Gå til innhold
Arkivverket

[#36771] Marie Birgitte Sjøholt, f. 1862 (Borgund, Ålesund)


Gjest Kristin Øveraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Øveraas

Greier noen å finne foreldrene til Marie Birgitte Sjøholt/Søholt? Hun står som Marie Lassesen i folketellingen for Ålesund 1900, gift med Fredrik Lassesen. Hennes eldste sønn Fritjof, f. 10.12.1887, hadde Fredrik Lyder Fredriksen som far. FLF gikk ned med en båt i 1887 da han dro ut for å tjene penger til bryllupet sitt, så Fritjof er uekte født. Broren Johan, født i august 1891, har Fredrik Lassesen som far, så han og Marie giftet seg vel i 1888, -89 eller -90, antakelig i Ålesund. Jeg har foreløpig ikke fått tak i kirkebøker for de aktuelle årene. Det sies at Marie er født i Borgund, men folketellingen for Borgund i 1865 gir meg ingen åpenbare treff. Bygdebok for Sjøholt gir heller ingen hjelp, så vidt jeg kan se. Jeg har lest at mange tok Sjøholt som etternavn uten å ha gardsmessig tilhørighet til navnet, så jeg er i tvil om hvor nært knyttet hun var til stedet. Noen mener at hun var godt kjent med noen på Lid, men om de var slekt - si det.Det kan være at hun het Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Det har du nok helt rett i! Lurer på hvem hun vokste opp sammen med da? Og hvor han som var bosatt på Sjøholt slekter fra? Vel, en god start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Ja, jeg så det, men det er nå ikke så langt fra Mons til Jens for den som skal tyde skrift, så det er vel like gjerne skribenten som har bommet der. På Søholt i 1865 ser jeg en Lars Larsen, 30 år, snedker, som passer godt til Malene 30 år, så dette ser greit ut å gå videre på. (Og Malene er oppkalt 3 ledd senere i historien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her har du også mormor og morfar til MarieIndividual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Malene Sex: F Event(s): Birth: 28 Feb 1836 Place: Christening: 29 Feb 1836 Place: Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayParents: Father: Magne PEDERSEN Mother: Brite LARSDR Source Information: Batch Number: C422702 Source Dates: 1806 - 1843 Film or Fiche Number: 126384 Collection Details: Eid; Den Norske KirkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Ja, dette ser jo ut som et trivelig slektstun! Ikke verst å finne så mange forfedre på en kveldstime. Jeg har lurt på dette siden 1973, jeg! Takk for bidraget. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Fredrik og Marie giftet seg i Ålesund i 1892IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Fredrik Marius Lassesen MaleMarriages: Spouse: Marie Bergitte Søholt Marriage: 30 OCT 1892 Aalesund, More Og Romsdal, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage dateOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Eg kan desverre ikkje hjelpe deg med 100% sikkerheit, men eg trur du er inne på rette sporet etter Lars Larsen med han du fann i FT 1865 for Ørskog. Du finn han i bygdeboka under Sjøholt 189. Han var snekkar, tømmermann, glasmakar og han var notbas. Og for å lære seg glasmakarfaget var han mest truleg ei tid i Ålesund.Ser vi i lenka i innlegg 2, så er der notert at dette var leiermål nr. 2. Og denne Lars Larsen hadde ei dotter også i 1861 utanfor ekteskap.Lars var fødd i Ørskog 12.08.1834.Dette kan vere eit spor, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.