Gå til innhold
Arkivverket

[#36731] Foreldre til Hildur Johanne(Matilde)Mariussen født 24 eller 26/10-1910


Gjest Vidar Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Arnesen

Takk til alle for tidligere hjelp på denne siden. Foreldrene til min bestemor Hildur hadde en tendens til å skifte navn ettersom de flyttet. Oldefar skal komme fra Askøy et sted ved navn Holmedal. Dåpsattesten til Bestemor er navnet til oldefar oppgitt til å være Johan Martin Mariussen, døde i 1934 begravet på Solheim kirkegård i Bergen. Oldemor skal være fra Gravdal I Laksevåg, hennes navn på dåpsattest er Emilie født Aanensen død ca oktober 1968.Min Betemor hadde også i bruk et annet etternavn også. Da heter hun Hildur Mathilde Haldorsen Holmedal. Jeg finner verken oldemor Emilie eller oldefar Johan Martin noen plasser. Er det en eller annen som har vært borti disse to. De bodde på Gyldenpris fra krigen og fram til 1968. mvh V.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Arnesen

Hei Odd Dette tror jeg kan være en god kandidat. Min mor mener bestemt at han er født i Strudshamn,og på en plass som heter Holmedal.Prøver å jobbe videre med dette navnet. Syntes at det er veldig rart at jeg ikke finner navnet hverken til oldefar og oldemor noen plasser mvh Vidar Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar arnesen

Hei og takk igjen Odd Dette begynner å ligne noe. Gårdsnavnet er Holmedal, et navn bestemor brukte og ellers hennes søsken. Bestemors søsken het foresten,Dorthea,-Jenny,-Nils,-Olav,- og Johanna. Men under hjemmehørende på garden står det at det er 9 personer, men med eventuellt Johan som var i Fana under tellingen skulle ikke her ha stått 10 som hørte til gården? Igjen takk for god hjelp. Finner du mer er du hjertlig velkommen med det. mvh Vidar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Eventuelt Johan sin far sammen med mor og søsken på Askøy i 1865 Lenke(legg merke til at det som kan være Johan sin far har Johan som mellomnavn)Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Arnesen

Hei igjen Odd. Siste linken var jeg ikke med på. I tellingen fra 1900 var/er det to mulige foreldre kandidater(nr helt til venstre på arket) marius haldorsen med nr 5501 og karl mariussen med nr 5508. Marius haldorsen har en sønn(bernt) som jobber på kjemisk bedrift. Broren/min oldefar fant du som tjener gård i fana. Hvis han flyttet tilbake og tok jobb på samme fabrikk kan dette være min oldefar. Han skal ha jobbet på en slik fabrikk. Jeg brøver å finne noen fødselsattest på johan for å se hvem som er foreldrene til ham du fant i fana.nr 2234. Prøvde å sende deg siden over en link, klarte ikke å få den med her. Hvis du kan, kan du ikke ringe meg og jeg ringer deg opp igjen. 56311338 mvh vidar arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Arnesen

Takk Elin Dette begynner å ligne noe. Nå må jeg få bekreftet at Johan Mariussen er sønn til Marius Haldorsen og Dorthe Olsdatter med (nr helt til venstre =5501)i 1900 tellingen i askøy. Takk for hjelpen mvh Vidar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Lenken i innlegg 6 virker ikke lenger - her er denLenkeSannsynligheten er jo nå stor for at Johan Mariussen er sønn av Marius Haldorsen og Dorthe Olsdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

og da er dette dåpen til Nils AanensenIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0NIELS ANDREAS AANENSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 25 MAR 1849 Finnas, Hordaland, NorwayParents: Father: AANEN AANENSEN Mother: MARTHE LARSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar Arnesen

Hei og takk for hjelpen Odd Sveen SB er føde plassen til Nils Andreas Aanenesen. Skulle du ha en formening om hvor det er? mvh Vidar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er det som står i Sveio II, side 345, nr. 21: Aanen Aanenson Sveio f.1827. G.m Marta Larsdtr. Hovdavik, Hovda indre, Sveio f.1827. Barn: a. Lars f.1847, b. Nils Andreas f.1849, c. Marta Karine f.1852, d. Torgjer f.1855 og e. Bolette Kristine f.1860. Aanen fikk sønnen Aanen f.1847 med Bolette Larsdtr. Hovdavik, søster til Marta. Aanen bygsla plasset i 1848 og var brukar til 1863 då han og huslyden flytte til Askvoll.Trenger du flere opplysninger, så gi beskjed.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tre barn til: Askvoll IIA, side 272, nr. 78: Anne Gurine f.1863, Ingeborg f.1866 og Lise Marie f.1870 d.1880. I dødfødt barn 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Arnesen

Hei Johan Står det noe i boken om at Nils Andreas flyttet til Gravdal i Laxevaag. Og at han var handelsmann. Hvem fikk de tre barnene mvh Vidar Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det sto ikke noe om hvor Nils Andreas flyttet til, bare at familien var flyttet til Askevoll prestegård. De sistre tre barna av Aanen og Marta som jeg glemte å nevne i forrige innlegg var født i Askevoll. I Askvoll bygdebok står det: Aanen kom hit fra Sveen i Finnås i 1863. Han paktet prestegården en tid. Det står at han var død i 1903 og at kona Marta var fra Hovda. Aanen var en mye brukt murer. 8 barn, bare de tre yngste var fødd her. Ekteparet bodde si siste tid ut med sjøen i 'Aan-stova' på Røyset i Askevoll. Han muret m.a Fjellgarden mot Askdalen og steingjerdet rundt Grytørbøen. Har ellers en del av forfedrene til Aanen og Marta vis du skulle trenge noe. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Arnesen

Hei igjen. Nilske Emilie er født i 1882 to år etter at aanen og martha fikk sitt siste barn i Askvoll. (Tenker høyt nå)Vigde i Askøy 1742 - 1911 er faren hennes (nilske emilie)ført opp som Nils Aanensen og at han var handelsmann. Fødested til Nilske Emilie er Gravdal, er det mulig at jeg/vi har funnet 'feil'far? Har Nils Andreas flyttet til Laxevaag ved en senere anledning eller flyttet han ikke med sine foreldre til Askvoll! Si at jeg tar feil. mvh Vidar Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den siste ble født i 1873 og ikke 1880. Det er jo ikke umulig at Nils Andreas har flyttet fra Askevoll til Bergensområdet, det var jo ganske vanlig den gang. Det var barna som underholt Aanen og Marta ved FT i 1900 se Lenke Tror nok at Nils Andreas f.1849 med foreldre Aanen og Marta er de rette. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei igjen! Ser at Nils Andreas bodde på Askvoll ved FT i 1865 se Lenke han er 17 år og hjelper faren. Det er ingen andre Nils Andreas Aanenson f.i 1849 pluss/minus 2 år (FS), så det er nok stor mulighet for at han er rett person. I tillegg så er han jo født i Sveen (Sveio) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.