Gå til innhold
Arkivverket

[#36770] Cypriansen og Pahlhus; Østfold/Akershus.


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

I min leting etter en familie på Idd i Østfold i 1900 fikk jeg fra Jernbanemusset en avskrift fra et kartotekkort på Karl Albert JohansenLenke tema 12450)På kortet er navnene Arne Pahlhus og Karen Martha Cypriansen notert (ikke nødvendigvis som et par)Spørsmålet er: Vet noen noe om disse to? Kan de på noe vis lenkes til Karl i tema 12450?Jeg ser av 1865 og 1900-tellingen at Cypriansen-navnet forekommer i Østfold og Akershus.(jeg fant det riktig å opprette et eget tema ettersom navnene forhåpentligvis er et blikkfang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Cyprian (Syprian) forekommer i Østfold og Akershus. Mange som bruker navnet er etterkommere etter sogneprest Frantz Frantzen i Nannestad, som døde mellom 15184 og 1587. Han har en stor etterslekt. Du finner mye om denne i Odd Ottesens og Jan Fredrik Anker Solems 4 artikler i Norsk slektshistorisk tidsskrift bind 38, hefte 1, fra 2001. Son en kuriositet kan jeg nevne at min tipp-tippoldemor Johanne Sypriansdatter Østebo (1760-1830),fra Aremark, var etter kommer i 6. ledd etter Frantz Frantzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Denne slekta har spredning fra Høland til Eidskog og Aurskog. (Flor). Er selv en av de mange. Eidskog Slektshistorielag holder på med å registre deler av slekta i Eidskog. Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, det er mange av oss med aner fra grensebygdene mot Värmland og Dalsland som har en Cyprian/Zyphrian etc.. , kanskje særlig i områdene omkring Aremark/Øymark. Her en Lenke vedrørende dette.Men siden jeg er litt tungnem med å dra trådene til tema 12450, så må jeg spørre deg: Finnes noen kandidater til den Karen Martha du er på leit etter i FT 1900. Ved etternavnsøk på –innholder ”prians” + fornavnssøk på Karen/Karin dukker 3-4 muligheter opp. Er det noen av de som er verdt å forfølge ??Hra hvilket ca.-tidsrom stammer kartotekkortet fra jernbanemuseet ?? Er navnet Pahlhus utvetydig skrevet som det er ?? Vet du litt mer om Karl Alberts liv og forflytninger innen sitt jernbaneyrke ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for innspill!Arkivkortet jeg har fått er en avskrift; men jeg velger å tro at den er rett, ellers ville det vært tatt forbehold.Karl (Karl Albert) Johansen: Jeg vet alt om hans farslekt; men har ingen spor etter FT 1900 fra Idd som er lenket ovenfor. Det eneste er da opplysningene fra jernbanemuseet om at han var på lønningslisten der frem til 1916.Pahlhus/Cypriansen behøver ikke ha noe med han å gjøre; men håpet var at dette sporet kunne hjelpe meg videre. Det er jo ikke så lett å spore folk etter århundreskiftet med så vanlige navn som Johansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder Karen Martha Cypriansen, så har vi denne muligheten (blant et par til) LenkeSønnen hennes er da jernbanemann. – Aldersmessig er han i nærheten av Karl Albert. Ektefellen til denne Karin er fra Smaalenene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne Arne Palhus er ikke enkel å spore opp. Hadde det enda vært Pålhus i Våler i Østfold, så hadde vi hatt noe å gå ut fra.Du får selv sjekke opp om det er noen forbindelse(det tviler jeg på !) til Idd mellom jernbanearbeider-moren Karen Zypriansen og Karl Alberts familie ut fra at Karen Sophie Amundsd, (alias Karen Zypriansen) inngår ekteskap med Hans Zypriansen i Østre Aker 11/7 1869. Hans er opprinnelig fra Trøgstad, men som 21-åring befinner han seg i Østre Aker alt i 1865 Lenke sammen med sin far (som er enkemann), bror og søster.Men det finnes også et par andre alternativer, bl.a. i Vestby/Son-området.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.