Gå til innhold
Arkivverket

[#36742] Kunne man ha føderåd hos andre enn slekt?


Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

I folketellingen 1865 er det to damer som jeg 'alltid' har regnet som mine tipp-tippoldemødre - i Eidsberg en Anne Andersd. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60125&gardpostnr=581&personpostnr=3682&merk=3682#ovre>Lenke og i Våler en Marie Andersd. LenkeJeg tror Marie er 'min', altså mor til Mathea, men Anne blir jeg mer og mer usikker på. Jeg trodde hun sto oppført med feil fødested i 1865, men en føderådsenke Anne Anders-/Andreasdatter dør nettopp på Fauglid 11 mai 1879, og hun er ifølge kirkeboka født 31 jan 1789 på Søndre Torper, Eidsberg. En som kan passe er her i 1801: Lenke 'Min' Anne Andersdatter skal være født 1786 i Rødenes. Kan Anne i ft 1865 være en 'vilt fremmed', eller bør hun være Karen Dortheas eller Oles mor?Jeg har heller ikke klart å finne Marie(Maria) som dåpsbarn, så tips tas gjerne imot!Anetavla mi, som dekker begge disse gamle damene, er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Føderåd var et element ved salg/overtakelse av gårder, en slags pensjonsordning, det var gjerne tidligere eier som hadde føderåd, men uavhengig av om ny eier var i slekt eller ikke.; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Aha! Takk for det, da lærte jeg noe nytt. Så Anne kan være moren, men behøver ikke å være det... Hm.Jeg hadde allerede fått hjelp til å finne Maria/e som dåpsbarn - hvis Marie i ft 1865 er født i Skiptvet, så må det være henne her:'Dåp 22. juli 1798 Skiptvet, Marie Andersdatter født 21. juli 1798, foreldre Anders Christophersen og Johanne Iversdatter, bosted Guldhougen under Aamodt, ektefødt.'Det er som konfirmant hun er mer vrien, ikke konfirmert i Skiptvet men kanskje i Svinndal, men der fant jeg bare konfirmantene for 1814 hvis jeg husker riktig, og hun var ikke blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Uff, jeg kunne jo ha samlet sammen den informasjonen jeg hadde før jeg begynte å stille spørsmål.Lars Olsen, faren til Karen Dorthea, dør på Faugli 27 apr 1837. Han er gårdbruker.I folketellingen 1875 finner vi på Fauglidalen: Ole Andersen, gbr selveier f 1827 Rødenes. Karen Dorthea Larsd f 1833 Hærland. Nicolai, Laurits, sønner. Anne Andersd., mor til Karen Dort., enke, Føderådskone, f 1787 i Hærland.I bygdeboka for Rødenes s 621 står (påstås) det at Anne Andersdatter som var født 1786 var ugift, og kun en datter Karine Dortea Larsdtr f ca 1834 i Hærland, gm Ole Andersen Faugli, er nevnt. Jeg har kommet fram til at Anne og Lars var gift og fikk mange barn, inkludert min tippoldefar, men usj, hvorfor hevder folketellingene hele tiden at Karen Dortheas mor er fra Eidsberg!?I tillegg til at Karen Dorthea er søster av min tippoldefar, er Ole bror av min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan føyes til at også leilendinger kunne bli pålagt av eieren å gi føderåd til en tidligere leilending, også det uavhengig av slektskap. Dette kunne være et av vilkårene for å få ta gården i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vet ikke om det gir noen nyanseforskjell, men føderådet var å anse som en heftelse på garden/bruket. Også husmenn kunne få/gi føderåd.Kontraktene inngås oftest mellom foreldre og eldste sønn, men med tillegget at de som var ansvarlige var - sønnen, hans arvinger eller de som måtte komme etter dem på bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Takk til Knut, Kristian og Arild. Det gir mer mening nå. Og etter å ha sovet på det: Det ser ihvertfall ut til at gården var i samme families eie fra 1817 til 1904, så jeg regner med at Anne Andersdatter var mor til Karen Dorthea. Men da gjenstår det å finne ut om hun virkelig var født i Hærland (Torper) eller om det var en misforståelse som er blitt en 'sannhet', og at hun var fra Rødenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.