Gå til innhold
Arkivverket

[#36780] Kraugerud i Rakkestad fra 1801 og utover.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I kirkebok for Eidsberg står følgende dødsfall. Nils Nilsen død på Kraugerud Bøhler(?)16 jan 1835, begravet 25 januar.Jeg trodde at Kraugerud lå i Rakkestad, vet noen hvorfor dødsfallet står i kirkebok for Eidsberg?Jeg har lett i årevis etter mine aner Nils Nilsen og konen Anne Helgesdatter som fikk tvillingene Johanne og Helene på Hedemarksplass i Eidsberg i 1809 (døpt 12 nov i Hærland annex). Ved konfirmasjon i 1825 er bosted Randem.Johanne gifter seg fra Kraugerud i Rakkestad 17 jan 1829 - en av kautionistene er Gudmund Corfitzen Kraugerud.I FT 1801 finnes Gudmund Corfitzen på Nedre Kraugerud og en Nils Rasmussen på Øvre Kraugerud.Vet noen om 'min' Nils Nilsen kan være hans sønn - eller om Kraugerud er omtalt i en bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Det er fordi det også finnes en gård med det navnet i Trømborg i Eidsberg - skrevet Krukerud i 1865.Dessverre har ikke bygdebøkene for Eidsberg kommet til Trømborg anneks ennå, og Rakkestad mangler gårdshistorie, men det ser ut som det jobbes med saken? Les om 'Underhuset' her: Lenke Kanskje en ide å kontakte ildsjelene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Guro.Har du fadderne ved dåpen til Johanne og tvillingen Helene som ble døpt 12 nov 1809, Eidsberg, og sønnen Nils som er døpt i Rakkestad/Eidsberg 25 mar 1813 ?MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ja, det har jeg Stein.Faddere ved tvillingenes dåp er: Marte, Berte, Erik Hedemarksplass, Berte og Amund Dalsplass og Marte Bergersplass.Ved siden av navnet til Nils ved hans dåp, står det et kors (finner ham ikke død i kib) faddere var: Gunbjørg og Kristian Dalsplass, Peder Bergersen og Erik Revongplass.Det døpes en jente, Inger Sofie 18 aug i Eidsberg - foreldre Nils Nilsen og Anne Ingemandsdatter Bergersplass. Trodde kanskje Anne Helgesdatter var død og at Nils hadde giftet seg igjen, men finner heller ikke henne død i kib.....Takk for hjelp. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.