Gå til innhold
Arkivverket

[#36741] Borge i Østf. Christen Larsen Visur 1643 - 1739


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Prøver å finne ut mest mulig om Christen Larsen Visur 1643 - 1739, håper at noen har funnet hans forfedre. Han var gift med Ingrid Gundersdatter 16?? - 17??, datter av Gunder Nielsen Engelsvigen, Onsø ca 1610 - 1688 og Elen Olsdatter ( datter av Oluf Ellingsen Strømnes i Råde )Det er nevnt en Laurits Visur som kirkeverge i Borge som i 1661 hadde fått en dom fordi han ikke hadde gjort opp kirkeregnskapet. Svenskene hadde under krigen forsynt seg både med kirkens penger og med hans egne midler, så nå var han han helt ruinert. Laurits hadde måttet gå fra gården sin, flyttet inn hos sønnen og levde på hans nåde. - Siden han måtte gå fra gården Visur,har han kanskje ikke noe med denne slekten å gjøre?Christen Larsen og Ingrid Gundersdatters barn :1 ) LARS f.?, gift med Gullov ?, kjøpte gården Dahl i 1750. Sønnen Christen Larsen 1713 - 1791 bygslet gården, men kjøpte den av sin far i 1757 for 430 rdl. ( LARS bodde på Greåker i Tune ) Broren Gjermund Larsen overtok Visur.' Sorenskriver Hans Schjermann, hadde i 1773 tatt et sølvstaup med tre knapper som betalig for skifteoppgjør etter Gunder Juelsen Vesten. To år senere fikk han tak i enda et sølvstaup, det sto i stuen hos GJERMUND LARSEN VISUR og hadde Jens Wærnersens navn inngravert. Slike fine sølvsaker hørte dog bokstavlig talt med til sjeldenhetene.' ( Borge 1500 - 1800 )Hvem var denne Jens Wærnersen ? # Staup er et beger/ drikkekar av metall ( her sølv ).2 ) GUNDER f,? gift med Alet Joensdatter, de bodde på Balterød.3 )* ELEN/ELI 1682 - 1764 gift med Anders Gregersen Skalle CA 1665 - 1733, sønn av Greger Jensen Skalle. Barn : Christen f.ca 1703, Kari f.ca 1705, Greger f.ca 1709, Niels f.ca 1717, Jens og Torborg f.1723, Gunder og Hans f.1727,Inger f.1729.4 ) HELLE/HELGA f.? gift med Lars Halvorsen , de bodde på Egelund. De er flere ganger faddere. Egelund / Eegelund - gården finner jeg ikke ?5 ) GUNNBORG f.? - 1729, gift med Hans Guttormsen og bodde på Begbye.Er det noen som har flere opplysninger,jeg mangler en del her.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk for tilbudet Karl Ottar !Jeg har funnet ut noe om Christen Larsen og Ingrid Gundersdatters barn og ektefeller siden jeg la inn mitt innlegg, men har MANGE ?.Har bestillt : Gårder og slekter i Borge og Torsnes 6 ( 2 uker siden). Ser nå at det er et bind 7 også.Om det er noen som har interesse av denne slekten, kan jeg komme tilbake med det jeg har funnet ut.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.