Gå til innhold
Arkivverket

[#36752] Eli olsdtr Dovre


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Min tippoldemor var husmannskone på Lillebrenden Dovre. Mye hjelp om denne familien har jeg fått her på forumet tidligere. Og god hjelp har det vært i Arkivverk Oppland sine kirkebøker på nett. Jeg kan ikke finne død og begravelse til min tippoldemor fødd rundt 1789. Ho lever ved folketelling i 1865 som enke. Eneste kandidat jeg finner er denne:LenkeKan dette være min Eli fra Lillebrenden? Og vet noen om det står noe mer i de originale kirkebøker, blant annet om legdslemmers opprinnelige adresse. I denne omgang er jeg ikke så interessert i familien rundt henne, Bare om hennes død og om hun døde som 'legdslem'Flere av barna hennar havnet på Smøla i M&R. Så en liten mulighet er det kanskje at ho har reist etter dit.Med vennlig hilsen Helge Bjerkevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det beviser at det finnes 2 Eli Olsdt. Eli på Uleklevsholen som var 71 i 1865 og din som var 80 år i 1865. Så sjansen for at det er din Eli du fant dødsfallet til er vel liten da hverken alder eller sted stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Du har nok rett Berit, det er bare å slå fast at dødsfallet til Eli Olsdtr Lillebrenden høgst sansynlig ikke er å finne i de digitaliserte kirkebøker for Dovre.Jeg finner heller ikke ektemannen Peder Johnsen født 1791 sin begravelse der. Peder må være død mellom 1834 og 1865. (han har et barn døpt i 1834).En Peder Olsen Lillebrenden er ført død i 1851 Lenke oppgitt alder 65 år som i så tilfelle er ca 5 år feil (men det var vel ikke så uvanlig) om det er en feilskriving av Jonsen. Dersom denne husmann ikke er min tippoldefar så må det ha vært 2 husmenn på Lillebrenden med samme navn. Kan det være riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.