Gå til innhold
Arkivverket

[#36714] Stedsnavnet Dahle under ladestedet Sandefjord.


Gjest Bodil Dahle Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Iflg. Vigerust - 'Larvik og Sandefjords befolkning 1680-1730' skulle der under Sandefjord ladested ligge et sted(gård) som heter Dahle. Jeg har søgt på gamle og nye kart, men kan ikke finde det. Er der nogen som vet hvor det ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dale er gård i Tjølling (nå Larvik kommune). Postadresse i 1972 var 3200 Sandefjord. Kilde: Norsk stedsfortegnelse (Postdirektoratet 1972).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Denne lista http://www.vigerust.net/by/larvikstedsnavn.html må ikke tolkes slik at 'Dahle' var et sted i Sandefjord.Navnet har kommet med på lista fordi det fantes en skipper 'Monsieur Amund Olsen Dahle' på Torstrand i skattelistene for 1729, 1730 og 1731.Vigerust har antatt at 'Dahle' er tatt etter et sted i grevskapet, og han har derfor plassert navnet 'i grevskapet' i lista. Det er imidlertid ingenting som i utgangspunktet tilsier at navnet er tatt fra et sted i Larvik grevskap. Det kan stamme fra hvor som helst.Vigerust mangler nok noe lokalkjennskap; av navnene på lista hans er f.eks. 'Krogen' og 'Strandgaarden' gårder i Kjose, og ikke stedsnavn i Larvik by.Når det gjelder Dale i Tjølling, er dette så vidt jeg vet ikke navn på noen gammel gård, men snarere navn på et bruk (Arnstein må gjerne korrigere meg). Jeg holder det for lite sannsynlig at Amund Olsen Dahle har sitt navn derfra.Amund Olsen Dahle var for øvrig gift med Margrete Madsdatter Lemmich, som døde 12. april 1732 på Torstrand i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Matrikkelgårder ved navn Dale i Norge, jfr 'Norske Gaardnavne': Lenke I tillegg må i alle fall varianter som Dalen, Daler osv tas med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er sikkert riktig som Kristian påpeker. Jeg leita med lys og lykte etter Dale i folketellingene (Tjølling) uten å lykkes.Vi kan vel kanskje koble til 31014 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Mange tak for uddybende svar. Udgangspunktet for mit spørgsmål er netop den Amund Dahle, Tordstrand som her nevnes, eller snarere hans bror Abraham Dahle, som er min ane( begravet Fredriksværn kirke i 1766). Jeg havde håbet på at der var en mulighed for at 'mit' Dahle navn kunne komme derfra. Nu må jeg til at kigge mig rundt efter andre muligheder. Tjølling kunne måske stadig være en mulighed. så skulle Amund og Abtrahams far, Ole komme derfra.Er der nogen der har kendskab til Abraham Dahles tilknytning til Fredriksværn? Begge hans to døtre giftet sig der, mens sønnene i løbet af 1760-1780 ( circa) flyttet til Tangen (Drammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Telemark fylke finner du flere Dale/Dall/ Dall gårder. Herfra er det kort vei til Fredriksværn/Stavern/ Larvik- området i Vestfold.Jeg legger en lenke til en av gårdene her med dette navn i 1666: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Nok en gang, tak for gode forslag. Skifterne har jeg gennemgået og fået på plads, men hvor denne familie har fået sit navn fra er svært at sige. Ingen af de to forslag er usandsynlig og i 'Tindz- Tinn?)er det jo også navnesammenfald. Mine sidste 'sikre' aner er Ole Olsen Dahle og Berthe Pedersdatter Melle. Dog er det en mulighed for at Ole er identisk med den Olle Olssen Dal, opsidder på Tordstrand, 44 år som vi finder i mantallet for Hedrum i 1701. Der er også Anund med. Så er der derfra og baglens, men hvor? Nok en gang, tak for gode ideer og nye indfaldsvinkler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dahle/Dale kan for så vidt også være en variant av Døl eller Dalekarl, som ble brukt om menn som kom fra en dal, f.eks. Numedal eller Hallingdal. Jeg nevner det kun som en mulighet, men er det tilfelle, kan det bli vanskelig å finne Ole Olsen Dales far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.