Gå til innhold
Arkivverket

[#36772] Bergen - skifte etter Marthe Marie Reinholtsdtr.?


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Ønsker å få vite om det finnes noe skifte etter Marthe Marie Reinholtsdtr.(gravlagt 19.feb.1777) Hennes mann(Ole Nielsen)gifter seg trolig påny samme år, og da skulle det vel holdes skifte? MMR etterlot seg også mindreårige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke henvisning til skifte i registeret til skifteprotokollen. Forklaringen kan være at det ikke var tilstrekkelige midler i boet til å bekoste skiftebehandling. I så fall fikk han 'uformuenhetsattest', og kunne gifte seg opp igjen uten å skifte med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Harald,Eg spurte etter faddere til to dåper i Bergen 1775 og 1777: Lenke, og der var den same Marthe Marie Reinholtsdtr nemnd. Kjenner du til foreldra til dei to borna døypte i 1775 og 1777 (ref. lenke over) ?M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Gisle,Harald og jeg har funnet at vår formor, Anne Marie Halvardsdatter, kan være svigerdatter til Marthe Marie Reinholdsdatter. Dette har vært, og er fortsatt, en vanskelig slektsgren å finne ut av, men Marthe Marie var gift med en Ole Nielsen. De kan være Andreas Olsen Molles (f ca 1776) biologiske foreldre. Marthe Marie dør i 1777 og Ole var sjømann. Kateket Andreas Molle var fadder til vår Andreas, og derfra har vår Andreas trolig fått Molle-navnet. Anne Marie Halvardsdatter var datter av Halvard Nielsen Boge, innflyttet fra Boge i Manger. Tror dette var noenlunde korrekt gjengitt.Til Harald: Jeg tror Ole ble gjengift med Ingeborg Olsdatter i 1777. Hva tror du?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Arnfrid,Grunnen til at eg spør er denne debatten - Lenke - der ein mulig kandidat for ei Marthe Eriksdtr er nettopp den Marthe Marie Eriksdtr, dp. 1775 (ref. lenka i mitt forrige innlegg).Sidan du kanskje har litt oversikt over desse folka - er det noko hald i at den M.M.E., dp. 1775, er den same som hanva i Solund?M.v.h Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Yngve: Takk skal du ha, disse uformuenhetsattestene er ikke bevart?Gisle: Arnfrid gjorde meg oppmerksom på ditt innlegg, og jeg hadde lyst til å spørre deg samme spørsmål som du nå stiller meg - sorry. Grunnen til at vår Marthe er fadder, er lite trolig p.g.a. slektskap, min teori er heller at hun har vært blandt de 'ivrige' i menigheten, ev. venn av Erich og Ingeborg.Arnfrid: Enig, det er den teorien jeg har arbeidet med i det siste.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei GisleVi skrev visst innlegg samtidig. Det ser ut som Erich og Ingeborg er innflyttet til Bergen (jeg fant ikke vielsen). Har du forsøkt å lete etter dem i samme område som den mulige Marthe Eriksdtr. dukker opp?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til Gisle: Jeg tror nok helst at hun kan ha fått navnet Marthe Marie etter fadderen, MMR. Dette har jeg sett har vært vanlig i mange familier i Bergen på 1700-tallet, jfr mitt forrige innlegg om ANM. Også flere av hans søsken ble kalt opp etter fadderne.Jeg tenkte nå mer at det kunne være en mulig forbindelse mellom de to Halverdatterne.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Harald,da er vel dette 2. konen og sønnen Hans, f 1781.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301&gardpostnr=987&personpostnr=6987&merk=6987#ovre>LenkeFinner at de kun fikk et barn. Dette betyr kanskje at Ole har dødd tidlig på 1780-tallet. Da har vi disse kandidatene:Lenke her er adressen i samme gate som under 1801-tellingen. og denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..det ser ut for at de har hatt en sønn til, Niels Olai f 1778, men han kan jeg ikke finne igjen, verken død eller levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.