Gå til innhold
Arkivverket

[#36730] Josephine Maximilane Muller (f ca 1846-50) i Larvik?


Gjest Arne Petter Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Petter Brede

Hei! Er det noen som kjenner til Josephine Maximiliane Muller, trolig født i Larvik? I FT 1865 for Bergen er det trolig hun som er oppført som Olufine Møller, tjenestepike, hos baker Johannes Olsen, Krohnsminde. 25/10-1866 giftet hun seg i AA-kirken, Bergen, med bakersvend Johan Ernst Brede (d.y. 1844-1914), svoger av baker Olsen. De siste opplysningene jeg har om henne at Johan Ernst trolig fortsatt var gift med henne i 1868 og bosatt i Larvik. Jeg finner ingen av disse ved FT 1875. Dette giftemålet ble omhandlet i tema 17590 i 2003, uten at det kom opplysninger om Josephine. Mvh Arne Petter Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

En mulig kandidat: Josephine Maximiliane, født i Larvik 14. mars 1850, døpt samme sted 5. mai 1850. Foreldrene var Johan Frederik Muller og k. Sara Pedersdtr. (Larvik kb I-3, s. 31) Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Petter Brede

Hei Else og takk for rask og efektiv hjelp fra SAK!Dette var fulltreffer! I hht. kirkeboken i Bergen da de giftet seg skulle hun være født ca mars 1850; det er henne jeg har søkt i flere år!Johan Ernst giftet seg igjen i Evanger i 1899 (se tema 36728). Jeg regner med at han var enkemann og neppe skilt før han inngikk dette ekteskapet. Er det noen mulighet å sjekke om Josephine har dødd kort tid etter bryllupet? Hun finnes ikke som død i Bergen. Det er ikke usannsynlig at hun kan ha kommet tilbake til Larvik. I så henseende har jeg følgende opplysninger:I hjemstavnsforklaringer for Politiet i Bergen opplyser Johan Ernst at han i 1868 er gift og bosatt i Larvik. Han har trolig returnert til Bergen ca 1869 og blitt værende der til ca 1873. Finner han ikke i FT 1875, Josephine har jeg aldri hørt omtalt eller funnet spor av i digitale kilder tilgjengelig på nettet. Mvh Arne Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.