Gå til innhold
Arkivverket

[#36740] Siri Olsdatter, f. 1802 i Øyestad i Aust-Agder


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med å identifisere den Siri Olsdatter fra Øyestad som 23.6.1839 ble gift i Skoger kirke med Nils Olsen Teten. Nils Olsen ble 3 år senere (i 1842) herostratisk berømt da han sammen med faren (Ole Knudsen) angav Ole Høiland til myndighetene.Den aktuelle Siri Olsdatter ble født i Øyestad i 1802, men iflg. Familysearch/IGI ble det født/døpt 3 stk. Siri Olsdatter i Øyestad det året:1) Døpt 1 Jan. 1802; foreldre Ole Pedersen og Siri Knutsdatter 2) Døpt 29 Aug; foreldre Ole Knudsen og Karen Svendsdatter 3) Døpt 26 Sept; foreldre: Ole Kittilsen og Karen Knudsdatter.Finnes det f.eks. en bygdebok for Øyestad som eventuelt kan brukes til å eliminere noen av de tre?Med hilsenKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjenner du navnene på eventuelle barn? Det kunne jo ha vært en nyttig start. Det finnes bygdebøker for Øyestad, men siden gårdsnavn mangler i FS, kunne jo noen flere navn gjøre det lettere å finne rett Siri Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har ikke funnet barn i kirkebøkene for hhv. Skoger og Strømsø frram til 1852 da Nils giftet seg på nytt (det betyr ikke at jeg ikke har oversett noen). Har heller ikke funnet når Siri Olsdatter døde.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Nå vet ikke jeg hvordan kirkebøkene for Skoger ble ført i 1839, men navn på brudefolkenes fedre pleier jo gjerne å stå i kirkeboken. Hvis dette er gjort her vil en sjekk i originalen kanskje kunne pense deg inn på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du har rett i det, men jeg pleier å notere meg de opplysningene som står, men i dette tilfellet har jeg ikke noe om faren til Siri Olsdatter. (Husker ikke i farta om det var kopien av ministerialboka eller klokkerboka jeg hadde til gjennomsyn).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

Det er ikke nr. 3 Siri er datter av Ole Kittelsen og Karen Knudsd. Siri ble gift med Even Bjørnsen Rise.Øyestad bb bind 1 s. 217 under gården Øvre Løddesøl bruk nr. 16mvh Rune Landsverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Rune! Jeg syntes historien omkring Nils Olsen og forholdet til Ole Høiland fikk adskillig menneskelig koloritt da jeg oppdaget at Nils faktisk var gift 2.ganger. Kan f.eks. Siri Olsdatter og det faktum at hun var 11 år eldre enn ektemannen (og mer på alder med sjarmøren Ole Høiland) ha noe med angivelsen av ham å gjøre?. Dvs mere sjalusi og mindre penger. (Det er lov å spekulere).Den andre kona het forresten Kirstine Marie Nilsdatter og var født på Tangen i Drammen i 1826.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

Muligens nr.2 sine foreldre finner du her : LenkeI Øyestad bb 2 side 376 under gården Bråstad(Liene) står Ole Knudsen og Karen Svendsdatter med sønnen, men ikke noen datter Siri.mvh Rune Landsverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.