Gå til innhold
Arkivverket

[#36769] Hvem var egentlig foreldre til Alfred J. Brede, f.1899 i Evanger?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det mulig utfra kirkeboken for Evanger å få vite hvem som egentlig er oppført som foreldre til Alfred J. Brede, f. 30.6.1899? For i Folketellingen for Evanger står han jo som sønn av Svend A. Hjørnevik LenkeJeg takker hjerteligst på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arnfrid.Jada, jeg kjenner nok noe til Brede-slekten. Dessuten er Lise Fredrikke Olsdatter Brede min grandtante.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I kyrkjebok for Evanger under fødte fann eg Alfred, født 30/6-1899, uægte. Far: Bager Enkemand Johan Ernst Brede og pige Guri Sveindtr Storevik, f 1877. Faddrane: Lærer Martin Arstein, Snedker Lars Brynjulfson Horvei, Inderst Johannes Ivarson Nakka, kone Barbro Andersdtr Bolstad og kone Oline Johannesdtr Hernes.Konfirmert i Evanger kirke 3/10-1915. 'Karakter' Mådelig. Foreldre er Gift Mand baker Johan Ernst Brede og pike Guri Sveinsdtr Storevik.I fylgje svar på 'tema' 36728, gifta Johan Ernst Brede seg 18. april 1899, med Lise Fredrikke Anker Olsen. Altså to mnd før Alfred vart fødd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for et utfyllende svar, Marianne Bakketun.Kanskje var dette grunnen til at Johan Ernst valgte å flytte til Rødøy hvor Lise kom fra. Men han ble ikke lenge der før han forlot Lise og returnerte. Spørsmålet er da om hun ba han forlate eller om hun forlangte skilsmisse. Selv snakket hun aldri om han men kalte seg Lise Brede resten av livet. Hun døde forøvrig i 1963.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et tilleggsspørsmål: Hvor kan en få vite om - og i tilfelle når - en eventuell skillsmisse fra Lise skjedde?Forble hun kanskje aldri skilt!?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kan nok ikkje hjelpe deg ang. skilsmisse eller ikkje. Ser at Johan Ernst står oppført som ugift (ug er vel ugift?) då han døydde. Ergo var dei vel formelt skilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Petter Brede

Hei! Mariannes første innlegg er i samsvar med opplysninger jeg fikk fra SAB i 1998 hvor det bl.a. opplyses at han ble døpt hjemme 11.07.1899 med stadfestelse i kirken 27.08.1899. Ved FT 1900 var Alfred hos morens foreldre.Guri Svensdatter Storevik giftet seg i 1904 med Albert Kristensen fra Trondheim, og de bosatte seg i Tyssedal. Jeg har ingen annen info om/etter Alfred.Forut før giftemålet med Lise fikk Johan oppløst et ekteskap ved kongelig bevilling 13.03.1897; se tema 36728 med svar fra SAB i dag. Jeg antar at oppløsningen gjelder hans tidligere eketeskap med Josephine M. Muller, men sikker er jeg ikke. Mvh Arne Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne Petter og Marianne. Hjertelig takk for svar!Ja, jeg har fått med meg oppløsningen av ekteskapet i 1897 som gjelder Josephine M. Muller og hvor Alfred bodde.Siden du Marianne sier at det det står at Johan Ernst står oppført som ugift ved hans død - noe jeg ikke kan se i kirkeboken som er skannet og ligger her på nettet - så undres jeg på hvor du fant det?Men vet noen hvor man kan få svar på når skilsmissen skjedde?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Til Birger!Eg oppfatta det slik i teksten i skanna kirkebok at det står 'ug' bak navnet til Johan Ernst? Står det same på andre personar - med nokon står det 'g' på. Trudde det var gift?Skilsmissar må eg melde pass på! Yngve veit det sikkert?Med helsing frå Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Petter Brede

Til Marianne!Det er ikke noe tvil om at han er oppført som ugift (ug) ved sin død. Greier du å tyde hva som er oppgitt som dødsårsak? Jeg har for liten erfaring med å tyde så sammentrykt skrift. Johan er min tipp-oldefar som jeg har søkt informasjon om siden 1997 og derfor er han av så stor interesse for meg.(PS: I løpet av morgendagen håper jeg at du mottar en E-post fra meg dersom jeg ikke har funnet feil adresse. Har noen spørsmål som går litt utenfor denne lenken. Dersom E-posten ikke kommer fram hadde jeg satt stor pris på om du kontakter meg på arne.brede@online.no ) Mvh Arne Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg la inn et svar i går kveld til Marianne og beklaget at jeg ikke hadde oppdaget at han var ugift og på at jeg hadde vært inne på kirkebøkene her på Digitalarkivet og fant at der bak navnet sto 'ug'. Men det innlegget på ha forsvunnet ut i intet.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

No er eg kanskje på ville vegar, men då eg sjekka Digitalarkivet 'Døde på Voss 1890-1962', fann eg at bager Johan Brede står oppført med bustad 'Bjørkeli'.Bjørkeli(d) fører tankane mot tuberkolosesjukehuset på Voss, som vart opna i 1904. Og legg ein så godviljen til når ein skal tyde kyrkjeboka, står det at han døde av tuberkolose! Kva tru de?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marianne.Det var det samme jeg kom til siden han bodde på sykehuset, men jeg var så usikker at jeg ikke våget å konkludere med det. Jeg tror at du har rett Mariann! Er jeg på viddene når jeg tro at det siste ordet er bronk? Jeg har ikke sykepleiebøkene for hånden så jeg kan ikke si om der er noe som kalles tuberkolosebronkitt.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei igjen!Eg synes også det ser ut som Bronk det siste ordet. Går sikkert an å sjekke dødsårsaker på andre personar og sjå om det er noko som liknar?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Petter Brede

Hei til dere begge!Etter en tur på Statsarkivet i Trondheim i dag er det vel ikke så vanskelig å innse at dødsårsaken var 'Indeklemt Brok'? Den hang langt inne på SAT også, men en erfaren medarbeider greide det til slutt! Betegnelse var kjent, men sjeldent brukt!Det er mye som tyder på at Mariannes hypotese om at han døde på tuberkolusesykehust på Bjørkeli er korrekt. Dette skal jeg følge opp og prøve å finne ut av. Mvh Arne Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.