Gå til innhold
Arkivverket

[#36728] Evanger: Giftemål mellom Johan Ernst Brede og Lise Fredrikke Olsdatter ca 1895?


Gjest Arne Petter Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Petter Brede

Hei! Er det mulig å få hjelp til å sjekke kirkebøker for Evanger, alternativt Ulvik, om det i perioden ca 1892-1900 ble inngått ekteskap mellom Johan Ernst (d.y.) (1844-1914) og Lise (1871-)? I FT 1900 er de er oppført som gifte i Evanger, han som baker. Lise reiste fra Nord-Norge, trolig Rødøy, til Evanger i 1892. Det er ikke umulig at de kan ha oppholdt seg noen år i Ulvik før Johan kjøpte bakerforretning i Evanger i 1897. Mvh Arne Petter Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johan Ernst Brede giftet seg i Evanger 18. april 1899 med Lise Fredrikke Anker Olsen, født i Rødø 1981, og datter av Ole Pedersen Melfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Petter Brede

Hei og takk for rask og effektiv hjelp fra SAB! Vi er i alle fall 2-3 stykker som er godt hjulpet!Det ville være svært interessant å vite om Johan stod oppført som enkemann da han inngikk ekteskapet; ref. tema 36730. Eventuelle forlovere?Takk for hjelpen; jeg har kommet et godt stykke på veg med Johan E. Brede (d.y) som du i 1998/99 hjalp meg å finne tak i!Mvh Arne Petter Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står at det var brudgommens andre ekteskap, og at det første var oppløst ved kongelig bevilling 13. mars 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Petter Brede

Hei Yngve og takk for hjelpen! Dette lover godt for håpet om å finne flere opplysninger om min tippoldefar som jeg foreløpig har 'mistet' i perioden ca 1873-1897! Mvh Arne Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Du har vel sett frå tema 36769 at Johan Ernst fekk ein uekte son på Evanger - ca 2 mnd etter han gifta seg med Lise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Arne Petter Brede og Yngve Nedrebø for at jeg endelig fikk på plass datoen for giftermålet til min Grand tante Lise!Det har nemlig i familien vært spekulert i at hun ikke ble gift, noe som jeg har har stilt meg tvilende til. Hun beholdt nemlig Brede-navnet hele tiden siden.Men mitt spørsmål er når ble de skilt?Md vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.