nok ei vanskeleg oppgåve å få identifisert Ole. Eg ser i Sunndalsboka at det finst eit skifte etter kona hans Ingeborg, men hadde det funnest informasjon om slekta til Ole der, ville vel bygdebokforfattaren ha opplyst om det.Elles ser eg av tema 28736 at ein etterkomar av Ole Larsson, Ole Jonsson, flytta til Kleive og seinare vart gift med ei Christie Endresdotter. Finst det informasjon om den familien i noka bygdebok? Eg tenkte på Bolsøyboka, men ho inneheld vel stort sett berre samfunnshistorie? Dersom familien ikkje er omtala i noka slektshistorie, ville eg vere takknemleg om du kunne gje meg nokre sentrale opplysningar om kona og barna til denne Ole Jonsson. Om du ønskjer det, kan du eventuelt bruke e-postadressa mi: knut.sather@sfj.no.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Ole jonsen som du etterspør er min tippoldefar.Han bodde i Høystakklia i Kleive.Jeg skal sende deg ei etterkommerutskrift. Den er litt stor, så jeg håper på tilbakemelding om den kommer fram. Har desverre ikke fått lagt inn kildehenvisninger. Så de jeg har er notert i en perm. Jeg har opplysninger fra nær slekt. Jeg har også familien fra folketelling 1865. Videre henvisning til Bolsøyboka b. 3 s 523 og b.2 s 663. Kristi Endresdatter er fra Eid i Romsdalen Bygdebok for Eid s 251. Du viser til tema 28736. Se også mitt tema 32483 om samme person.Håper å få bekreftelse på min teori. Er interessert om tilbakemelding hvis du har andre opplysninger ang. familien. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.