Gå til innhold
Arkivverket

[#36737] Sofie Olsd. Aaboen fødd i Ørskog - Sunnmøre kring 1874


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Denne er fødd i Ørskog på Sunnmøre i 1874 ifylgje FT 1900: Lenke.I Ættebok for Skjåk står det at ho er dotter til Ola Persen Skjåkeie og Johanne Birgitte.Nokon som finn/veit noko meir om ho, årstal - kvar i Ørskog ho er fødd - og om Ola og Johanne Birgitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Ved søk på Family Search finner jeg en Oline Sofie f. 1874 med foreldre Ola og Johanne. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500220954236&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet finnes også en Sofie Olsen f. 1872, men hennes foreldre heter Olaug og Regine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Takk!Veit du noko om kvar Ole kjem frå? Han står ført som Skjåkeie i Ættebok for Skjåk... Men det kan jo vere feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Jeg har sendt melding til 'han heime' om å sjekke Sykkylven-bøkene når han kommer hjem, kanskje familien er nevnt der. Har ikke tilgang på bøkene her jeg sitter nå. Han er også mer lokalkjent i området enn jeg er.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

HeiEg har Ørskog boka her heime, men med nærmere 700 sider så blir det for mykje å bla i gjennom for å finne desse personer. Er det nokon som har ein formeining om hvilken gard det kan dreie seg om der inne ?Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Vi finn dei i Ørskog gjennom tidene band III under Sjøholt 106.Her står det: Ole Pedersen Vikstad, Lom 1841- gift med Johanne Birgitte Jensdtr., Stranda 1843-Han var skredder. Denne huslyden budde på bruket i 1875.Born: a)Elen Birgitte Sofie 1870-, b)Olivie Sofie 1874-, c)Nils Peter 1878-1878, d)Oluffa Gurine 1878-1878.Dette er alt som står om dei i boka, så om Johanne Birgitte var Jens eller Jonsdotter kan eg ikkje bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Jeg finner ingen Johanne som passer med alder og fødested i 1865-tellingen, men her er ei som heter Bergitte Johnsdatter som er født i Stranda og er tjenestepige på gården Hatlen i Ørskog. Det er stor sannsynlighet for at dette er riktig jente: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61527&gardpostnr=23&personpostnr=112&merk=112#ovre>LenkeDessverre går ikke kirkebøkene i Stranda lenger enn til 1843 for dåpene på FamilySearch og hun er trolig døpt i 1844, så jeg kan ikke finne henne der. (Jeg har sjekket i 1843 og der er hun ikke.)Kanskje noen kan finne henne i bygdebøkene for Stranda, selv om det er mange sider å lete på. Både hun og Ole lever i beste velgående på Lindsheim fattighus i Skjåk i 1900-tellingen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiJeg prøvde å sjekke Stranda bøkene i går kveld, det ble sent og jeg kan selvfølgelig ha oversett henne. Men jeg fant ingen som passet med navn og årstall sånn i farten. Tror det enkleste blir å finne henne i kirkebøkene om hun er født på Stranda. Men de får jeg sannsynligvis ikke sjekket før lørdag. Om du ikke har fått flere tilbakemeldinger før den tid skal jeg gjøre det da.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Trur vi heller må leite i Stordalsboka.Har funne følgjande i kyrkjeboka:Fødd 8. mai og døypt 27. mai 1844, Johanne Bergitte. Foreldre: Pladsemd Jon Knudsen og Inger Jensdtr Nedre Dyrkorn.Gifte 22. juni 1828, Ungk. John Knudsen Nedre Dyrkorn 24 år og pige Inger Jensdtr Lien 22 år. Foreldre: Knud Johnsen Nedre Dyrkorn og Jens Johannessen Lien.Frå folketeljinga i 1825:På Nedre Dyrkorn: Stephen Johnsen 42 år og i sitt andre ekteskap med Marte Larsdtr 44 år. Stebarn: John Knudsen 21 år, Ole K. 18, Lovise K. 15, Ingebor K. 10.På Lien: Jens Johannessen 56 år og kona Gunhild Ingebrigtsdtr 60 år. Barn: Rasmus Jensen 24 år og Inger Jensdtr 19 år.I 1801:Her har vi truleg Knud Johnsen på Nedre Dyrkorn: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11525&gardpostnr=91&personpostnr=1597&merk=1597#ovre>Lenke. Det kan sjå ut som om John Knudsen sin stefar i 1825 er onkelen Stephen Johnsen? Er Marte Larsdtr då tanta til John og ikkje mora?Jens og Gunhild på Hatlen i Ørskog:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiVar i dag en tur på biblioteket og sjekket kirkebøkene for Stordal. Jeg fant da som de antydet ovenfor, Johanne Bergitte, født 08.05.1844, døpt 27.05.1844 i Stordal (Kilde NOR 1-906, side 3.) Foreldre Pladsm. Jon Knudsen og Inger Jensdatter Nedre Dyrkorn. I Stordalsboka finner jeg de under gården Nedre Dyrkorn, br.nr.1, på festetomt. Jon Knudsen Dyrkorn (1804-1854) og Inger Jensdatter Lien (1806-1858)de fikk 6 barn, og Johanne Bergitte var yngst. Det står at hun som komfirmant bodde på Viset i Ørskog, og at hun i 1870 giftet seg med skredderen Ole Pedersen Brostein fra Skiagereide i Skjåk. De var en tid bosatt på Reite i Ørskog. Foreldrene til Jon er Knud Jonsen Dyrkorn (1779-1817) og Marit Larsdatter Vinje (1782-1836), gift i 1803. De hadde 4 barn, a. Jon (1804-1854). b. Ole Andreas (1808-1880). c. Lovise (1811-1846). d. Ingebor Marie (1816-)Når Knud dør i 1817 gifter enken Marit seg med svogeren Steffen (1783-1859) ingen barn nevnt i det ekteskapet.Foreldre til Knud og Steffen var Anne Marie Knudsdatter Sæbønes (1752-1817), hun var fra Hjørundfjord og ble gift i 1780 med Jon Steffenson Hole, (1745-1798) fra Sunnylven. Kun de 2 brødrene er nevnt som født i Stordal. Anne Marie gifter seg på nytt med Ole Olsen Ødegård (1759-1814) fra Dyrkorn. Ingen barn nevnt i det ekteskapet.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.