Gå til innhold
Arkivverket

[#36716] Clemmet Hansen Rosnæs, Manger


Gjest Liv Marit Haakenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Haakenstad

Clemmet Hansen Rosnæs, var antagelig født i Manger ca. 1705 (død 1773). Han var gift med Karen Dorthea Jacobsdatter Landsvik (1718-1792). Han var gjestegiver. Vet noen hvem foreldrene hans var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Veldig mange forskjellige skrivemåter, bruk denne adressen, og fantasien. Fant han ikke da jeg søkte på Døpte i Lindås 1699-1764: Lenke Er du sikker på at hans far bodde på Rosnæs da han ble født?Lykke til, Hilsen Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Ros(s)nes finnes både i Manger og Lindås. I dag skilles de ved at stedet i Manger har en s og det i Lindås to s-er. Kirkebøkene for Manger, som vel er de rette her, finnes desverre ikke så langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Eg meiner dette gjeld gjestgivarstaden Rossnes, og at han låg på Radøy - som den gongen høyrde til Lindås og ikkje til Manger prestegjeld.Eg har notert Hans Klemmetsen Rossnes (1696-1762) og Ingeborg Olsdtr (1697-1769) som foreldre. Kjelda er ei gammal handskriven slektsbok, som ser ut til å bygga på kyrkjebøker. Men eg har funne feil her før, og kan ikkje garantera for innhaldet. Td påstår boka at kona til Klemmet er Karen Jacobsdtr Kjeilen, mens Karen Jacobsdtr Landsvik høver med at det er fadder frå Landsvik i dåpen til sonen Ole Klemmetsen, f. 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Dersom man leser denne artikkelen - se Lenke - jeg siterer 'Karen Dorthea gifta seg med gjestgjevaren Clemmet Hanssen Rossnes, Cathrine Margrethe var først gift med Isak Olsen Refskar, og som enkje gifta ho seg i 1767 med Nils Ivarsen Leivestad, Margrethe Maria gifta seg med Thomas Knutsen Skjellanger, og dei overtok bruket etter Jacob Olsen på Landsvik.' Videre står det følgende 'Ved skiftet etter Catarina Jacobsdatter på Refskar 15. mars 1788 er hennar arvingar rekna opp. Det var Ole Isachsen i Store Sandviken, Jacob Isachsen i Store Sandviken, Caspar Isachsen på Rosnes, Kari Isachsdatter, som hadde budd på Sture, men var død før mora, og hadde etter seg dottera Malena Halvorsdtr, Anna Isachsdtr, som var 40 år og ugift ved skiftet etter mora, Lisbet Isachsdtr, gift med søskenebarnet sitt Clemmet Clemmetsen Hopland, og Inger Isachsdtr, gift med Anders Olsen Rebnor.'Det er nevnt Hopland her, men det ser ut som ett skudd i blinde. Lisbet Isachsdtr. var gift med søskenbarnet Clemmet Clemmetsen Hopland. Det er mødrene deres som er søsken, ikke fedrene. Jeg prøvde også å se litt på navnekombinasjonen på barna, men det er ingen Hans der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Takk! Innleggene gikk visst om hverandre her. Her er Hans Rosnesses dødsfall. Han døde 1756 - alder oppgitt til å være 70 år. Lenke.Men jeg mangler noe som bekrefter at han er far til Clemet. Er det noen som har noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

For det første er det Hans Rosnes sin kone som døde i 1756 70 år gammel og ikke han selv. Hans Rosnes dør her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr12631740&gardpostnr=1202&personpostnr=1977&merk=1977#ovre>Lenke Denne Hans Rosnes i Lindås er jevngammel med Klement Hansen Rosnes på Radøy. Se forøvrig denne debatten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Trur eg tok feil i innlegg nr 6, Rossnes på Radøy høyrde til Manger, ikkje Lindås prestegjeld. mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.